Environmentalist


پرندگان
در ميان مهره‌داران ، پرندگان به سبب برخورداري از قدرت پرواز ، صاحب وسيع ترين محيط بلامعارض در گيتي يعني هوا هستند . پرندگان مي توانند دفعتاً نقل مكان نموده و از محيطي به محيط ديگر سريعاً جابجا شوند اما عليرغم اين موضوع بسياري از پرندگاني كه در اوايل دهه پيش مي ديديم ، اكنون ديگر ديده نمي شوند يا به ندرت مشاهده مي شوند .
اين ضايعه بويژه در نواحي ساحلي درياي خزر چشمگيرتر و تكان‌دهنده‌تر است نظير عقاب دريايي و پرندگان آبچر گوناگون . در ميان 521 گونه مشاهده شده از پرندگان ايران ، بيشترين گونه‌ها را پرندگان متكي به تالاب‌ها تشكيل مي دهند اما آلوده شدن ، تخريب و از بين رفتن تالاب هاي ايران در سالهاي اخير خود عاملي در جهت كاهش تعداد بسياري از گونه هاي پرندگان ايران گشته است . سرشماري ساليانه پرندگان كه توسط كارشناسان دفتر حيات وحش و تنوع زيستي به همكاري ادارات كل محيط زيست استانهاي مختلف كشور انجام مي گيرد و به سازمانهاي بين المللي در اين زمينه ارائه مي گردد ، ابزار بسيار مهم و ارزشمندي در مورد جمعيت‌هاي گونه هاي مختلف پرندگان در مناطق مختلف و قضاوت در مورد افزايش يا كاهش روند جمعيت ساليانه‌ آنها مي باشد.

اولويت اول:

هوبره Chlamydotis undulata
مشخصات ظاهري:
اين پرنده 60 سانتيمتر طول دارد و تقريبا هم‌اندازه ميش مرغ ماده است. از زنگوله بال بسيار بزرگتر و متفاوت با آن و از نظر شكل ظاهري شبيه بوقلمون است. به طور كلي، پر و بال، قهوه‌اي شني، زير تنه خاكستري سفيد با دسته پرهاي سياه و سفيد بلند كه از دو طرف گردن آويزان است و حالت دامن مانندي دارد. چشم‌ها زرد و درشت است و هنگام قوز كردن، هماهنگي كاملي با محل شنزار دور و بر خود پيدا مي‌كند. انتهاي شاهپرهاي بال سياه است و زمستان‌ها، سطح پشتي شاهپرهاي ثانويه سفيد مي‌شود. پروازش سنگين و آهسته است و بال‌هاي باريك و دم نسبتا بلندي دارد. هنگام توليد مثل پرنده‌اي منزوي است و در بقيه اوقات در گروه‌هاي كوچك ديده مي‌شود.

زيستگاه:
اين پرنده در مناطق شني و تپه ماهورهاي ريگزار، بيابان‌ها و نواحي كويري با بوته‌هاي پراكنده يا علف‌هاي كوتاه و حاشيه گندمزارها به سربرده و روي زمين آشيانه مي‌سازد. در ايران، به صورت بومي و مهاجر ديده مي‌شود.

بالابان Falco cherrug
مشخصات ظاهري:
اين پرنده 47 تا 55 سانتيمتر طول دارد و بزرگترين شاهين است. گستردگي بال‌ها هم‌اندازه سارگپه ماده است و از دور شبيه لاچين، اما بزرگتر و سنگين‌تر ديده مي‌شود. از لاچين، به واسطه تارك سفيد و گاهي پس سر نخودي، بدون رگه‌ها و خال‌هاي پهلوها، نوارهاي كمتر مشخص زيرتنه، سبيل كوتاه و نوار پشت چشم كمرنگ‌تر متمايز مي‌شود. پرنده‌اي بسيار جسور است و به حيوانات بزرگتر از خود نيز حمله مي‌كند
زيستگاه:
اين پرنده در استپ‌هاي كم درخت، كوهپايه‌ها، كوهستان‌ها و  نواحي نيمه‌بياباني به سر برده و در شكاف صخره‌ها يا روي درختان آشيانه مي‌سازد و گاهي نيز از آشيانه‌هاي قديمي بهره برده و توليد مثل مي‌كند. در ايران زمستان‌ها فراوان است و به وفور در نواحي غربي كشور توليدمثل مي‌كند.

قرقاول Phasianus colchicus
مشخصات ظاهري:
پرنده نر 85 سانتيمتر و پرنده ماده 60 سانتيمتر (با احتساب دم) طول دارد و به واسطه دم بلند و رنگين و راه رفتن باشكوهش، از ساير ماكيان‌ها متمايز است. از روي زمين به طور ناگهاني برمي خيزد و پس از مقداري اوج گرفتن از بالاي حاشيه درختان به طور مستقيم به پروازش ادامه داده و در اولين محل بوته‌زار فرود مي‌آيد. در پرنده نر پر و بال بسيار رنگين، سر به رنگ سبز برق با پوست برهنه دور چشم به رنگ قرمز گلي و گوشپرهاي كوتاه كه آن‌ها را بالا نگه مي‌دارد، ديده مي‌شود. همچنين روتنه قرمز گلي با رگه‌هاي سياه موج‌دار، سينه گلي و زرد با لكه‌هاي سياه پهن‌تر از روتنه، شكم تيره، بال‌هاي قرمز بلوطي با لكه و رگه‌هاي قهوه‌اي تيره و پاي سيخك‌دار ديده مي‌شود.
زيستگاه:
اين پرنده در جنگل‌هاي مرطوب و بوته‌زارهاي تمشك و درختان پهن‌برگ يا خزان‌كننده به سر برده و زير بوته‌ها آشيانه مي‌سازد. در شمال ايران به صورت بومي و نسبتا فراوان ديده مي‌شود.

زاغ بور Podoces pleskei
مشخصات ظاهري:
اين پرنده 24 سانتيمتر طول دارد و شبيه هدهد، اما بدون تاج سر است. منقار بلند با اندكي خميدگي رو به پايين و بال‌ها پهن است. رنگ پرو بال نخودي مايل به قهوه‌اي، صورت كمرنگ‌تر و از قاعده منقار تا چشم‌ها لكه سياه رگه مانند و نيز لكه سياه بزرگي در بالاي سينه‌اش ديده مي‌شود. بال‌ها سياه با دو نوار بالي سفيد است (كه در پرواز مشخص مي‌شوند). بسيار فريبكار است. به طور تصادفي بالاي بوته‌هاي قيچ نشسته و دمش را اندكي به صورت پره مانند نگه مي‌دارد. بيشتر روي زمين راه رفته و به سرعت مي‌دود تا از مقابل ديدگان پنهان شود.
زيستگاه:
اين پرنده در مناطق استپي بياباني، بيابان‌هاي ماسه‌اي با گياهان پراكنده و دشت‌هاي پوشيده از گياه قيچ به سر برده و لابلاي بوته‌ها آشيانه مي‌سازد. تنها پرنده بومي و اندميك در ايران است.

ميش مرغ Otis tarda
مشخصات ظاهري:
اين پرنده به آساني از جثه بزرگ، گردن بلند و كلفت، پاهاي بلند و گام برداشتن باوقارش شناخته مي‌شود.
زيستگاه:
اين پرنده در دشت‌هاي باز، استپ‌هاي مرتعي، مزارع و كشتزارها به سربرده و روي زمين آشيانه مي‌سازد. در ايران به صورت بومي و مهاجر ديده مي‌شود.

سياه خروس Tetrao mlokosiewiczi
مشخصات ظاهري:
اين پرنده 40 تا 48 سانتيمتر طول دارد و جثه‌اش بزرگ است. پروازي پرسروصدا دارد و هنگام نمايش‌هاي جنسي، كه اوايل غروب و صبح زود انجام مي‌گيردف پرنده نر با سروصدا، جست‌هايي در هوا تا ارتفاع 5/1 متر مي‌زند.

زيستگاه:
اين پرنده در حاشيه جنگل ها و مناطق كوهستاني و مرتفع به سر برده و در زير بوته‌هاي كوتاه يا پاي صخره‌ها آشيانه مي‌سازد. در ايران به طور متوسط در شمال آذربايجان شرقي ديده مي‌شود.

اولويت دوم:

غاز پيشاني سفيد كوچك Anser erythropus
مشخصات ظاهري:
اين پرنده 59 سانتيمتر طول دارد و كوچكترين غاز از نوع خاكستري است. پرنده بالغ شبيه غاز پيشاني سفيد است با اين تفاوت كه رنگ سفيد پيشاني و منقارش بيشتر است و تا تاج سر ادامه دارد و منقارش بسيار كوچكتر از غاز پيشاني سفيد است و حلقه چشمي زردرنگي در اطراف چشم‌هايش مشاهده مي‌شود.
زيستگاه:
اين پرنده در مناطق تالابي، نيزار، درياچه‌هاي آب شيرين، شاليزارها و مزارع گندم و جو و علوفه به سر مي برد.

اردك سرسفيد Oxyura leucocephala
مشخصات ظاهري:
اندازه اين پرنده متوسط است. دم سيخ مانند و باريك، گردن كوتاه و منقارش بزرگ و كلفت، به رنگ آبي خاكستري است. اغلب دم خود را بالا نگه مي‌دارد كه در اين حالت پوشپرهاي سفيد زير دم نمايان مي‌شود. اين پرنده معمولا در نزديكي سطح آب پرواز مي‌كند.
زيستگاه:
اين پرنده در مرداب‌هاي نيمه شور، درياچه‌هاي شور و شيرين، سواحل دريا و تالاب‌هاي داراي نيزار به سر مي‌برد.

اردك مرمري Marmaronetta angustirostris
مشخصات ظاهري:
اين پرنده تنها اردك روي آب‌چري است كه نر و ماده آن هم‌شكل‌اند. پر و بالش قهوه‌اي تيره و روشن، با طرح مرمري و لكه بيضوي شكل تيره‌رنگي، در اطراف چشمانش مشاهده مي‌شود.
زيستگاه:
اين پرنده در مناطق تالابي، درياچه‌ها و نواحي باتلاقي كه داراي پوشش گياهي متراكم است، به سر مي‌برد.

بحري Falco pelegrinoides
مشخصات ظاهري:
اين پرنده شبيه شاهين اما اندكي لاغرتر است و دم بلندتري دارد. پرنده بالغ، به واسطه سر كمرنگ‌تر، پشت ابرو و سبيل نازك‌تر و بلندتر، و چانه نخودي كمرنگ كه تا چشم امتداد دارد، از شاهين متمايز مي‌شود
زيستگاه:
اين پرنده در مناطق كوهستاني خشك، نيمه‌بياباني و صخره‌ها به سر برده و در شكاف صخره‌هاي پرتگاهي آشيانه مي‌سازد.

شاهين Falco peregrinus
مشخصات ظاهري:
دم نسبتا كوتاه و بال‌هاي دراز و نوك تيزي دارد. در پرواز به سادگي از شكل لنگر مانندش، خصوصا هنگام حمله براي گرفتن شكار، شناخته مي‌شود. هنگام شكار با بال‌هاي تقريبا بسته و با سرعتي بسيار زياد بر طعمه فرود مي‌آيد و عمدتا از پرندگان به خصوص كبوتر و پستانداران كوچك تغذيه مي‌كند.
زيستگاه:
اين پرنده در مناط كوهستاني، جنگل‌ها، صخره‌ها و خارج از فصل توليد مثل در حاشيه تالاب‌ها به سر برده و ميان درختان آشيانه ساخته و گاهي نيز از آشيانه قديمي روي درختان بهره مي‌برد.

جيرفتي  pondicerianus Francolinus
مشخصات ظاهري:
اين پرنده 30 سانتيمتر طول دارد و مورد علاقه شكارچيان است. پر و بالش خاكستري و نر و ماده همشكل‌اند. روتنه نقطه نقطه با خطوط ظريف، شبيه خط موج‌دار، به رنگ خرمايي كمرنگ كه وسط آن‌ها حالت صليب مانند دارد، ديده مي‌شود.
زيستگاه:
اين پرنده در مناطق با پوشش بوته‌اي و درختان پراكنده، گزستان‌ها، بستر رودخانه‌ها و زمين‌هاي كشاورزي به سر برده و روي زمين زير بوته‌ها آشيانه مي‌سازد. در ايران بومي و در مناطق جنوبي نسبتا فراوان است.

كركس پشت سفيد Gyps bengalensis
مشخصات ظاهري:
اين پرنده شبيه كركس و كوچكتر از آن است. قسمت پايين بال‌ها و پشت سفيدرنگ و پرهاي پروازش تيره است. اين پرنده اجتماعي و اغلب اجازه نزديك شدن را به انسان مي‌دهد.
زيستگاه:
اين پرنده در مناطق باز با درختان پراكنده و اراضي كشاورزي اطراف روستاها به سر مي‌برد. در ايران به تعداد اندك ديده مي‌شود.

عقاب شاهي Aquila heliaca
مشخصات ظاهري:
در پرنده بالغ تركيب پرو بال قهوه‌اي تيره است كه در تضاد با رنگ زرد مايل به سفيد پس گردن، كمرنگي بالاي دم و شانه‌هاي سفيدش قرار دارد و آن را متمايز مي‌كند.
زيستگاه:
اين پرنده در دشت‌هاي باز با درختان بلند و جنگل‌هاي كوهپايه‌اي و در زمستان، در باتلاق‌هاي نواحي استپي به سر برده و روي درختان بلند و دورافتاده آشيانه مي‌سازد. در ايران زمستان‌ها نسبتا فراوان است و به تعداد اندك توليد مثل مي‌كند.

خروس كولي Vanellus vanellus
مشخصات ظاهري:
اين پرنده به واسطه كاكل باريك و دراز سياه رنگ و بال‌هاي بلند و نسبتا گردش به آساني شناخته مي‌شود
زيستگاه:
اين پرنده در علفزارها، كشتزارها، اراضي خيس و باتلاقي به سر برده و در علفزارهاي حاشيه باتلاق‌ها توليدمثل مي‌كند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 
1- مطالعه مديريت گوزن زرد در كشور
2- مطالعه مديريت جمعيت قوچ وميش در جزيره كبودان
3- تعيين ظرفيت برد زيستگاه هاي گوزن زرد در كشور
4- انتخاب زيستگاه‌هاي مناسب طبيعي براي معرفي گوزن زرد در كشور
5- مطالعات و بررسي ژنتيكي گوزن زرد
6- مطالعات و بررسي ژنتيكي قوچ وميش ايران
7- مطالعات و بررسي ژنتيكي كل و بز
8- بررسي و معرفي گوشتخوار به جزيره كبودان
9- تعديل جمعيت قوچ وميش وگوزن زرد در جزاير كبودان و اشك
10- بررسي پوشش گياهي جزاير كبودان و اشك و تعيين ظرفيت برد آن
11- بررسي و تعيين پراكنش جمعيت گونه هاي زاغ بور، ميش مرغ، هوبره و بالابان در استانهاي مختلف
12- بررسي و تعيين جمعيت گونه هاي زاغ بور ، ميش مرغ ، هوبره و بالابان در استانهاي مختلف
13- بررسي ويژگيهاي زيستي از جمله توليدمثل، رجحان غذايي، ويژگيهاي مهاجرت يا جابجايي جمعيت ها، ويژگيهاي ژنتيكي جمعيت گونه هاي زاغ بور، ميش مرغ، هوبره و بالابان
14- مطالعه و بررسي ويژگي‌ها و ظرفيت برد زيستگاهي گونه هاي زاغ بور، ميش مرغ، هوبره و بالابان
15- مطالعه وبررسي تهديدهاي بالفعل و بالقوه زيستگاههاي منتخب گونه هاي زاغ بور، ميش مرغ، هوبره و بالابان
16- مطالعات زيست شناسي و بوم شناسي خرس سياه آسيايي در استان‌هاي سيستان و بلوچستان، كرمان وهرمزگان
17- بررسي و شناسايي حوزه هاي پراكنش جمعيت ها
18- مطالعه و بررسي راهكارهاي حفاظتي گونه هاي در معرض خطر انقراض كشور
19- مطالعه و ارائه راهكار جهت دفع حيوانات آسيب رسان و يا كاهش خسارات
20- بررسي وضعيت جمعيت ماهي قزل آلاي خال قرمز در استان‌هاي كشور
21- بررسي اثرات گونه‌هاي غير بومي در منابع آبي كشور
22- بررسي وضعيت ماهيان كپور دندان دار (آفانيوس‌ها)
23- مطالعات ژنتيكي گونه‌هاي آندميك (ماهيان) كشور
24- بررسي بيماري‌هاي انگلي و ميكروبي (ويروسي و باكتريايي) علفخواران وحشي در اسارت
25- نحوه طراحي باغ‌هاي وحش و پارك‌هاي حيات وحش و جايگاه‌هاي نگهداري حيوانات وحشي (پرندگان، پستانداران، ماهي‌ها و خزندگان)
26- ارايه روش‌هاي نوين زنده گيري (فيزيكي و شيميايي) حيوانات وحشي
27- مقايسه ويروس هاري در حيات وحش و ويروس هاري در حيوانات اهلي مبتلا
28- بررسي وجود ويروس هاري در خفاش‌هاي ايراني
29- بررسي فون انگلي و ميكروبي علفخواران وحشي شكار شده
30- بررسي فون انگلي و ميكروبي ماهيان آب‌هاي داخلي
در رده دوزيستان انواع گونه‌هاي سمندر (غاري، لرستاني، كردستاني) و همچنين وزغ كويري و وزغ لرستاني و گونه‌هاي خزندگان شامل مارها (افعي‌هاي البرزي، زنجاني، دماوندي، قفقازي و گرزه)، مارمولك‌ها (گونه‌هاي اندميك ايران) و لاك‌پشت‌ها (خزري، بركه‌اي، خشكي زي و فراتي) در رابطه با مباحث ذيل در اولويت مطالعه مي‌باشند.
مطالعات بيولوژيك
بيوسيستماتيك
31- بيومتري و ثبت ويژگي‌هاي بيوسيستماتيك هر گونه در مناطق تحت مديريت سازمان (ترجيحا) و كليه مناطق آزاد
32- شناسايي گونه‌ و زيرگونه‌هاي جديد موجود در هر منطقه
فيزيولوژي جانوري
33- بررسي بيولوژي رشد هر گونه از ديدگاه مكانيسم‌هاي هومئوستاتيك و متابوليك
34- بررسي فيزيولوژي تغذيه و غدد در هر گونه
35- بررسي فيزيولوژي توليد مثل و تعيين ويژگي‌هاي سيكل توليد مثلي هر گونه در طبيعت و در محيط آزمايشگاه
36- دستيابي به استراتژي توليد مثل براي هر گونه در حال اسارت
ژنتيك
37- مطالعات سيتوژنتيك هر گونه و تعيين نقشه ژني گونه و زيرگونه‌ها
38- تعيين توالي DNA (DNA Sequencing)
39- ارائه قرابت‌هاي ژنتيكي زيرگونه‌ها
بيوشيمي
40- تعيين شاخص‌هاي بيوشيميايي در هر گونه
41- تعيين نوسانات هورمون‌هاي جنسي در فصول مختلف سال
بافت شناسي
42- تهيه اطلس هيستولوژيك براي گونه‌هاي مختلف دوزيستان
43- مطالعه هيستولوژي بافت‌هاي مختلف هر گونه
هماتولوژي
44- تعيين شاخص‌هاي هماتولوژيك هر گونه از جمله تهيه تابلوهاي خوني آن‌ها
رفتارشناسي
45- مطالعه رفتارشناسي هر گونه و تعيين شاخص‌هاي رفتاري در هر گونه و ارزيابي آن‌ها
مطالعات اكولوژيك
46- تعيين وضعيت پراكنش، تعيين لوكاليته‌هاي شناخته شده فعلي و تهيه نقشه پراكندگي دقيق براي هر گونه
47- بررسي جمعيت شناسي و تخمين تعداد هر گونه در منطقه به كمك نرم‌افزارهاي تخصصي مربوطه
48- بررسي علمي روش‌هاي سرشماري و تجزيه و تحليل آماري گونه‌هاي دوزيستان و ارائه آخرين متدهاي علمي سرشماري در اين زمينه
49- شناسايي زيستگاه هر گونه (فون و فلور منطقه، درجه حرارت، رطوبت، بارندگي و...)
50-  ارزيابي زيستگاه هر گونه و تعيين قلمرو زيستي و معرفي زيستگاه‌هاي مناسب
51- تعيين ارزش اقتصادي هر گونه با توجه به شاخص‌هاي زيستي آن
52- الگوي بهره برداري پايدار از هر گونه در منطقه
53- ارائه راهكارهاي حفاظتي و مديريتي بر مبناي يافته‌هاي علمي به دست آمده در مورد هر گونه
54- شناسايي عوامل تهديد كننده طبيعي و مصنوعي براي هر گونه و راه‌هاي مقابله با آن
55- تعيين ظرفيت برد زيستگاه هر گونه
56- مطالعه و بررسي رابطه گونه- انسان در زيستگاه هر گونه
مطالعات مديريت حيات وحش
57- تهيه و تدوين دستورالعمل نگهداري از هر گونه در آزمايشگاه
58- بررسي تغييرات زندگي هر گونه در محيط آزمايشگاه و مقايسه آن با حالت طبيعي
59- اصول تكثير، پرورش و نگهداري براي هر گونه در محيط آزمايشگاه
60- نقش بيماري‌هاي احتمالي بر سلامت هر گونه در محيط آزمايشگاهي
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شناسایی پرندگان (تیره چکاوکیان)
بسم الله الرحمن الرحیم
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی

گروه : محیط زیست اراک
موضوع : بررسی کلید شناسایی تیره چکاوکیان
ارائه توسط : حسین قاسم خانی
‌چندگونه پرنده در ایران داریم؟
براساس آخرین فهرستی که در مجلات علمی چاپ شده ۵۱۷ گونه پرنده داریم. از این تعداد که متعلق به ۸۰خانواده و ۱۰راسته اند ، حدود ۳۲۰گونه شان در ایران زادآوری می کنند، ۹۰گونه مهاجر زمستانه اند و ۲۴گونه مهاجر عبوری اند. بقیه هم جزو پرندگان کمیاب ، اتفاقی و رها شده از قفس محسوب می شوند. اگر بخواهیم آماری بگوییم حدود ۷۰درصد پرندگان ایران مهاجرند که یا در زمستان وارد ایران می شوند یا در فصل تابستان برای زادآوری به ایران می آیند.
چه تعداد از این پرندگان گونه خاص ایران هستند؟
گونه اندمیک یا بومی انحصاری ، گونه ای است که در هیچ کشور دیگری مشاهده نشود. از این لحاظ ایران تنها یک گونه اندمیک دارد و آن هم گونه زاغ بور است. پرندگان زیادی هستند که خاستگاهشان فلات ایران است ، اما پرنده ایران نیستند؛ مثلا سینه سرخ ایرانی گونه ای است خاص فلات ایران اما جزو گونه های اندمیک ایران محسوب نمی شود.
پرندگان چگونه خود را آماده مهاجرت می کنند؟
پرندگان به خاطر بعد مسافتی که در پیش دارند باید خود را از لحاظ فیزیک بدنی و تغذیه آماده کنند. افزایش تغذیه پیش از مهاجرت منجر به افزایش چربی در بدن آنها می شود که این چربی در طول سفر به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می گیرد. غیر از آن ، پرنده قبل از مهاجرت حالت بیقراری دارد. در مورد این رفتار پرنده ، روی گروههایی مثل سار یا سهره کار شده است که طبق مطالعات پرنده در قفس در فصل مهاجرت بیقراری از خود نشان می دهد و سریع تر بال بال می زند و تغذیه اش هم بیشتر می شود. اینها نشان می دهند پرنده به طور غریزی تمایل به مهاجرت دارد.
در حال حاضر کدام گونه های پرندگان در ایران در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند؟
تا الان حدود ۲۰مورد پرنده هستند که در خطرند. در ایران ۲ مبحث وجود دارد: یکی گونه هایی که از نظر اتحادیه جهانی حفاظت IUCN جزو گونه های در خطر محسوب می شوند و دیگری گونه هایی که از جانب قوانین سازمان محیط زیست ایران در معرض خطرند؛ مثلا ممکن است گونه پرنده ای در دنیا خیلی وضعش وخیم نباشد، اما در ایران در معرض خطر انقراض باشد. از میان گونه هایی که در معرض خطرند گونه درنای سیبری است.
پرندگان شکاری عمدتا در فهرست IUCN قرار دارند که یا در خطرند یا آسیب پذیر مثل بالابان. پرندگانی مثل خروس کولی شکم سیاه بشدت در معرض خطر و در بعد جهانی نیز در خطر انقراض قرار دارد. پلیکان خاکستری ، کورکور حنایی ، اردک سرسفید و… هم در خطرند.
چه عواملی پرندگان را در ایران در معرض خطر قرار داده است؟
مهمترین مساله ، تخریب زیستگاه است ؛ تخریب زیستگاه از چرای دام مفرط گرفته تا ورود فاضلاب یک مجتمع مسکونی یا کارخانه به داخل یک تالاب. از طرفی بریدن درختان ، بوته کنی و نابود کردن جنگلها همگی باعث می شوند زیستگاهی که مناسب گونه هاست از میان برود. بعلاوه آنقدر تعداد اسلحه و تفنگ های بادی زیاد است که باعث شکار پرندگان و پستانداران می شود.
علت قاچاق کردن پرندگان شکاری چیست؟
کشور ما به دلیل وسعتش فون بسیار خوبی برای پرندگان است. تنوع پرندگان بخصوص پرندگان شکاری خیلی خوب است. به همین دلیل بیشتر این پرندگان شکاری به وسیله شکارچیان بومی گرفته می شوند. معمولا یکی دو ماه که از سن جوجه ها می گذرد آنها را از آشیانه شان برمی دارند یا به دلال هایی در تهران یا شهرهای جنوبی کشور می فروشند. آنها هم این پرندگان را به کشورهای عربی منتقل می کنند. عرب ها از پرندگانی مثل بالابان ، بحری و شاهین برای قوش بازی استفاده می کنند ؛ مثلا با بالابان ، هوبره شکار می کنند. گاهی حتی دیده می شود عرب ها با همین پرندگان دست آموز ایرانی در زیستگاه های ایران مشغول قوش بازی هستند، در حالی که شکار هوبره و دیگر پرندگان ممنوع است ، شکار کردن با پرنده شکاری هم ممنوع است و مهمتر گرفتن یک پرنده شکاری هم ممنوع است. اینها همه ممنوع است ، ولی انجام می شود!
آیا در چند سال اخیر گونه جدیدی از پرندگان در ایران مشاهده شده است؟
بله. برای اضافه کردن گونه ها ۲ قسمت وجود دارد. یکی این که گونه ای برای کشور ایران جدید باشد و دیگری این که به خاطر اطلاعات تاکسونومی و ژنتیکی اسم گونه ای تغییر کند؛ مثلا گونه کاکایی نقره ای به خاطر اطلاعات جدید ژنتیکی که به دست آمد به ۲ گونه کاکایی تقسیم شد. گونه های جدیدی که وارد ایران می شوند هم کم نیستند مثلا سسک چشم سفید هندی که به تازگی کشف شده و نوعی مگس گیر قهوه ای که برای اولین بار در خاورمیانه در ایران رکورد شده است.

متاسفانه ما در ایران خیلی اوقات این مشکل را داریم که شناخت گونه فقط در حد متخصصان است ، یعنی این فقط متخصصان هستند که مثلا یک سسک را از یک سهره تمییز می دهند؛ اما در کشورهای دیگر ما ۲ مبحث در پرنده شناسی داریم ؛ یکی پرنده نگری BIRDWATCHING است ، دیگری اومیتولوژی یا علم پرنده شناسی است.
پرنده نگری در واقع نوعی سرگرمی است که هر کس را می تواند جذب کند. هر کسی که به پرنده ها و دیدن آنها علاقه دارد. وقتی دانش عامه مردم نسبت به موضوعی بالا می رود پیگیری هایشان هم نسبت به آن مساله بیشتر می شود؛ مثلا کشور انگلستان چهار پنج میلیون پرنده نگر دارد. اینها مردم عادی این کشورند اما آنقدر تخصص پیدا کرده اند که براحتی می توانند حتی با شنیدن صدای پرنده ای آن را بشناسند؛ اما در ایران فقط ۲۰ تا ۳۰ نفر هستند که اینها هم در این زمینه متخصص اند.
عجایب پرندگان
هر ساله ۵۰میلیارد پرنده در دنیا مهاجرت می کنند. این رقم شگفت آور، اهمیت و عظمت مهاجرت پرندگان را نشان می دهد. در مهاجرت پرندگان شگفتی ها و عجایب بی شماری وجود دارد که در این مقاله نمی توان به تمامی آنها اشاره کرد، اما شاید بد نباشد بدانید رکورد طولانی ترین مسافت پرواز در مهاجرت را در دنیا معمولا متعلق به پرستوهای دریایی قطبی می دانند. این گونه که از نزدیکی قطب شمال تا نزدیک قطب جنوب پرواز می کند مسافتی حدود ۳۰هزار کیلومتر را طی می کند. برخی گونه ها در اقیانوس آرام ، مثل تلیله و سلیم حدود ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ کیلومتر را بدون توقف پرواز می کنند. برای چنین فاصله ای این پرندگان باید ۱۰۰ ساعت بی وقفه پرواز کنند.
وقت شناسی دقیق پرندگان را حتی در پرندگان داخل قفس هم می توان دید. پرندگانی که در قفس می مانند هنگام مهاجرت بیقراری می کنند و بال بال می زنند و جالب این که مطالعات دانشمندان روی این پرندگان در قفس نشان داده که حاصلضرب مدت بال زدن پرنده در معدل سرعت پرواز پرنده ، برابر با فاصله مهاجرت پرنده به محلی است که برای زمستان گذرانی می رود. پرندگان جهت مهاجرت خود را بخوبی می دانند. آنها می دانند کی باید مهاجرت خود را شروع کنند، به کجا باید بروند و کی باید بازگردند. بعضی از آنها مجبورند چند شبانه روز بی وقفه پرواز کنند و از جنگل و کوهستان ها و رودها عبور کنند؛ اما همیشه با وجود تمامی این سختی ها و خطرها راه و مسیر خود را می یابند و به مقصد نهایی و درست خود می رسند.می بینیم که شگفتی ها و زیبایی های این موجودات بسیار زیاد و باورنکردنی است.
پس نگذاریم پرنده ها در قفس بمانند یا شکار شوند. آنها باید آزاد باشند و به سفرهای دور و دراز بروند و مردم با مشاهده دسته های آزاد آنها حس آزاد بودن و زنده بودن را دریابند.

شاید بتوان گفت که نزدیک به 225 گونه از پرندگانی که در ایران زادوولد می‌کنند در اصل متعلق به مناطق جغرافیائی دیگر بوده‌اند که در آن مناطق تکامل یافته‌اند و سپس در قسمتهائی از ایران که شرایط محیطی با زیستگاه اصلی آنها مطابقت بیشتری داشته است، گسترش یافته‌اند. بنابراین، نزدیک به 50 گونه از پرندگان‍ی که در دشتها و جنگلهای نسبتاً خنک ناحیه‌ی خزر و آذربایجان یافت می‌شوند، در واقع به مناطق وسیع جنگلی و استپ‌های مرطوب اروپای معتدله و آسیا تعلق دارند که این قسمت از شمال ایران حد جنوبی منطقه‌ی پراکندگی آنها را تشکیل می‌دهد. از بین این‌گونه‌ها می‌توان «کله سبز»، «خروس کولی»، «دارکوب خالدار بزرگ» و «الیکائی» را نام برد.

در حدود 40 گونه‌ی دیگر که در اصل وابسته به جنگلهای پهن‌برگ اروپای معتدله هستند به طور عمده در شمال و غرب ایران، در جنگل‌های نواحی البرز، آذربایجان و زاگروس دیده می‌شوند. از آن جمله می‌توان «کبوتر جنگلی» ، «سار»، «چرخ‌ ریسک سرآبی» و « سهره جنگلی» را ذکر کرد. نزدیک به 30 گونه که مربوط به فون خاص بوته‌‌زارهای گرم منطقه مدیترانه می‌باشند، در غرب ایران به جنگلهای تنک منطقه‌ی خاص بوته‌زارهای گرم منطقه مدیترانه می‌باشند، در غرب‌ ایران به جنگلهای تنک منطقه‌ی زاگروس و دامنه‌های جنوبی کوههای البرز که شرایط محیطی مناسب برای زندگی آنها داشته است، روی آورده‌اند. به عنوان مثال «دارکوب باغی»، «چرخ‌ ریسک سرسیاه» و «زرده پره‌ی رخ زرد» قابل ذکر است. تعداد کمی از گونه‌ها که متعلق به استپ‌های گرم ترکستان و جنوب روسیه هستند فقط در نواحی استپی مشابه در شمال و شمال شرقی ایران یافت می‌شوند، مانند «چکاوک طوقی» و «زرده پره‌‌ی سرسیاه».
کوهستان‌های مرتفع رشته‌ی البرز و تا اندازه‌ای رشته‌ی زاگروس، منطقه زیست تعدادی از گونه‌های کوهستانی است که زادبوم اصلی آنها سلسله کوههای جنوب « اور آسیا» بوده است. در حدود 15 گونه که شامل «هما»، «زاغ نوک زرد»، «دیوار خزک » و «گنجشک برفی» می‌شود، به فون وسیعی تعلق دارند که از جنوب اروپا تا سلسله جبال هیمالیا گسترش دارد. در حالی که معدودی دیگر مانند «دارکوب سبز راه راه» و «سسک نقابدار هیوم » صرفاً مربوط به فون هیمالیا می‌باشند که حد غربی پراکندگی آنها تا ایران را می‌رسد. همچنین چند گونه معدود نظیر «سهره مغولی» که سرزمین اصلی آنها استپ‌های سرد و فلات‌‌های مغولستان و تبت است، فقط در ارتفاعات شمال شرقی ایران که منتهی‌الیه پراکندگی آنها می‌باشد، دیده می‌شوند.

در جنوب ایران گونه‌هائی یافت می‌شود که اصل افریقایی یا هندی داند و حد شمالی پراکندگی آنها به دشت‌های ساحلی و دامنه‌های جنوب زاگروس کشیده می‌شود. دو گونه که منشأ آفریقایی دارند، یکی «کوکوی خالدار» است که فقط تا جنوب غربی زاگروس گسترش دارد و دیگری «حواصیل زرد» می‌باشد که منقطه‌ی پراکندگی آن قسمت اعظم خاک ایران را شامل می‌شود. در حدود 20 گونه که اختصاص به فون آفریقا و فون هندوستان دارند، عموماً در طول کمربند باریکی در سراسر جنوب ایران زندگی می‌کنند که از آن میان « اگرت ساحلی» ، « بادخورک کوچک»، « زنبور خور کوچک» و « سسک‌ دم دراز» را می‌توان اسم برد. نزدیک به 30 گونه دیگر اصولاً هندی هستند که منتهی‌الیه شمال غربی منطقه پراکندگی آنها، گوشه‌ی جنوب شرقی ایران را در بر می‌گیرد. برای مثال می‌توان «حواصیل هندی»، «دال پشت سفید»، « بوچانگا»، «مینا» و «شهدخور» را از این دسته نام برد.

بالاخره، ساحل جنوبی ایران که از نظر جغرافیائی حد شمالی اقیانوس هند را تشکیل می‌دهد، زیستگاه مناسبی برای پرندگان دریاوی ویژه‌ی این دریای گرم فراهم می‌سازد که «کبوتر دریائی کوچک» ، «نوک سرخ دریائی» و «پرستوی دریائی پشت دودی» از آن جمله‌اند.
بین هشتادواندی گونه‌ی باقیمانده، اکثر آنها بیش از حد معول توانائی سازش نشان‌ می‌دهند و پراکندگی وسیعی در منطقه «اور آسیا» دارند ، مانند « دلیجه »، « هدهد»، «چکاوک کاکلی»، «غراب» و «گنجشک معمولی». گرچه این پرندگان صرفاً متعلق به نواحی خشک نیستند ولی قادر بوده‌اند که خود را با شرایط محیطی سخت سازش دهند. در مواردی نیز به محیط انسانی وابستگی پیدا کرده‌اند. در حدود 12 گونه دیگر را می‌توان مربوط به خاورمیانه دانست که از نظر پراکندگی جهانی محدود و متمرکز در این منطقه هستند، از قبیل «سینه‌سرخ ایرانی»، « سسک کوچک» و «صعوه ابرو سفید».

به این مجموعه‌ی متنوع از پرندگانی که در ایران زادوولد می‌کنند، می‌توان حدود 100 گونه دیگر اضافه کرد که یا به صورت مهاجر عبوری دیده می‌شوند یا زمستان را در ایران می‌گذرانند. بعضی از این پرندگان از منطقه‌ی «توندرا»، برخی از منطقه «تائیکا» و جنگلهای پهن برگ اروپای معتدله و غرب آسیا، گروهی از سیبری و بالاخره تعدادی از استپ‌های ماوراء خزر به ایران مهاجرت می‌کنند. بسیاری از آنها سراسر زمستان را در ایران می‌مانند، در حالی که بعضی تا آفریقا و هندوستان پیش‌ می‌روند و زمستان را در آن نواحی سپری می‌کنند.
پرنده‌شناس ایرانی واقعاً خوشبخت است که بدون خارج شدن از کشورش می‌تواند به دیدن جنگلهائی برود که پرندگانی ویژه‌ی اروپای مرکزی را دارد، یا در جنوب پرندگان خاص فون پاکستان و شمال هندوستان را در باتلاقهائی که در آنها حرّا می‌روید مشاهده کند، و نیز قادر است که در استپ‌های وسیع پرندگانی نظیر پرندگان ماوراء خزر را ببیند. در موسم مهاجرت این امکان را دارد که پرندگان مناطق سرد قطبی را در جوار پرندگان بیابانهای سوزان مشاهده کند. این تضاد و تنوع شگفت‌انگیز در فون پرندگان ایران به ندرت در جای دیگری از کره زمین وجود دارد.


تیره چکاوک

پرندگانی هستند خوش آواز با پر و بال رگه‌رگه و قهوه‌ای رنگ که اغلب در حال پرواز می خوانند

روی زمین بیشتر راه می روند و یا می دوند . معمولا ناخن انگشت عقبی پای آنها دراز ،

راست و نوک‌تیز است . اغلب به‌طور دسته‌جمعی دیده می شوند . جز در موارد استثتایی نر و ماده آنها همشکل است . روی زمین آشیانه می سازند . از دانه‌ها ، حشرات و نرم‌تنان تغذیه می کنند .!

چکاوک از پرندگان کمياب و مهاجري است که نسل آن به دليل شکار بي رويه در خطر انقراض قرار گرفته و براي حفظ اين گونه ها نياز به توجه ويژه مردم و مسئولان مرتبط است. چکاوک (قبره) پرندگاني خوش آواز با پر و بال رگه رگه و قهوه اي رنگ هستند که اغلب در حال پرواز آواز مي خوانند، روي زمين بيشتر راه مي روند يا مي دوند و اغلب به طور دسته جمعي ديده مي شوند و جز در موارد استثنايي نر و ماده آنها همشکل است.اين پرنده خوش آواز روي زمين آشيانه مي سازد و از دانه ها، حشرات و نرمتنان تغذيه مي کند.اين پرنده کمياب انواع متعددي از قبيل چکاوک سهره اي، چکاوک سنگلاخ، چکاوک سردم سياه، چکاوک هدهد (ام سالم)، چکاوک پنجه کوتاه، چکاوک هيوم، چکاوک طوقي، چکاوک هندي، چکاوک گندم زار، چکاوک بال سفيد، چکاوک سياه، چکاوک شاخدار، چکاوک کاکلي، چکاوک درختي و چکاوک آسماني دارد. خانواده چکاوک اغلب در نيمکره شرقي زيست مي کنند شايد معروفترين چکاوک، چکاوک آسماني است که در سراسر اروپا و نواحي معتدل آسيا زندگي مي کنند. طول اين پرنده به 18 سانتيمتر مي رسد، پوشش پشتي رنگ پرهايش قهوه اي تيره است، چکاوک آسماني معمولا لانه اش را روي زمين ميان کشتزارهاي باز مي سازد. ممکن است در ساختن لانه از علف، مو و تکه هاي پارچه اي استفاده کند، چکاوک آسماني به واسطه آوازه خوان هنگام پرواز شهرت دارد، مردم اغلب آواز آنها را هنگام پرواز مي شنوند.پس از جفت گيري چکاوک ماده ما بين چهار تا پنج تخم مي گذارد که به رنگ خاکستري با علائم قهوه اي زيتوني است، چکاوک ممکن است در يک فصل دو جوجه پرورش دهد. رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان آستارا در اين باره گفت: چکاوک از پرندگان کمياب و مهاجر است که نسل آن به علت شکار در خطر انقراض قرار گرفته است. ساسان اکبري پور افزود: براي حفظ اين گونه کمياب 125 نفر از نوجوانان و جوانان آستاراي با همکاري محيط زيست اين شهرستان از شکار چکاوک جلوگيري مي کنند. وي ادامه داد: براي اين افراد کارت شناسايي صادر شده است و آنان مي توانند ادوات شکارچيان را جمع آوري کنند.وي با اعلام اينکه چکاوک اغلب بر روي خانه ها لانه مي سازد، ياد آور شد: اين پرنده همه ساله با شروع سرما از مناطق سردسير شمالي به مناطق گرمتر مهاجرت مي کند و تاکنون پنج هزار قطعه چکاوک به شهرستان آستارا مهاجرت کرده است.به هر حال در ايران از 517 گونه پرنده، 340 گونه يعني حدود 70 درصدشان مهاجر هستند، از اين تعداد که متعلق به 80 خانواده و 10راسته اند، حدود 320 گونه در ايران زاد آوري مي کنند، 90 گونه مهاجر زمستانه هستند و 24 گونه مهاجر عبوري هستند بقيه نيز جزو پرندگان کمياب، اتفاقي و رها شده از قفس محسوب مي شوند. يک کارشناس ارشد محيط زيست نيز در اين باره گفت: پرند گان در معرض انقراض در ايران به دو صورت است يکي گونه هاي که از نظر اتحاديه جهاني حفاظت IUCN جزو گونه هاي در خطر محسوب مي شوند و ديگري گونه هاي که از جانب قوانين سازمان محيط زيست ايران در معرض خطر هستند.زهره غفاري در پاسخ به سئوالي مبني براي اينکه چه عواملي پرندگان را در ايران در معرض خطر قرار داده است، افزود: در حال حاضر مهمترين علت انقراض و در خطر بودن پرندگان، تخريب زيستگاه هاي اين گونه ها در ايران و جهان است، تالابها و جنگلهاي که در حال نابودي هستند و درختاني که بي رويه قطع مي شوند و با نابودي هر يک آشيانه و آشيانه هاي نيز نابود شده و به فراموشي سپرده مي شوند. وي با اشاره به اينکه ايران به دليل وسعت زياد شرايط بسيار خوبي براي پرندگان است، اظهارداشت: تنوع پرندگان به خصوص پرندگان شکاري خيلي خوب است، به همين دليل بيشتر اين پرندگان شکاري به وسيله شکارچيان بومي گرفته مي شوند، معمولا يکي دو ماه که از سن جوجه ها مي گذرد آنها را از آشيانه شان برمي دارند و به دلالها در تهران يا شهرهاي جنوبي کشور مي فروشند، آنها هم اين پرندگان را به کشورهاي عربي منتقل مي کنند.اين کارشناس ادامه داد: عربها از پرندگاني مثل بالابان، بحري و شاهين براي قوش بازي استفاده مي کنند، مثلا با بالابان، هوبره شکار مي کنند، گاهي حتي ديده مي شود عربها با همين پرندگان دست آموز ايراني در زيستگاه هاي ايران مشغول قوش بازي هستند در حاليکه شکار هوبره و ديگر پرندگان ممنوع است، شکار کردن با پرنده شکاري هم ممنوع است و مهمتر گرفتن يک پرنده شکاري هم ممنوع است، اينها همه ممنوع است اما انجام مي شود.وي در پاسخ به سئوالي مبني براينکه براي حمايت و حفاظت از پرندگان چه بايد کرد، ياد آور شد: متاسفانه در ايران خيلي اوقات شناخت گونه فقط در حد متخصصان است، يعني اين فقط متخصصان هستند که مثلا يک سسک را از يک سهره تميز مي دهند، اما در کشورهاي ديگر دو مبحث در پرنده شناسي دارند يکي پرنده نگري و ديگري اوميتولوژي يا علم پرنده شناسي است.مديرکل محيط زيست استان گيلان نيز گفت: در حال حاضر 14 گونه از پرندگان تالاب انزلي از قبيل عقاب تالابي، عقاب دريايي پالاس، عقاب شاهي، عروس غاز، اردک سرسفيد و اردک بلوطي در معرض خطر انقراض قرار دارند. کامران زلفي نژاد همچنين تعداد گونه هاي حمايت شده را 54گونه عنوان کرد که پليکان سفيد، اردک تاجدار، اردک چشم طلايي، مرگوس کاکلي، بوتيمار کوچک، حواصيل خاکستري و حواصيل ارغواني از آن جمله است. وي ادامه داد: به منظور حفاظت از پرندگان هفت هزار و 240هکتار از کل مساحت 19هزار و 300هکتاري تالاب تحت مديريت اين سازمان قرار دارد. مديرکل محيط زيست گيلان تعداد کل گونه هاي جانوري تالاب را بيش از 260 گونه و تعداد کل گونه هاي گياهي را حدود 230گونه گياهي عنوان کرد. به گفته وي علاوه بر گونه هاي پرنده آبزي و کنارآبزي که بيش از 40 گونه را شامل مي شود، 40 گونه از انواع ماهيان در تالاب شناسايي شده اند. زلفي نژاد ياد آور شد: تالاب بين المللي انزلي با 19هزار و 300هکتار مساحت يکي از زيستگاه هاي مهم پرندگان و محل زمستان گذراني پرندگان مهاجر در جنوب درياي خزر است
چَکاوَک هُدهُدی (نام علمی: Alaemon alaudipes) پرنده‌ای دانه‌خوار و حشره‌خوار با منقاری بلند و خمیده، دشتی و بومی، مخصوصاً در مناطق نیمه‌بیابانی که مملو از درختچه است و تلماسها، و احیاناً در تلماسهای ساحلی، و دره‌های کوهستانی و مناطق باز و سنگلاخی دیده می‌شود. پرنده چکاوک هدهد اندکی از چکاوک بزرگ‌تر است. این پرنده در فصل‌های مختلف در دشت و صحرای کشور قطر زیاد دیده می‌شود. عموماً پرنده‌ای بومی است و تقریباً در سایر مناطق شبه جزیره عربستان وجود دارد.
مشخصات پرندهٔ چکاوک هدهد
طول تقریبی پرندهٔ چکاوک هدهد ۲۰ سانتیمتری است با بدنی نسبتاً لاغر، سطح پشتی چکاوک هدهد به رنگ خاکی مایل به خرمایی با لکه‌های سیاه، باکناره‌های سیاه که شهپرهای آن رفته رفته از وسط به کنار کوتاهتر است. در کنار گردنش لکه‌ای مرکب از رگه‌های سفید وسیاه تو هم است. قسمت زیر بدنش مایل به سفید و پر زیر دمش به رنگ سیاه است. منقاری دراز وکمی خمیده، وطول منقارش ۴ سانتیمتر می‌باشد. بالهایش مانند بالهای هدهد مخطط سیاه وسفیده و پاهایش بلند است. از منقارش برای حفر در زمین برای ایجاد لانه، وکسب غذا استفاده می‌کند.
پرنده نر آوازی کشیده مانند صدای (نای) از خود صادر می‌کند بهدف اینکه توجه پرنده ماده به خود جلب کند. در ارتفاع ۲۰ متری پرواز می‌کند، هنگام پرواز با بالهای باز و کشیده اش حرکاتی آکروباتیک ایجاد می‌کند وبه سرعت از بالای به سوی زمین می‌آید، بالهایش هنگام پرواز به ۴۱ سانتیمتر می‌رسد. در تلماسه‌ها بیشتر دویدن به پرواز ترجیح می‌دهد. پاهای بلندش به وی کمک می‌کند که شکمش به ریگ گرم صحرا نخورد، چون این پرنده در تلماسه می‌دود، وباز می‌ایستد اطراف خودش نگاه می‌کند، و دوباره به دویدن ادامه می‌دهد
موسم تخم گذاری و جفت‌گیری پرنده «چکاوک هدهد » معمولاً از اواخر فصل بهار و اعتدال بهاری آغاز می‌شود و تا اواخر پائیز ادامه دارد. پرنده ماده از ۲ تا ۳ تخم می‌گذارد، مدت یک هفته روی تخمها می‌خوابد سپس جوجه‌ها از تخم بیرون می‌آیند. تا مدت ۴ روز توانایی بینایی ندارند. اگر احساس خطر کرد، ویا عابری به لانه اش نزدیک شد، از لانه بیرون می‌جهد برای حفاظت از لانه وجوجه‌های وبه مسافت کوتاهی جلو آن شخض عابر می‌دود وتوجه عابر به خود جلب می‌کند، وبا این صورت آن را از لانه دور می‌سازد.


نام انگلیسی : Calandra lark
نام فرانسوی : Alouette Calandre
نام علمی: Melanocorypha calandra چکاوک گندم زار



19 سانتی‌متر ؛ با اندازه بزرگ ، جثه پر ، منقار کلفت و زرد رنگ ، و نیم طوق سیاه مشخص در طرفین گردن تشخیص داده می شود . سینه نخودی رنگ آن رگه‌های قهوه‌ای دارد . در پرواز نوک سفید شاهپرهای ثانوی در لبه عقبی بال‌های بزرگ و مثلث شکل آن تشکیل یک حاشیه سفید می دهد و سطح زیرین بال‌هایش خیلی تیره است . کاکل ندارد . چکاوک گندمزار نابالغ بیشتر نخودی رنگ است و لکه‌های گردنی آن خیلی مشخص نیست . پروازش خیلی سبک ، در ارتفاع کم و موجی است .


زیستگاه :

زمین‌های بایر و سنگلاخ ، کشتزارها و استپ‌ها . روی زمین آشیانه می سازد .


پراکندگی :
شمال و شمال غربی و شرقی –غرب جنوب غربی


نام انگلیسی : Bimaculated lark
نام فرانسوی : Alouette calandre orientale
نام علمی : Melanocorypha bimaculata


5/16 سانتی‌متر ؛ ظاهرا شبیه چکاوک گندم‌زار ولی بطور محسوسی از آن کوچکتر است ، سفیدی لبه عقبی بال را ندارد و نوک تمام شاهپرهای دمش سفید است ، بر خلاف چکاوک گندم‌زار که فقط کناره‌های دمش سفید می باشد و لکه های سیاه کنار گردنش نیز مشخص‌تر است که معمولا از به هم پیوستن انها نیم‌طوقی در جلوی گردن تشکیل می شود . سرش بیشتر از چکاوک گندم‌زار کاکلی به‌نظر می آید و سطح زیرین بال‌هایش به تیره‌گی پرنده مزبور نیست . رفتارش شبیه چکاوک گند‌م‌زار است ولی کمتر به صورت گله‌های بزرگ دیده می شود .


زیستگاه :

معمولا ( اما نه همیشه ) در ارتفاع بالاتر از زیستگاه چکاوک گندم‌زار زندگی می کند و کمتر در زمین‌های زراعتی دیده می شود . بیشتر استپ‌ها و دشت‌های خشک با گیاهان کم را ترجیح می دهد .
پراکندگی : وپراکنش:شمال شرق شمال غربی تا انتهای زاگرس دائمی بخشی از مرکز و قسمتی از شرق برای زمستان گذرانی


انگلیسی : White-winged lark
فرانسوی : Alouette leucoptere
نام علمی : Melanocorypha leucoptera چکاوک بال سفید


17 سانتی‌متر ؛ از سایر چکاوک‌ها به وسیله نوار بالی پهن و سفید که تا لبه عقبی بال می رسد و در پرواز کاملا نمایان است ، مشخص می شود . تفاوتش با چکاوک گندم‌زار این است که لکه‌های سیاه روی گردن را ندارد و بال‌هایش باریکتر است . سطح پشتی آن زرد مایل به قهوه‌ای است با رگه‌های تیره‌رنگ . تارک و پوشپرهای بال و دمش دارای رنگ بلوطی است . سطح شکمی و زیر بغل سفید با گلوی نخودی رنگ و سینه کم‌خال دارد . وقتی بالش بسته است ، پر خارجی سفید‌رنگ بلندترین شاهپر نخستین آن دیده می شود .

چکاوک بال سفید ماده ؛ تارک قهوه‌ای رگه‌رگه دارد .


زیستگاه :

به‌طور عمده علفزارهای خشک و مناطق نیمه‌بیابانی .


پراکندگی : فقط در هیرکانی و جنگل های شمالی زمستان گذزرانی


نام انگلیسی : Black Lark
نام فرانسوی : Alouette negre
نام علمی : Melanocoryepha yeltoniensis چکاوک سیاه


19 سانتی‌متر ؛ چکاوک سیاه نر درشت و سیاه‌رنگ است و پرهایش حاشیه خاکی کمرنگ دارد که در زمستان تا حدی سیاهی پرها را کاهش می دهد . منقارش کوتاه ، کلف و زردرنگ است با نوک سیاه .

پرنده ماده خیلی شبیه چکاوک گندمزار ولی کمرنگ‌تر است و لکه‌های سیاه گردن را ندارد . هیچ یک از دو جنس روی بال یا دم ، سفیدی ندارند .


زیستگاه :

در جلگه‌های علفزار و بوته‌زار ، اغلب نزدیک آب ، و همچنین در بیابان دیده می شود .


پراکندگی : بجز هیرکانی در تمام ایران وجود دارد



نام انگلیسی : Bar-tailed Desert Lark
نام فرانسوی : Ammomane elegante
نام علمی : Ammomanes cinctures سردم سیاه


چطور پیدایش کنیم :

13 سانتی‌متر ؛ چکاوکی کوچک به رنگ نخودی مایل به صورتی یکدست که در قاعده دم روشن‌تر است و یک نوار پهن سیاه در نزدیکی انتهای دم دارد . تارک ، سینه و پشتش یکدست و بدون خط و رگه‌رگه می‌باشد . سبیه چکاوک سنگلاخ ولی کوچکتر از آن است و به وسیله دم تقریبا نارنجی با نوار سیاه انتهایی به اسانی از آن تشخیص داده می شود . از چکاوک سنگلاخ اجتماعی‌تر است و معمولا به صورت گله‌های کوچک دیده می شود .!


زیستگاه :

بیابان‌های سنگلاخ یا ماسه‌ای . گرچه کمتر از چکاوک سنگلاخ ، در مناطق سنگلاخ دیده می‌شود . معمولا از مناطق کوهستانی دوری می کند و شرایط سخت بیابانی را به خوبی تحمل می نماید .


پراکندگی : شرق و مرکز ایران زمستان گذرانی در مرکز
نام انگلیسی : Desert Lark
نام فرانسوی : Ammomane du desert
نام علمی : Ammomanes desertiچکاوک بیابانی سنگلاخ

چکاوک سنگلاخ طولش ۱۵ سانتینتر است. چکاوکی خاکی رنگ وبدون نشانه‌های خاص. باسر کاملاً گرد ورنگ یکدست که از قهوه‌ای خاکی یا قهوه‌ای مایل به خاکستری تا قهوه‌ای مایل به خرمائی کمرنگ متغیر است تشخیص داده می‌شود. رگه‌های بسیار کمرنگ روی سینه اش از فاصله کم نمایان است. دمش فاقد رنگهای سیاه وسفید می‌باشد. کمتر از سایر چکاوکها اجتماعی است و غالباً جفت جفت یا بصورت گروهای کوچک دیده می‌شود. بالهایش کاملاً گرد است. پرواز خاص دارد وبال زدنش توام با تکانهای مخصوصی است.
بیابانهای سنگلاخ ودامنه‌های صخره‌ای کوهستانی را ترجیح می‌دهد واز بیابانهای ماسه‌ای باز دوری می‌جوید
پراکنش : نیمه پایینی ایران مایل به جنوب


نام انگلیسی : Short-toed Lark
نام فرانسوی : Alouette calandrelle
نام علمی Calandrella brachydactyla پنجه کوتاه


14 سانتی‌متر ؛ از چکاوک آسمانی کمرنگ‌تر و خیلی کوچکتر است . سطح پشتی آن نخودی رنگ با رگه‌های تیره و مشخص ، و سطح شکمی آن بدون رگه و به رنگ سفید مایل به نخودی است . در کنار گردن لکه تقریبا سیاهی دارد که اغلب دیدن آن مشکل است . کاکل ندارد ولی تارکش پررنگ است . منقاری کوتاه ، نوک‌تیز و زردرنگ دارد . پرنده نابالغ در طرفین سینه قدری خال خال است . در ارتفاع کم و در مسیر مواجی پرواز می کند .


زیستگاه :

زمین‌های بایر سنگلاخ یا ماسه‌ای ، استپ‌ها و مزارع . روی زمین لانه می سازد .


پراکندگی : زمستان گذرانی میکند بجز مرکز




نام انگلیسی : Short-toed Lark
نام فرانسوی : Alouette calandrelle
نام علمی : Calandrella brachydactyla پنجه کوتاه هیوم

14 سانتی‌متر ؛ از چکاوک آسمانی کمرنگ‌تر و خیلی کوچکتر است . سطح پشتی آن نخودی رنگ با رگه‌های تیره و مشخص ، و سطح شکمی آن بدون رگه و به رنگ سفید مایل به نخودی است . در کنار گردن لکه تقریبا سیاهی دارد که اغلب دیدن آن مشکل است . کاکل ندارد ولی تارکش پررنگ است . منقاری کوتاه ، نوک‌تیز و زردرنگ دارد . پرنده نابالغ در طرفین سینه قدری خال خال است . در ارتفاع کم و در مسیر مواجی پرواز می کند .


زیستگاه :

زمین‌های بایر سنگلاخ یا ماسه‌ای ، استپ‌ها و مزارع . روی زمین لانه می سازد .


پراکندگی :
شمال و به صورت سرگردان در شرق




نام انگلیسی : Short-toed Lark
نام فرانسوی : Alouette calandrelle
نام علمی: Calandrella brachydactyla کوچک


14 سانتی‌متر ؛ از چکاوک آسمانی کمرنگ‌تر و خیلی کوچکتر است . سطح پشتی آن نخودی رنگ با رگه‌های تیره و مشخص ، و سطح شکمی آن بدون رگه و به رنگ سفید مایل به نخودی است . در کنار گردن لکه تقریبا سیاهی دارد که اغلب دیدن آن مشکل است . کاکل ندارد ولی تارکش پررنگ است . منقاری کوتاه ، نوک‌تیز و زردرنگ دارد . پرنده نابالغ در طرفین سینه قدری خال خال است . در ارتفاع کم و در مسیر مواجی پرواز می کند .


زیستگاه :

زمین‌های بایر سنگلاخ یا ماسه‌ای ، استپ‌ها و مزارع . روی زمین لانه می سازد .


همه جای ایران بجز جنوب شرقی




منابع
• دکتر: ، العلوی ، هادی ، «(عالم الطیور والحیوانات) »، دار العودة ، بیروت ، لبنان ، چاپ پنجم سال ۱۹۹۸ میلادی به (عربی).
• عطاءالله، سمیر،. (موسوعة المعلومات العامة) . دار عطاءالله للنشر والتوزیع، بیروت، لبنان، چاپ هشتم، سال انتشار ۱۹۸۴ میلادی به (عربی).
• الفاضل، عبدالله،فاضل. (طیور فی الکویت) . دار الکویت للطباعة والنشر ، الفروانیة، کویت، چاپ اول، سال انتشار ۲۰۰۵ میلادی به (عربی).
• منبع جعبه‌زیست (انگلیسی). ویکی‌پدیا انگلیسی. بازدید در تاریخ ۱۶ نوامبر ۲۰۰۸.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

چكاوك ‌هاي آوازخوان در معرض انقراض



چكاوك (قـبـره) ازجمله پرندگان خوش آواز با پر و بال رگه‌رگه و قهوه‌اي رنگ هستند كه اغلب در حال پرواز آواز مي‌‌خوانند، روي زمين بيشتر راه مي‌‌روند يا مي‌دوند و اغلب به‌طور دسته‌جمعي ديده مي‌شوند و جز در موارد استثنايي نر و ماده آنها هم‌شكل هستند. اين پرنده خوش‌آواز روي زمين آشيانه مي‌سازد و از دانه‌ها، حشرات و نرم‌تنان تغذيه مي‌كند.

اين پرنده كمياب انواع متعددي از قبيل سهره‌‌اي، سنگلاخ، سردم سياه، هدهد (ام سالم)، پنجه كوتاه، هيوم، طوقي، هندي، گندمزار، بال سفيد، سياه، شاخدار، كاكلي، درختي و چكاوك آسماني دارد.

خانواده چكاوك اغلب در نيمكره شرقي زيست مي‌‌كنند. شايد معروف‌ترين چكاوك، چكاوك آسماني است كه در سراسر اروپا و نواحي معتدل آسيا زندگي مي‌‌كند. طول اين پرنده به ۱۸ سانتي‌متر مي‌‌رسد، پوشش پشتي رنگ پرهايش قهوه‌اي تيره ‌است. چكاوك آسماني معمولا لانه‌اش را روي زمين ميان كشتزارهاي باز مي‌‌سازد.

اين پرنده ممكن است در ساختن لانه از علف، مو و تكه‌هاي پارچه‌اي استفاده كند، چكاوك آسماني به آوازه‌ خواندن هنگام پرواز شهرت دارد و مردم اغلب آواز آنها را هنگام پرواز مي‌شنوند.


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

رنگ مورد علاقه پرنده‌ها


تحقیقی که روی یک هزار و 140خودرو انجام شد نشان می‌دهد پرنده‌ها اغلب خودرو‌های قرمز را برای فضله انداختن انتخاب می‌کنند.

این تحقیق روی خودرو‌های مناطق برایتون، گلاسکو، لیدز، منچستر و بریستول انگلیس انجام شد. گفتنی است نتایج بررسی‌ها نشان داد خودروهای قرمز رنگ با 18‌درصد، آبی 14‌درصد و سیاه 11‌درصد در رده‌های اول تا سوم جلب توجه پرندگان قرار دارند؛ همچنین خودروهای تازه پولیش شده نیز در زمینه جذب پرندگان رکورد‌دار هستند. خودروهای خاکستری و نقره‌ای با سه درصد نیز جزو رنگ‌های غیرجذاب برای پرنده‌ها بودند.

http://www.hamshahrionline.ir/details/174905

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

     

اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت تازه ترین لیست قرمز خود را درباره حیات پرندگان منتشر کرد و هشدار داد که 13 درصد از تمام پرندگان دنیا در معرض خطر انقراض قرار دارند.

 

13 درصد از گونه های پرندگان موجود در دنیا در خطر انقراض قرار دادند. در این میان، هوبره بزرگ هندی با نام علمی Ardeotis nigriceps که با یک متر ارتفاع و حداکثر 15 کیلوگرم وزن، یکی از بزرگترین پرندگان روی زمین است با تهدیدی جدی مواجه است.

 

اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت با انتشار لیست قرمز جدیدی که با همکاری "سازمان بین المللی حیات پرندگان" ارائه کرده، نشان داده است که هزار و 253 گونه پرندگان با سطوح مختلف انقراض تهدید می شوند که این رقم، 13 درصد از کل پرندگان را در بر می گیرد.

 

مرغ انجیرخوار و هوبره بزرگ هندی

 

هوبره بزرگ هندی که زمانی در هند و پاکستان گسترده بود امروز تنها به رقم 250 نمونه در یک منطقه کوچک و دور افتاده رسیده است. به همین منظور، سازمان حفاظت از طبیعت، نام این جانور را در لیست قرمز خود در مقوله "گونه در معرض خطر جدی" قرار داده است این مقوله بدان معنی است که خطر انقراض به میزان بینهایت بالایی این پرنده را تهدید می کند.

 

گونه دیگری که وارد مقوله "در معرض خطر انقراض جدی" شده "مرغ انجیرخوار باهاماس" با نام علمی Icterus northopi است. نتایج تحقیقات اخیر تایید می کند که جمعیت این گونه بسیار زیبا که به رنگهای زرد و سیاه است، تنها به 180 نمونه کاهش یافته است.

 

مرغ انجیرخوار در میان نخلهای کاکائو آشیانه دارد، اما به سبب یک بیماری مهلک تقریباً نابود شده است. خطر دیگری که این پرنده را تهدید می کند ورود جدید سار درخشان به زیستگاه این پرنده است این گونه سار، با استفاده از تخمهایش آشیانه سایر پرندگان را اشغال می کند.

 

شکار و دخالتهای همیشگی انسان

 

انسان یکی دیگر از عواملی است که موجب شده این پرندگان وارد لیست قرمز شوند. شکار بی رویه، آلودگی محیط زیست، شهرسازیهای کنترل نشده، جنگل زدایی و تبدیل آنها به مزارع کشاورزی بی شک مهمترین دلایل نابودی این تعداد زیاد پرندگان هستند.

 

در این خصوص "لئون بنون"، مدیر بخش علم و سیاستگذاری سازمان بین المللی حیات پرندگان توضیح داد: "در دنیایی بیش از همیشه شلوغ، گونه هایی مثل هوبره بزرگ هندی که به فضاهای وسیعی برای زندگی نیاز دارند بسیار آسیب دیده اند. دیده می شود که خدماتی که طبیعت به ما ارائه می کنند درحال نابودی هستند. درحقیقت پرندگان شاخصهایی مفید سلامت اکوسیستمها به شمار می روند."

 

داستانهایی با پایان خوش

 

"اندی سیمز"، عضو هیئت "برنامه گونه های جهانی" سازمان بین المللی حیات پرندگان اظهار داشت: "هرچند این لیست قرمز، موقعیتی منفی را برای بسیاری از گونه ها نشان می دهد باوجود این، تایید می کند که محاظت از بعضی از گونه ها موجب شده است که وضعیت آنها از شرایط منفی به شرایط مثبت برسد."

 

یکی از این موارد، مرغابی نیوزلندی است که به برکت "برنامه حذف موشهای صحرایی" از نابودی نجات یافت. این گونه، اکنون در مقوله "در معرض خطر" وارد شده است و در جزایر "کمپبل" نیوزلند دیده می شود.

 

اخبار خوبی نیز از جزایر قناری می رسد که نشان می دهند سه گونه فاخته به خاطر پروژه های محافظت از این گونه ها و همچنین حفاظت از زیستگاه آنها در پایین ترین سطح تهدید طبقه بندی شده اند.

 

آمار و ارقام

 

در مجموع "سازمان بین المللی حیات پرندگان" 10 هزار و 52 گونه را برای لیست قرمز 2011 مورد بررسی قرار داد و آنها را به شرح زیر طبقه بندی کرد:

 

132 گونه "منقرض شده"

 

4 گونه "منقرض در طبیعت"

189 گونه "تهدید شده به روشی بحرانی"

 

381 گونه "تهدید شده" (با خطر بسیار بالای انقراض)

 

683 گونه "نفوذپذیر" (با خطر بالای انقراض)

 

843 گونه "نزدیک به تهدید" (به تازگی وارد لیست گونه های در معرض تهدید شده اند)

 

7 هزار و 757 گونه "با کمترین نگرانی" (در شرایط خوب)

 

62 گونه به دلیل کمبود اطلاعات، قابل طبقه بندی نیستند

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


لیست قرمز حیات وحش ( Redlist IUCN)
 
کل گونه های زنده موجود در عالم هستی از ۲ تا ۱۰۰ میلیون تخمین زده می شود. از این میان تنها ۸/۱ میلیون گونه توصیف شده است. در حالی که دانشمندان درباره تعداد گونه ای موجود بحث می کنند کاهش های جمعیتی و نرخ افزایشی انقراض گونه های توصیف شده و نشده در نتیجه فعالیت های مستقیم و غیر مستقیم بشر وجود دارد(بررسی ۱۶۸۶ گونه جانوری یک کاهش کلی ۳۰% را از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۵ نشان داد).
 
اگرچه از ۱۶۴۲۱۸۹ گونه توصیف شده تنها ۴۴۸۳۸ گونه شناسایی شده اند (تنها ۷/۲%) لیست قرمز IUCN (IUCN Red List) یک تصویر لحظه ای مفیدی از چیزی که امروزه برای گونه های مختلف جهان رخ می دهد را فراهم می سازد و نیاز اساسی را برای عملیات حفاظت تاکید می نماید. در سال ۲۰۰۰ لیست قرمزIUCN برای ۱۶۵۰۷ گونه مشخص شد که ۱۱۴۰۶ به عنوان گونه های تهدید شده لیست شد و در سال ۲۰۰۴ این لیست شامل ۳۸۰۴۷ گونه بود که ۱۵۵۸۹ تای آن شامل تهدید شده ها بود. در سال ۲۰۰۸ این لیست شامل ۴۴۸۳۸ گونه بود که ۱۶۹۲۸ آن تهدید شده ها بود. در این لیست ۸۶۹ انقراض ثبت شد (۸۰۴ گونه لیست شده به عنوان انقراض و ۶۵ گونه لیست شده به عنوان انقراض در حیات وحش).
 
اگر ۲۹۰ گونه به طور بحرانی در معرض خطر را بر چسب “احتمالا منقرض” بچسبانیم آمار انقراض به ۱۱۵۹ گونه می رسد. ۱۶۹۲۸ گونه خطر انقراض آنها را تهدید می کند(۳۲۴۶ گونه به طور بحرانی در معرض خطر و ۴۷۷۰ در معرض خطر و ۸۹۱۲ آسیب پذیر می باشند). ۵۵۷۰ گونه دارای اطلاعات ناقصی برای تعیین وضعیت تهدیدشان بود و به عنوان اطلاعات دارای نقص لیست شد. ۱۷۶۷۵ گونه به عنوان حداقل درگیری لیست شد که دارای احتمال پایینی از انقراض می باشند ولی طبقه بندیشون خیلی وسیع است و ممکن است شامل گونه هایی بشه که به حفاظت مربوط باشد(برای مثال آنها ممکن است دارای رنج محدودی اما نه با تهدیدهای مشاهده شده باشند یا اینکه جمعیت شان ممکن است کاهش یابد نه به اندازه کافی سریع برای اینکه زمان نداشته باشیم تا یه لیست در حال تهدید آماده کنیم).
 
یک نکته قابل ذکر است که لیست قرمز IUCN یک مرجع پایه برای گونه های جهان است و برای گونه های به طور کامل مشخص نشده یک تمایلی برای مشخص شدن گونه ها وجود داره و احتمال داده می شه تا در حال تهدید باشند. این غیر ممکن است که نتایج این لیست را برای همه جانداران بسط بدهیم (۳۸% از گونه ای لیست شده در معرض تهدیدند) و بگوییم ۳۸% از گونه ای جهان احتمالا در معرض تهدیدند.

ارزیابی پستانداران جهان نشان داد که یک چهارم گونه های پستانداران جهان (۲۲%) به صورت جهانی در معرض تهدید یا انقراضند و ۸۳۶ (۱۵%) دارای اطلاعات ناقص می باشند.

علی رغم ۳۶۶ گونه دوزیست جدید تعداد زیادی به عنوان در خطر تهدید لیست شده و انقراض مسلم دو گونه بحران انقراضی را که دوزیستان با آن مواجهند اثبات می کند. تقریبا یک سوم (۳۱%) در معرض تهدیدند یا منقرض شده اند و ۲۵% دارای اطلاعات ناقص هستند.

ارزیابی کامل پرندگان جهان نشان داد که بیشتر از یک هشتم آنها (۶/۱۳%) در معرض تهدید یا انقراض هستند. پرندگان دارای یک گروه خوب شناخته شده با کمتر از ۱% به عنوان اطلاعات ناقص می باشند.

برای اولین بار ۸۴۵ گونه مرجانهای با ساختمان ریفی آبهای گرم در لیست قرمز با بیش از یک چهارم (۲۷%) به عنوان در معرض تهدید و ۱۷% به عنوان اطلاعات ناقص لیست شده است.

همه ۱۶۱ گونه ماهی های دریاهای گرمسیر اکنون شناسایی شده اند. بیش از ۱۲% از آنها که جز گونه های ماهی های خوراکی محسوب می شوند در نتیجه ماهیگیری بیش از اندازه در معرض تهدید انقراض هستند و بیشتر از ۳۰% آنها دارای اطلاعات ناقصی می باشند.

همه ۱۲۸۰ گونه خرچنگ های آب شیرین مشخص شده اند. ۱۶% به عنوان تهدید به انقراض لیست شده اند و بیشتر از ۴۹% دارای اطلاعات ناقصی هستند.

۳۵۹ ماهی آب های شیرین مختص به اروپا هستند با ۲۴% به عنوان در معرض تهدید و تنها ۴% دارای اطلاعات ناقص لیست شده اند.



لیست قرمز IUCN شامل شناسایی تعدادی گونه های منحصر به فرد قابل توجه مثل شناسایی ۱۴ نوع رطیل در هند و ۱۲ ماهی آب شیرین دریاچه Dianchi در چین نیز می باشد.


تعداد و نسبت های گونه های مشخص شده و گونه های مشخص شده در معرض تهدید در۲۰۰۸ IUCN Red List بوسیله گروه مهره داران
 
مهره داران
تعداد تخمینی از گونه های توصیفی
تعداد گونه های های ارزیابی شده
تعداد گونه های تهدید شده
تعداد تهدید شده ها به عنوان درصدی از گونه های توصیف شده
تعداد تهدید شده ها به عنوان درصدی از گونه های ارزیابی شده
پستانداران
۵۴۸۸ ۵۴۸۸ ۱۱۴۱ ۲۱% ۲۱%
پرندگان
۹۹۹۰ ۹۹۹۰ ۱۲۲۲ ۱۲% ۱۲%
خزندگان
۸۷۳۴ ۱۳۸۵ ۴۲۳ ۵% ۳۱%
دوزیستان
۶۳۴۷ ۶۲۶۰ ۱۹۰۵ ۳۰% ۳۰%
ماهی ها
۳۰۷۰۰ ۳۴۸۱ ۱۲۷۵ ۴% ۳۷%
مجموع مهره داران
۶۱۲۵۹ ۲۶۶۰۴ ۵۹۶۶ ۱۰% ۲۲%
مجموع کل جانداران ۱۶۴۲۱۸۹
۴۴۸۳۸
۱۶۹۲۸
۱%
۳۸٪
 
 

گروه بندی جانوران بر اساس تخمین جمعیتی در  IUCN Red List
 
طبقه بندی
اندازه جمعیت موثر تخمین زده شده (Ne)
به طور بحرانی در معرض خطر 
(Critically Endangered-CR)
Ne < 250- در حال کاهش و متلاشی شده
در معرض خطرEN- Endangere))
Ne < 2,500- در حال کاهش و متلاشی شده
آسیب پذیر (Vulnerable-VU)
Ne < 10,000- در حال کاهش و متلاشی شده
نزدیک به تهدید شدن(Near Threatened)
Ne=10,000-50,000)-شرایط نزدیک به آسیب پذیر بودن
کمترین نگرانی (Least Concern)
شرایط قرار گیری در هیچ کدام ازطبقه بندی های بالا را ندارد
Neتعداد تخمین زده شده از حیوانات بالغ در حیات وحش

تعداد ۵۰۰۰۰ تا جاندار خط جدا کننده بین نزدیک به تهدید شدن با کمترین نگرانی می باشد.
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 آبان 1391برچسب: iucn redlist iran, redlist iran, redlist ایران, ایران iucn, رد لیست, رد لیست ایران, رد لیست حیوانات وحشی, لیست قرمز iucn, لیست قرمز حیات وحش, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

براساس فهرست سرخ IUCN در سال ۲۰۰۸ تعداد ۱۲۱۳ گونه مهره دار در در مرز بحرانی انقراض، ۱۹۳۸ گونه  مهره دار در خطر انقراض، ۲۶۹۰ گونه آسیب پذیر، ۱۷۹۷ کونه در معرض تهدید و ۳۵۹ گونه منقرض شده اند.در این میان و با توجه به طبقه بندی گونه ها در فهرست سرخ IUCN بر آن شدم تا مقایسه ای بین گونه های مهره دار ایران  براساس فهرست سرخ طبقه بندی شده اند و سه کشور همسایه عراق، افغانستان و ترکیه  انجام دهم که در اینجا نتایج را می توان مشاهده کرد. براساس نمودار قرصی شکل (نمودار،۱) می توان مشاهده نمود که ۶ گونه در مرز بحرانی انقراض، ۱۹ گونه در خطر انقراض، ۳۵ گونه آسیب پذیر و ۴۰ گونه در شرف تهدید هستند.

 


نمودار ۱. تعداد مهره داران ایران در چهار رده حفاظتی فهرست سرخ در سال ۲۰۰۸

در بین همسیاگان ایران می توان مشاهده نمود که ترکیه بیشترین گونه های در مرز بحرانی انقراض و در خطر انقراض را دارد و در این  رده متاسفانه کشورمان پس از ترکیه قرار گرفته است و در سه رده باقیمانده یعنی گونه های آسیب پذیر، در شرف تهدید و منقرض شده در رتبه اول قرار دارد (نمودار ۲).



نمودار ۲. مقایسه ایران و سه کشور همسایه از لحاظ مهره داران دسته بندی شده در برخی رده های فهرست سرخ
دو کشور عراق و افغانستان گرچه با توجه به شرایط سیاسی  حاکم بر این دو کشور شاید بررسی ها جامعی در مورد گونه های جانوری انجام نشده در نتیجه این آمار به شکلی دقیق نمی تواند موقعیت این دو همسایه را نسبت به ایران نشان دهد اما با این حال با توجه به نا امنی ها و مشکلات این کشورها جالب است که گونه های مهره دار آنها در تمامی رده ها نسبت به ایران کمتر بوده و یا به عبارت دیگر قابل مقایسه نیستند.

هر گونه استفاده از مطالب این تارنما (وبلاگ) منوط به ذکر منبع می باشد . لطفا امانت دار باشید .
http://mohitesabs.blogsky.com/category/cat-27/
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

آبان ماه در خرم آباد ؛
نخستين همايش ملي حقوق محيط زيست و منابع طبيعي زاگرس برگزار مي شود

 

 

 

 بزرگنمایی
«نخستين همايش ملي حقوق محيط زيست و منابع طبيعي زاگرس» با همت اداره كل مديريت بحران استانداري لرستان و شوراي هماهنگي تشكلهاي حامي محيط زيست خرم آباد 25 آبان ماه سال جاري با هدف بررسي همه جانبه مشكلات محيط زيست و منابع طبيعي زاگرس از منظر حقوقي در شهر خرم آباد برگزار خواهد شد.

به گزارش سبزپرس، اولين همايش ملي حقوق محيط زيست و منابع طبيعي زاگرس فرصتي براي دانشمندان، حقوقدانان، اساتيد و دانشجويان دانشگاه هاي سراسر كشور است كه در زمينه چالش هاي پيش روي مباحث حقوقي حمايت و حفاظت از داشته هاي طبيعي استان هاي زاگرس نشين با ارائه راهكارهاي علمي و عملي گامي مفيد و موثر در جهت بهبود شرايط زيست محيطي زاگرس بر دارند.

در معرفي اين همايش اينگونه آمده است كه «زاگرس راهبردي ترين سيستم كوهستاني كشور عزيزمان ايران است زيرا از لحاظ داشته هاي گياهي و جانوري يكي از غني ترين زيستگاه هاي كره زمين به شمار آمده كه با داشتن پوشش جنگلي بسيار مناسب نزديك به چهل درصد از منابع آب شيرين ايران را تامين كرده و از سوي ديگر از بروز خساراتي همچون سيل و خشكسالي جلوگيري به عمل مي آورد.»

در ادامه معرفي و ضرورت برگزاري اين همايش اينگونه آمده است كه زاگرس سرزمين بلوط و سنجاب ايراني است؛ گونه هايي كه در تداوم حيات اين كهن ديار نقشهاي بسيار پر رنگي داشته تا اين اكوسيستم را بيش از پيش ارزشمند نمايند؛ وجود شش ميليون هكتار جنگل بستري بسيار مناسب براي تمامي زيستمندان زاگرس به شمار آمده و به همين دليل حفاظت و حراست از اين داشته هاي طبيعي همت همگاني ما را طلب مي كند؛ در همين راستا برگزاري نخستين همايش ملي حقوق محيط زيست و منابع طبيعي زاگرس لازم و ضروري به نظر رسيد تا بدين وسيله اسباب حفاظت از سرزمين زاگرس بيش از پيش فراهم شود.

كميته علمي اين همايش در نظر دارد در قالب دو محور كلي «ابعاد حقوقي» و «محيط زيست» مقالات برجسته را معرفي کند كه علاقه مندان مي توانند چارچوب محورهاي كه در زير آمده است مقالات خود را به دبيرخانه همايش ارسال کنند؛

 

محور ابعاد حقوقي؛

ـ بررسي ابعاد حقوقي تخريب محيط زيست و منابع طبيعي

ـ بررسي جايگاه حقوقي در مديريت محيط زيست و منابع طبيعي

ـ بررسي ابعاد حقوقي ذغالگيري در زاگرس

ـ بررسي ابعاد حقوقي برخورد با متخلفين تخريب محيط زيست و منابع طبيعي

محور محيط زيست ؛

- تنوع زيستي زاگرس،راهكارها و مخاطرات پيش رو

ـ مديريت زباله و نخاله هاي ساختماني

ـ بررسي خطوط انتقال نيرو و تاثير آلودگي نفتي بر محيط زيست زاگرس

- ضرورت حفاظت از گونه هاي آندميك زاگرس

ـ صنايع آلاينده و مديريت فاضلاب

- تاثير برداشت هاي غير اصولي بر روي منابع طبيعي زاگرس

ـ اثرات آلودگي « آب،خاك و هوا » بر جوامع انساني زاگرس

ـ نقش سازمان هاي مردم نهاد حامي محيط زيست در حفظ محيط زيست زاگرس و آموزش جوامع محلي

دبيرخانه اين همايش از تمامي انديشمندان، دانشمندان،حقوقدانان،اعضا هيات علمي و  دانشجوياني كه در زمينه هاي مرتبط با ابعاد حقوقي محيط زيست و منابع طبيعي فعاليت مي كنند، دعوت به عمل آورده تا با شركت در اين همايش به هرچه پر بارتر شدن آن كمك کنند.

علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به وب سایت اين همايش مراجعه کنند.

 نخستين همايش ملي حقوق محيط زيست و منابع طبيعي زاگرس

zagross_law_poster_908657001.jpg << دانلود فايل الصاقي دانلود فايل الصاقي

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


تصاویر شکار یک گنجشک توسط قورباغه

عکس های دیدنی از شکار یک گنجشک توسط قورباغه


 

عکس های دیدنی از شکار یک گنجشک توسط قورباغه

عکس های دیدنی از شکار یک گنجشک توسط قورباغه

عکس های دیدنی از شکار یک گنجشک توسط قورباغه

عکس های دیدنی از شکار یک گنجشک توسط قورباغه

عکس های دیدنی از شکار یک گنجشک توسط قورباغه

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 2 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ماسوله


روستايي تاريخي ماسوله جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي فراواني دارد. به همين دليل از نظر اقتصادي بيشترين سهم درآمد آن به گردشگري وابسته است و حضور گردشگران در اين روستا‌، يکي از مهم‌ترين عواملي است که به پويايي و زنده ماندن آن مي‌تواند کمک کند؛ اما در حال حاضر وجود مشکلات متعدد باعث کم‌رنگ شدن حضور گردشگران در اين روستا شده است.

به گزارش جام جم آنلاين:"طاهر حنيفه‌زاده" مسئول مؤسسه‌ي حفظ و توسعه‌ي پايدار ماسوله، مهم‌ترين مشکل روستاي تاريخي ماسوله را امنيت دانست و گفت: دو ماشين حدود يک‌ماه پيش، در ساعت‌هاي ابتدايي روز کنار کيوسک‌ نگهباني کلانتري ماسوله آتش گرفتند. بعد از بررسي‌هاي کارشناسان آتش‌نشاني مشخص شد، اين آتش‌سوزي عمدي بوده و اين، يکي از نشانه‌هايي است که نشان مي‌دهد امنيت در ماسوله کاهش يافته است.
او دزدي‌هايي را که در چهارماه گذشته از ماشين گردشگران در اين روستا رخ داده است، يکي ديگر از دلايل نبودن امنيت در ماسوله دانست و ادامه داد: تا وقتي بخش خصوصي شامل نيروهاي بومي ماسوله وظيفه‌ي پارکباني ماسوله را برعهده داشت، هيچ دزدي‌اي رخ نمي‌داد؛ ولي وقتي بخش خصوصي خارج از روستا پارکباني را برعهده گرفت، کارهاي خلاف متعددي رخ داده است. از سوي ديگر، متأسفانه اين‌گونه موضوع‌ها اصلا مورد ريزبيني مديران شهري قرار نگرفته‌اند.

روستاي ماسوله جواد عليزاده وي که در روستاي تاريخي ماسوله سکونت دارد، بيان کرد: نبايد ماسوله را موش آزمايشگاهي کرد. اقداماتي که در اين روستاي تاريخي که هر روز پذيراي گردشگران زيادي است، انجام مي‌شود بايد بدون خطا باشد. ماسوله مانند پدري است که در يک گوشه افتاده و در حال سکته‌ي قلبي است‌، همه‌ي فرزندان او در اطرافش هستند؛ ولي به‌لحاظ پزشکي کسي نبايد او را جابه‌جا کند تا اورژانس برسد‌. درباره‌ي روستاي تاريخي ماسوله نبايد راه به خطا برويم.او گفت: حدود 20 سال پيش، يکي از اهالي اين روستا بازسازي درمانگاه ماسوله را با هدف تبديل کردن آن به بيمارستان آغاز کرد. او حدود سال 1370 از وزير وقت تقاضا کرد تا با دادن امکانات و تجهيزات بيشتر به اين بيمارستان، براي تقويت گردشگري سلامت در ماسوله قدمي بردارد؛ ولي متأسفانه بهانه کردن جمعيت کم ماسوله سبب شد تا اين درمانگاه به بيمارستان تبديل نشود و حالا بخش‌هاي خالي اين بيمارستان به هتل پرسنل شبکه‌ي بهداشت تبديل شده است. در حالي که قرار بود روزي در اين مکان، دردهاي مردم ماسوله درمان شود و اين ساختمان به مرکزي براي درآمدزايي بومي‌هاي روستا تبديل شود، نه اين‌که هيچ درآمدي نداشته باشد.وي تبديل شدن يکي از مدارس ماسوله را به خانه‌ي معلم و رستوران اقدام نامناسبي دانست و اظهار کرد: زمين آن مدرسه توسط اهالي ماسوله با هدف تبديل شدن به مکاني آموزشي و تربيتي هديه داده شده بود. همچنين مردادماه 1390 نماينده‌ي استان گيلان در مجلس روي يکي از تخته‌هاي سياه اين مدرسه نوشت، مهرماه 1390 دانشگاه در اين مکان افتتاح مي‌شود؛ ولي متأسفانه همکاري‌هاي لازم انجام نشد و مدرسه هم هتل - آپارتمان معلم‌ها شد تا هيچ درآمدي براي جامعه‌ي محلي نداشته باشد.
روستاي ماسوله جواد عليزاده
حنيفه‌زاده وجود مشکلات متعدد در ماسوله را عاملي براي کاهش مدت ماندگاري مسافران و گردشگران در اين روستاي تاريخي دانست و افزود: افزايش مدت ماندگاري گردشگران در ماسوله به رشد اقتصادي اين روستا کمک مي‌کند؛ اما متأسفانه در وضعيت کنوني از تن ماسوله جدا مي‌کنيم تا به خود آن پينه کنيم.
او وضعيت کنوني اين روستا را نسبت به گذشته، متناسب با شأن آن ندانست و ادامه داد: اين وضعيت به زنده ماندن ماسوله هيچ کمکي نمي‌کند. بايد براي ماندگاري اين روستا به پارامترهاي مختلفي در زمينه‌هاي اقتصادي توجه کرد.
مسئول مؤسسه‌ي حفظ و توسعه‌ي پايدار ماسوله در ادامه با اشاره به وجود يک پارکينگ در اين روستاي تاريخي، گفت: هيچ ماشيني اجازه‌ي ورود به اين پارکينگ را ندارد. اين در حالي است که با باز کردن حاشيه‌ي جاده‌، ماشين‌ها را در اين پارکينگ مي‌توان سامان‌دهي کرد تا گردشگران بيشتري امکان ورود به روستا را داشته باشند.
حنيفه‌زاده وجود يک گروه راهنماي محلي در ماسوله را نيازي ضروري براي اين روستا ارزيابي و بيان کرد: ماسوله مانند يک خط آهن است که تا قلب شهرهاي بزرگ کشيده شده است؛ ولي متأسفانه به دليل نبودن راهنماي محلي، هيچ گردشگري نمي‌تواند اين رابطه را احساس کند‌. يک گردشگر به‌تنهايي ويژگي‌هاي ديدني اين روستا را نمي‌تواند ببيند. ماسوله يک معجزه است، هيچ کوچه‌ي بن‌بستي ندارد و همه‌ي خانه‌هاي قديمي‌اش ضد زلزله هستند. اگر اين اطلاعات به گردشگران داده شود، آن‌ها اين روستا را بخشي از وجود خود مي‌دانند.
وي ادامه داد: وقتي يک گردشگر از ماسوله مانند منقل استفاده مي‌کند و فقط دود کتاب خود را به اين روستاي تاريخي مي‌دهد و نگاهش به قيمت‌ خانه‌ها و آب‌وهواي اين روستاست، نه به تاريخ و فرهنگ آن.
او تأکيد کرد: مجموعه‌ي مديران شهري بايد درباره‌ي امنيت‌ و خدمات شهري و فرهنگي ماسوله احساس خطر کنند و براي برطرف کردن مشکلات با اهالي پاي ميز مذاکره بنشينند تا شايد بتوان بخشي از مشکلات اين روستا را برطرف کرد.

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 2 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پرندگان
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بیشتر آبگیرهای خوزستان خشک شده‌اند و این امر موجب کاهش پراکندگی پرندگان مهاجر می‌شود.

 

عادل مولا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خوزستان اظهار کرد: هم اکنون تالاب هورالعظیم، شادگان و آبگیر ناصری خرمشهر تنها آبگیرهای آب‌دار خوزستان هستند که پرندگان مهاجر به این آبگیرها می‌آیند. وی افزود: اکنون موقعیت آبگیرها به گونه‌ای است که بیشتر آنها خشک شده‌اند که در این وقت از سال تقریبا طبیعی است و در صورت بارندگی و آب‌دار شدن آبگیرها وضعیت مهاجرت پرندگان نیز بهبود می‌یابد، ولی در غیر این صورت پرندگان پراکندگی کمتری خواهند داشت و آمار قطعی آنها را نخواهیم داشت. مولا با بیان این‌که آبگیرهای دشت‌آزادگان، شوشتر، آبادان و ایذه خشک شده‌اند، گفت: البته در صورت خشک بودن آبگیرها پرندگان مسیر مهاجرت خود را ادامه خواهند داد و به تالاب هورالعظیم و شادگان می‌رسند، ولی در این صورت محل اتراق پرندگان پراکندگی کمتری خواهد داشت و احتمال کاهش آمار پرندگان نیز وجود دارد. معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: در صورت بارندگی در این فصل شاهد افزایش پراکندگی پرندگان در آبگیرهای مختلف استان و افزایش آمار آنها خواهیم بود.

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 2 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

یک گروه بین المللی از کارشناسان زیست محیطی در گزارش جدیدی هشدار دادند که جمعیت بزرگی از ماهی‌های آزاد نژاد آسیایی موسوم به Taimen که در حال حاضر بزرگترین گونه‌ ماهی‌ آزاد در جهان به شمار می‌آیند، در معرض خطر انقراض هستند.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌این کارشناسان اعلام کردند که تمام انواع گونه‌های ماهی Taimen ‌به زودی به عنوان گونه‌های در معرض خطر در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)‌ وارد می‌شوند. در این گزارش تاکید شده است که مهمترین عوامل موثر در کاهش جمعیت این گونه‌ها شامل از بین رفتن زیستگاه‌ها و صید بی‌رویه هستند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، پنج گونه از ماهی‌های Taimen بومی آسیا هستند و تصور می‌شود که از یک شاخه تکامل یافته از آنها گونه ماهی‌های آزاد امروزی حاصل آمده‌ است. این کارشناسان هشدار دادند که اگر اقدامات به موقع و مناسب جهت حفظ این گونه صورت نگیرد این آبزیان به زودی و با روندی پایدار به لبه پرتگاه نابودی خواهند رسید و نسل آنها منقرض خواهد شد. رشد طولی ماهی‌های Taimen‌ به دو متر می‌رسد و تا حدود 30 سال هم عمر می‌کنند. این ماهی‌ها برای اولین بار بعنوان گونه‌های در معرض خطر به فهرست قرمز IUCN اضافه خواهند شد.

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 2 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سيلاب


مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور نسبت به آبگرفتگی معابر عمومی در حداقل 6 استان کشور هشدار داد.

مهندس عبدالرضا امیدوار شهری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اخطاریه ویژه سازمان هواشناسی کشت: نقشه‌های پیش‌یابی نشان می‌دهد بارش باران با رعد و برق و وزش باد نسبتا شدید در برخی نقاط استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، جنوب آذربایجان غربی و شمال خوزستان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بویژه در ساعات بعدازظهر و شب از شدت بیشتری برخوردار است. از این رو آب گرفتگی معابر عمومی پیش‌بینی می‌شود.

 

j

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 2 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نخستین همایش حقوق محیط زیست و منابع طبیعی زاگرس 25 آبان برگزار می شود؛
دکتر مجید مخدوم به خرم آباد می رود/ تمدید مهلت ارسال مقالات به همایش
 

 

 

 بزرگنمایی
: نخستین همایش حقوق محیط زیست و منابع طبیعی زاگرس روز 25 آبان ماه برگزار خواهد شد و سخنران کلیدی این همایش، «دکتر مجید مخدوم» استاد نامدار مدیریت و ارزیابی محیط زیست خواهد بود.

به گزارش سبزپرس، برگزار کنندگان این همایش پیش از این اعلام کرده بودند که اول آبان ماه (امروز) آخرین مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه همایش است، اما این مهلت چهار روز دیگر تمدید شد.
به این ترتیب روز پنجم آبان به عنوان آخرین مهلت ارسال مقاله به این همایش در نظر گرفته شده است. نتایج داوری مقالات نیز روز 15 آبان ماه اعلام خواهد شد.
نخستین همایش حقوق محیط زیست و منابع طبیعی زاگرس، توسط «ستاد مدیریت بحران استانداری لرستان» و «شورای هماهنگی تشکل های حامی محیط زیست خرم آباد» در شهر خرم آباد برگزار خواهد شد.
دبیرخانه این همایش در استان لرستان، شهرستان خرم آباد، خیابان 22 بهمن، انتهای خیابان ولی عصر(عج)، خانه محیط زیست تشکل ها (تلفن 3221776 - 0661) واقع شده است. علاقه مندان جهت شرکت در همایش می توانند مقالات خود را به نشانی دبیرخانه و یا به پست الکترونیک
info@zagros-law.com  ارسال کنند.

اخبار مرتبط:

آبان ماه در خرم آباد ؛

نخستين همايش ملي حقوق محيط زيست و منابع طبيعي زاگرس برگزار مي شود

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 2 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

روزانه شاهد کشتار بی رحمانه حیات وحش در اقصی نقاط کشور هستیم بدون اینکه حتی در مورد یکی از این کشتارها پیگیری مجدانه مسئولان محیط زیست و یا اعمال مجازات در خوری برای متخلفان دیده شود.

کشتار بی رحمانه به دست مردم سالهاست که حیات وحش کشور را تهدید می کند به گونه ای که دیگر اکنون اخبار رقت آور از تلفات این موجودات زبان بسته تقریباً هر روز به گوش می رسد.
در همین دو ماه گذشته دو خرس در روستای ولی آباد سیاه بیشه کشته شدند تا خوردن گوشتشان قوای بدنی شکارچی را تقویت کند. یک خرس در مراغه سلاخی شد و خرس دیگری که تنها به قصد خوردن آب به استخر یک باغدار نزدیک شده بود و از بد حادثه در آن افتاده بود، با ضربات سنگینی که باغدار بر پیکر نیمه جان آن فرود آورد از پای درآمد.

 

203593_639

 

در بسیاری نقاط ایران، گرگ هنوز به عنوان دشمن و رقیب شناخته می شود و در صورت مشاهده به فجیع ترین شکل ممکن کشته می شود. جسد حیوان نگون بخت، مشابه آنچه در تصویر مشاهده می کنید، به نوعی در دید قرار می گیرد که زهر چشمی باشد برای سایر همنوعان این حیوان! در برخی مناطق هنوز کله گرگی مرسوم است؛ رسمی که بر اساس آن، هر کس گرگی را بکشد، سر آن را از بدن جدا کرده و به انتهای چوبی بلند می بندد. چوب را چون پرچم پیروزی به دست گرفته و در آبادی های اطراف می چرخد و از رمه داران جایزه می گیرد. معمولا رمه داران به نسبت تعداد گوسفندان گله ای که دارند، مبلغی به شکارگر گرگ به رسم کله گرگی می پردازند.کشتن گرگ ها برای کله گرگی در گذشته ای نه چندان دور شغلی بود ثابت و شکارگر گرگ از این راه امرار معاش می کرد. این روند منجر به انقراض کامل این جانور و یا کاهش شدید جمعیت آن در بسیاری نقاط کشور شده به طوری که دیگر نه خبری از گرگ هست و نه شکارگر گرگ.

 

اما طی یک هفته گذشته یک پلنگ ایرانی در ارتفاعات منطقه پشتکوه ممسنی فارس با شلیک ۵ گلوله یک مرد روستایی از پا درامد و بعد از کشتار بدنش با تبر قطعه قطعه و لاشه اش به آتش کشیده شد و با گذشت کمتر از سه روزاز این حادثه از گلستان خبر می رسد ماده پلنگ دیگری در کردکوی با طعمه مسموم از پا در آمده است.

مسموم کردن پلنگ ها توسط لاشه گراز در استانهای شمالی هنوز به دلیل اینکه افراد محلی زیادی به اشتباه مسئول کشتار گوسفندهای گله شان را این گونه با ارزش می دانند بسیار رایج است.

برخورد با حیات وحش در کتاب‌های درسی آموزش داده شود

دکتر اسماعیل کهرم در این باره می گوید: آنچه می خواهم ازکسانی که اقدام به از بین بردن این جانوران زیبا می کنند  بپرسم آن‌ است که چگونه آن همه زیبایی را در نگاه‌های این گونه های با شکوه نمی بینند و دست به  کشتار آنها می زنند. این چه تربیتی است و چه فرهنگی که به محض آنکه یک عده جانور را می‌بینند اولین فکری که بر ذهن آنها می‌آید کشتار است. آیا نگاه کردن به این گونه ها آنها را به یاد عظمت دستگاه خلقت نمی‌اندازد؟ چه چیز موجب می‌شود که از آن همه زیبایی با ضربات چوب و چماق، خون، اندام شکسته و زشتی مرگ را خلق کنیم؟
به گفته او، گاه فکر می‌کنم که انرژی و نیروی ما در زمینه آموزش محیط زیست به هدر رفته، شاید نشانه گیری ما از ابتدا اشتباه بوده. اگر شما در خیابانهای تهران ، تبریز، شیراز و… از مردم بپرسید که اهمیت مثلا یوزپلنگ یا گرگ چیست پاسخها دلگرم کننده هستند و به خصوص دانش آموزان و دانشجویان تعاریف خوبی از اهمیت موجودات وحشی ارائه می‌دهند ولی مردمی که مثلا در بافق یزد، کالمند و بهادران و یا پشتکوه فارس زندگی می‌کنند هیچ اطلاعی در مورد اهمیت این جانوران ندارند و چه سهل‌ است که کماکان در باور آنها پلنگ خونخوار است، گرگ درنده‌ و یوز قطعا موجودی است که قبل از آسیب رسانیدن به انسان باید او را کشت. یعنی آنها که باید ارزش جانوران را بدانند هیچ اطلاعی از آن ندارند این یعنی گم کردن هدف.

 

203591_793

به اعتقاد کهرم، زمان آن فرا‌رسیده که مطالب مربوط به محیط زیست طبیعی درکتاب‌های درسی گنجانده شود که اگر این طور بود آن چوپان و یا باغدار روستایی حتما آن را خوانده بود.

توسعه بیش از حد مناطق شهری و روستایی و تداخل آنها با قلمرو حیات وحش 

مدیر انجمن دیده بان حقوق حیوانات نیز معتقد است: در مناطق مختلف ایران، به خاطر توسعه بیش از حد مناطق شهری و تداخل این مناطق با قلمرو حیواناتی مانند پلنگ و خرس این جانوران گاهی در اطراف باغات مردم و یا حاشیه شهرها مشاهده می شوند که اغلب مردم نیز به خاطر ترس، جلوگیری از کشتار دامها، استفاده از پوست و یا افتخار کاذب آنها را از بین می برند.
به گفته شهرام شریفی، در برخی مناطق برای نشان دادن عمق نا آگاهی لقب پلنگ به انتهای نام قاتل این حیوان افزوده می شود که علت تمام این رفتارها فقدان آموزش مناسب با جوامع مختلف است.

او در ادامه به کشتار بی رحمانه حیات وحش در ماههای اخیر در اقصی نقاط کشور اشاره می کند: اینها صرفا اخباری است که از طریق منابع محلی منتشر شده است و چه بسا گونه های ارزشمند دیگری نیز با پنهان کاری جانیان و متخلفین از طبیعت حذف شده باشند.

بی اعتنایی مسئولان و ضعف قانونی عامل کشتار حیات وحش

اما دکتر جاوید آل داوود رییس انجمن حمایت از حیوانات معتقد است: اولین گام برای مقابله با چنین فجایعی آن است که مسئولان محیط زیست مسئولیت پیگیری چنین حوادثی را بپذیرند و آمار دقیق بروز این گونه کشتارهای بی رحمانه حیات وحش را اعلام کنند .

به گفته او، در حال حاضر اخبار این حوادث به صورت پراکنده تنها از طریق منابع محلی منتشر می شود و به جرأت می توان گفت از هر ۱۰ کشتارحیات وحش تنها یک مورد علنی می شود.

 

آل داوود در ادامه می گوید: البته همین مواردی هم که رسانه ای می شود با وجود جریحه دار شدن احساسات مردم به دلیل ضعف قانون اقدام مقتضی صورت نمی گیرد کما اینکه در مورد شکارچیان بی رحم ماده خرس و توله هایش در سمیرم اصفهان علی رغم پیگیریهای فعالان محیط زیست و جنجال های رسانه ای مجازاتی برای آنها در نظر گرفته نشد و در حال حاضر آزاد هستند.

به اعتقاد او، محیط زیست ایران هنوز یک مسئله دست دوم است و با اینکه شعارهای زیادی در خصوص حفظ محیط زیست و حیات وحش داده می شود اما مسئولان محیط زیست در هنگام بروز فجایع زیست محیطی مانند کشتار حیات وحش، تخریب زیستگاهها آلودگی هوا در حاشیه امن هستند.

آموزش متناسب با سواد، فرهنگ و اعتقادات جوامع مختلف ضروری است

آل داود می گوید: جای دوری نمی رویم و خود را با کشور های پیشرفته مقایسه نمی کنیم اما در کشوری مانند هندوستان که همین چند روز پیش مسئولان محیط زیست ما با آنها در خصوص تنوع زیستی تبادل نظر و گفتمان داشته اند چند سال پیش به خاطر اینکه تعداد شیر های منقرض شده این کشور توسط وزیر محیط زیستشان ۱۵ قلاده اعلام شده بود در حالیکه این تعداد ۲۰ قلاده بود برکنار شد!

او با اشاره به نقش آموزش در کاهش بروز این گونه حوادث اضافه می کند: آموزش باید در هر مکانی متناسب با میزان سواد، اعتقادات و آگاهی مردم ارائه شود، ممکن است روش آموزشی که در یک کلاس برای دانشجویان جواب می دهد در یک روستا تأثیری نداشته باشد . همچنین در مناطقی می توان از تأثیری که موعظات ائمه جماعات بر مردم دارد برای آموزش مسائل زیست محیطی استفاده کرد.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان محیط زیست عدم بررسی و ارزیابی مناطق حساس زیستی که مناطقی هستند که طبق دستورالعمل کنوانسیونهای جهانی، گونه‌های حساس جانوری و گیاهی را در خود جا داده و یا کریدور حیات وحش محسوب می شوند و طبق قانون سازمان محیط زیست وظیفه دارد آنها را مورد توجه قرار دهد را علت بروز این حوادث می دانند.

بررسی کریدورهای حیات وحش

در حقیقت مناطق حساس زیستی مناطقی هستند که جزو مناطق چهارگانه محیط زیست (پارک ملی، منطقه حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش و منطقه شکار ممنوع) محسوب نمی شوند اما در ایران طبق قانون حفاظت از محیط زیست این مناطق در تمامی ایران مورد مطالعه قرار گرفته و در سال ۷۹ مطالعات تمامی کریدورهای حیات وحش و مناطق حساس ایران انجام شده است.
این مطالعه که میلیاردها تومان صرف تهیه آن شده اکنون تنها در کتابخانه های سازمان خاک می خورند در حالی که باید سازمان حفاظت محیط زیست تعریف مشخصی در این باره انجام دهد و بررسی این مطالعات و دخالت در این مناطق جزو تکالیف آن محسوب می شود.

 

203592_510

نبود اعتبار و دغدغه حفاظت

اما مدیرکل محیط زیست استان فارس  گفته است: یکی از مهمترین مشکلات ما در حفظ حیات وحش مشکل اعتبارات است به عنوان مثال  جهت آموزش جوامع محلی و فراهم کردن زمینه حفاظت بیشتر از مناطقی همچون  پشتکوه فارس نیازمند دعوت از گروههای مانند انجمن طرح سرزمین ، انجمن پلنگ ایرانی و یا انجمن یوز هستیم که حتی برای تهیه بلیط هواپیما برای آنها با مشکل مواجه می شویم.

به هر حال به نظر می رسد زمان آن فرارسیده است که مسئولان با به کار بستن راهکارهای مناسب از یک سو با آموزش مناسب در راستای ارتقا فرهنگ مردم به ویژه جوامع محلی اقدام کنند و از سوی دیگر ضعف های قانونی برای برخورد و مجازات متخلفان را از بین ببرند تا دیگر شاهد نباشیم خاطیان با مظلوم نمایی به حداقل مجازات محکوم شده ، پس از مدت زمان اندکی ازجنایاتشان، حق بازگشت به طبیعت را داشته باشند، تفنگ به دست بگیرند، بکشند و خاطرات مردانگی شان  را در برخورد با حیات وحش زبان بسته و رهایی از دادگاه و محاکمه برای دیگران تعریف کنند.

اگرچه شاید زمانی که ۲۶ دانش آموز در اردوی دانش آموزی کشته می شوند و بالاترین مقام  مرتبط  در جواب خبرنگارانی که جویای علت حادثه می شوند می گوید بروید از مسئولش بپرسید ، پیگیری علت کشتار حیات وحش کمی عجیب و خنده دار به نظر برسد.

 

منبع: مهر

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 2 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

كشتار حيات وحش ايران در ميان ضعف آگاهي هاي عمومي همچنان ادامه دارد
يك پلنگ ماده در كردكوي استان گلستان كشته شد
 

 

 

 بزرگنمایی
مدیر انجمن دیده بان حقوق حیوانات خبر داد: با گذشت کمتر از سه روز، دومین پلنگ ایرانی تلف شد.

به گزارش سبزپرس يه نقل از " مهر" شهرام امیری شریفی گفته:  پس از انتشار خبر قتل فجیع یک عدد پلنگ در پشتکوه ممسنی فارس، از گلستان خبر می رسد ماده پلنگ دیگری در کردکوی تلف شده است.

او در ادامه گفت:  بنا به گفته منابع آگاه، این ماده پلنگ کاملا بالغ بوده و حدود ۶۵ کیلوگرم وزن داشته است. همچنین هیچ گونه اثر گلوله و زخم کشنده روی بدن این گربه با عظمت دیده نشده است.

شریفی با بیان اینکه  مسموم کردن پلنگ ها توسط لاشه گراز در استان های شمالی مرسوم است اظهار داشت:  هنوز افراد محلی زیادی به اشتباه مسوول کشتار  گوسفندهای گله شان را این زیستمند با ارزش می دانند و به احتمال زیاد این پلنگ ازاین طرق تلف شده است.

مدیر انجمن دیده بان حقوق حیوانات اظهار داشت : متاسفانه در برخی منطقه های کشور، با ضعف آگاهی رسانی ارگان های مسوول، مردم هنوز کشتار گروهی رمه را کار پلنگ می دانند و این جانور ارزشمند را با تله های سیمی یا طعمه های مسموم از پای در می آورند.

به اعتقاد وی، در نتیجه کاهش جمعیت این حیوان شکارچی، جمعیت گراز از تعادل خارج می شود و صدمه غیر قابل تصوری به مزارع وارد می شود که محصول آن صدور مجوز کشتار گراز برای میرشکاران است.

شریفی تصریح کرد:  به نظر می رسد بدون آگاهی رسانی صحیح به افراد محلی و اصلاح قوانین شکار و صید، این روند ناقص ادامه خواهد داشت و طبیعت ایران روز به روز زیستمندان با ارزشش را از دست خواهد داد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 2 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

محمدی زاده: بیش از 50 یوزپلنگ در ایران زندگی می کنند
جمعیت یوزپلنگ ایرانی کاهش یافت؟!
 

 

 

 بزرگنمایی
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در یازدهمین اجلاس متعاهدین کنوانسیون تنوع زیستی در کشور هند درباره وضعیت یوزپلنگ ایران از آمار «بیش از 50 یوزپلنگ» استفاده کرد درحالی که پیشتر آمارها بین 70 تا 100 یوزپلنگ اعلام می شد.

به گزارش سبزپرس، «محمد جواد محمدی زاده» که روز چهارشنبه 26 مهرماه در «حیدرآباد» هندوستان و در جریان یازدهمین اجلاس متعاهدین کنوانسیون تنوع زیستی سخنرانی می کرد، درباره وضعیت گربه سانان ایران، با اشاره به انقراض شیر و ببر در کشور گفت: از حدود يك دهه قبل جمعيت يوزپلنگ آسيايي نيز در ايران در خطر انقراض قرار داشت، اما امروز وجود جمعيتي بالغ بر 50 قلاده در ايران گزارش شده كه البته هنوز تا جمعيت پايدار فاصله زيادي دارد، اما براي افزايش اميدواري ما به موفقيت حفاظت از حيات‌وحش كفايت مي كند.

این نخستین بار است که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از جمعیتی کمتر از 70 یوزپلنگ در ایران سخن می گوید.

پیشتر مقامات سازمان حفاظت محیط زیست آمار یوزپلنگ در ایران را بین 70 تا 100 (و بعضاً تا 120) یوزپلنگ اعلام می کردند که به نظر می رسد تغییراتی در این آمار به وجود آمده است.

شنیده های اخیر از معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست حکایت از آن دارد که طبق آخرین برآوردها، جمعیت یوزپلنگ در ایران نه «حداقل 70» که «حداکثر 70» یوزپلنگ است.
 
سرشماری یوزپلنگ آسیایی برای اولین بار انجام می شود

پس از اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، «هومن جوکار» مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی نیز از برگزاری اولین سرشماری یوزپلنگ آسیایی در ایران با همکاری کارشناسان بین المللی خبر داد.

جوکار گفت: تاكنون برآورد واقعي از جمعيت يوزپلنگ آسيايي صورت نگرفته است و فقط به صورت نظرات كارشناسي جمعيت يوزپلنگ  برآورد شده است.

او بدون اشاره به آمار یا برآوردهای جمعیت در گذشته ياد آور شد: اگر اطلاع دقيقي از جمعيت يوزپلنگ نداشته باشيم، براي حفاظت از گونه نمي توانيم برنامه ريزي دقيقي انجام دهيم.

هومن جوكار با اشاره به پايش ملي يوزپلنگ آسيايي از اواخر پاييز افزود: در حال حاضر 500 عدد دوربين تله اي با اعتباري در حدود 200 ميليون تومان  براي برنامه پايش يوزپلنگ در نظر گرفته شده است .

مدير پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي  خاطر نشان كرد : اين برآورد در سه سال متوالي تكرار خواهد شد تا روند افزايش و يا كاهش جمعيت يوزپلنگ مشخص شود.
جوكار در ادامه از همكاري بين المللي ديگري براي شناسايي مسيرهاي عبور يوزپلنگ در زيستگاه پس از آغاز سال نو میلادی خبر داد و گفت: تا پايان سال پروژه راديو تله متري يوزپلنگ انجام خواهد شد.

مدير پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي با بيان اينكه كليه تجهيزات مورد نياز اين پروژه با اعتباري در حدود 300 ميليون تومان خريداري شده است، گفت: آگاهي  از مسيرهاي كريدور يوزپلنگ مي تواند درحفاظت يوزپلنگ آسيايي موثر باشد.

وي افزود: اين پروژه يكبار در سال 87 در ايران با همين تيم كارشناسي بين المللي امتحان شد  و اين بار به صورت منسجم با گردن بند هاي ماهواره اي حداقل در دو زيستگاه يوز انجام خواهد شد.

در پروژه ای که در سال 1387 انجام شده بود، دو یوزپلنگ و دو پلنگ ایرانی در استان یزد قلاده گذاری شده بودند که پس از مدتی، لاشه یکی از یوزپلنگ ها که در درگیری با حیوانی دیگر (احتمالاً) کشته شده بود، پیدا شد ولی از سرنوشت یک یوزپلنگ و دو پلنگ دیگر اطلاعاتی به دست نیامد. تنها، قلاده یوزپلنگ دیگر این پروژه به همان صورتی که روی گردن حیوان بسته شده بود، در منطقه پیدا شد و اثری از یوزپلنگ نبود. از آنجا که بعید به نظر می رسید، یوزپلنگ توانسته باشد قلاده را به صورت بسته از گردن خود خارج کند، سرنوشت این یوزپلنگ، در هاله ای از ابهام باقی ماند و با برکناری مدیر وقت پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در همان سال، دیگر پیگیری خاصی در مورد نتیجه پروژه قلاده گذاری انجام نشد.
 
حل مشکل قرارداد محیطبانان یوزپلنگ

جوكار در ادامه گفت: مشكل قرار داد هاي محيط بانان پروژه يوزپلنگ آسيايي با همت و پيگيري هاي مجدانه ادارات كل حفاظت محيط زيست استانها برطرف شده است و 48 محيط بان اين پروژه با عقد قرارداد كار معين وابسته به پروژه هاي استاني تعيين تكليف شدند.

مدير پروژه يوزپلنگ آسيايي از تلاش براي حفاظت يوزپلنگ در زيستگاه هاي طبيعي آن خبر داد و گفت: براي اين منظور پروژه قصد دارد در كنار ادارات كل حفاظت محيط زيست استانها مشكلات هر زيستگاه را برطرف نمايد.
وي افزود: به دليل مشكلات خاص هر زيستگاه اين كار زمان بر خواهد بود، اما تضمين كننده آينده يوزپلنگ است و اميد زيادتري به حفاظت از آن مي دهد.

جوكار تاكيد كرد: بايد نوع نگاه به همكاري جوامع محلي عوض شود و به سمت مشكلات جوامع محلي معطوف و براي رفع آن نيز اقداماتي انجام شود. با آموزش و رفع مشكلات مردم مي توان حفاظتي بر پايه همكاري جوامع محلي برقرار كرد.
 
طرح مرکز تکثیر یوزپلنگ اجرایی می شود

وي با بيان اينكه تلاش پروژه يوزپلنگ آسيايي حفظ يوزپلنگ در زيستگاه طبيعي آن است، گفت: در نظر است با همكاري مشاور هاي بين المللي طرح ايجاد مركز تكثير يوزپلنگ آسيايي  اجرايي شود

جوكار در ادامه افزود: اين پروژه در گذشته با همكاري UNDP پيگيري مي شد و در حال حاضر مهلت آن به پايان رسيده است  ولي سازمان حفاظت محيط زيست با توجه به اهميت اين گونه قائل است، همچنان بدون اعمال تغييرات  پروژه را ادامه مي دهد و به دنبال تخصيص منابع ملي براي پايداري بيشتر پروژه است.

وي در پايان گفت: بسياري از مطالعات پروژه يوزپلنگ با بنيادهاي علمي بين المللي انجام مي شود و امور حفاظتي و آموزش با تكيه بر استان ها انجام مي شود.

پیش از این، سایت تکثیر یوزپلنگ آسیایی در شرایط نیمه اسارت توسط سازمان حفاظت محیط زیست در پناهگاه حیات وحش «میاندشت» استان خراسان شمالی تاسیس شده بود که از آن زمان تاکنون، یک یوزپلنگ نر موسوم به «کوشکی» در این سایت نگهداری می شود. با این حال هنوز خبری از انجام برنامه ای خاص برای تکثیر یوزپلنگ در این سایت توسط مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست منتشر نشده است.

کد خبر : 91081003

منبع:http://isdle.ir/news/index.php?news=8843

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 2 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

درخت یا انسان؟ مسأله این نیست آقای پرویز کردوانی!

    تازه‌ترین مصاحبه دکتر پرویز کردوانی با روزنامه آرمان مطابق معمول اغلب مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هاشان پر از نوازش‌های آنچنانی به فعالان و طرفداران محیط زیست ایران بود و البته آکنده از سوژه‌های جذاب برای موافقین و منتقدین‌شان! از جمله آرزوی ایشان برای احداث جاده به سمت چکادهای البرز، یکی از ناب‌ترین آن سوژه‌ها به شمار می‌آید و نیز طرز تلقی‌شان از ارزش‌های یک درخت؛ آن گونه که عباس محمدی را واداشت تا به استاد پیشنهاد سکوت و تحریم هر نوع مصاحبه‌ای را دهد!

    در همین باره، الهه موسوی؛ خبرنگار باسابقه و سختکوش حوزه محیط زیست ایران، گزارشی را تهیه کرده و در آن نظرات استاد علی یخکشی و نگارنده را در باره‌ی دیدگاه‌های دکتر پرویز کردوانی جویا شده است؛ گزارشی که قضاوت در باره‌ی آن را به شما خواننده فهیم مهار بیابان‌زایی واگذار می‌کنم.

    بیشتر بدانید:

     رد پای پرویز کردوانی در این تارنما

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

جنگل

فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري کشور از استفاده از هواپيماهاي آتش نشان و گشت هوايي به منظور حفاظت از جنگلها و مراتع کشور خبر داد.




 

سرهنگ پاسدار قاسم سبز علي در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در سمنان افزود: بزودي با همکاري سازمان هواپيمايي کشور بالگردهايي با قابليت گشت هوايي و آتش نشاني براي حفاظت از جنگلهاي کشور در اختيار يگان قرار مي‌گيرد. وي افزود: اين هواپيماها که اغلب توپولوف هستند در هر حرکت خود ، حدود 7 هزار ليتر آب را تخليه مي کنند و بنا داريم هم در بحث هلي برد و هم در بحث حريق جنگلها از آنها استفاده کنيم. فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري کشور اظهار داشت: قطع درخت و تخريب جنگل در حاشيه جنگل اتفاق نمي‌افتد و بيشتر در اعماق جنگل و مناطق صعب العبور ما شاهد چنين تخلفاتي هستيم و متخلفان سعي مي‌کنند اين تخلفات از قبيل قطع درخت و تخريب جنگل را به اعماق جنگلها که قابل ديد و رؤيت و حضور گشتهاي مراقبتي و نيروهاي يگان حفاظت نيست بکشانند. سبزعلي ادامه داد: عمومأ گزارشات رسيده نيز حاکي از انجام تخلف و قطع درخت و تخريب جنگل در اعماق جنگلهاست، فيلم و مستنداتي که در اختيار داريم نيز نشان مي‌دهد که اين افراد تخلفات خود را در مناطقي از جنگل انجام مي‌دهند که حتي آدم به سختي مي‌تواند به آن مناطق برود و پس از قطع درخت، چوب‌ها را با قاطر به مناطق و مکان‌هايي مخصوص که دسترسي به جاده راحت است حمل مي‌کنند. وي تأکيد کرد: استفاده از گشت هوايي براي برخورد با اين گونه تخلفات که در اعماق جنگل رخ مي‌دهد بسيار مناسب خواهد بود. فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري کشور تأکيد کرد: در برخورد با متخلفان هيچ گونه اغماض و چشم پوشي نخواهيم داشت و مطمئن باشيد آن چيزي که در راستاي مأموريت يگان حفاظت است انجام خواهد شد و اگر نيروهاي يگان کوچکترين تخلفي را مشاهده کنند به شدت با آن برخورد خواهند کرد.

http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7834

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نسل سنجاب ایرانی از پستانداران خاص به دلیل جمع آوری میوه های بلوط توسط مردم و اسارت بی اندازه این حیوان زیبا توسط شکارچیان برای فروش، به شدت در حال کاهش و انقراض است.

سنجاب ایرانی 25 سانتی متر طول داشته و سر و دم قرمز از مشخصه های بارز این گونه نادر جنگلهای بلوط ایران است، این حیوان که زیستگاه اصلی آن جنگلهای بلوط پیرانشهر و سردشت در آذربایجان غربی بوده از میوه های توت، گردو، بادام، بلوط و جوانه ها و برگ درختان تغذیه می کند.

این حیوان منحصر بفرد جثه ‌ای متوسط با طول 20 تا 24 سانتیمتر و دمی بلند و پشمالو به طول 13 تا 14 سانتیمتر دارد که از نصف طول بدن آن بلندتر است، جنگلهای بلوط زاگرس که معمولا دارای درختان بلند و کهنسال بلوط بوده زیستگاه این حیوانات است، آنها درختان بلند و کهنسال را به درختان کوتاه و پرشاخ و برگ ترجیح می دهد.

دانه های بلوطی که توسط سنجابهای ایرانی جمع آوری و زیر خاک مدفون می شود ارزش بالایی در گسترش و تجدید حیات جنگلهای بلوط غرب کشور دارد.


محل عکس: پارک چیتگر
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

محمد درویشمحمد درویش: در هجدهمین روز از سپتامبر ۲۰۱۲، دانشمندان دپارتمان محیط زیست دانشگاه کالیفرنیا (CE-Cert)، نتایج پژوهشی را منتشر کردند که احتمالاهیچ کس را به اندازه خودشان حیرت زده نکرد! آنها با بررسی سازوکار پختن فست فودهایی چون همبرگر روی کباب پزهای زغالی و تجاری در رستوران های چند شهر ایالت کالیفرنیا، از جمله لس آنجلس، با شگفتی دریافتند: میزان آلایندگی هوا ناشی از پختن یک همبرگر برابر است با مقدار ذرات خطرناکی که از موتور دیزلی یک کامیون ۱۸ چرخ پس از ۱۴۳ مایل رانندگی در یک آزادراه، ایجاد شده و در نیوار (اتمسفر) منتشر می شود.

 

این در حالی است که سالانه هزاران نفر از ساکنان کلانشهرهای بزرگ در ایران و جهان در اثر آلودگی هوا جان داده یا دچار بیماری های حاد و مزمن می شوند: بیماری هایی که درمان آنها، هزینه های گزافی را بر دولت و شهروندان تحمیل می کند. به دیگر سخن به نظر می رسد، یکی از مهم ترین دلایل افزایش آلودگی هوا در سکونتگاه های انسانی که تاکنون به صورت کامل از ذهن ها مغفول مانده، همانا نحوه تجاری کباب کردن گوشت و زغالی کردن برگر باشد: فرآیندی که عملاهیچ تمهید یا مقررات و شیوه نامه یی برای مهار این پدیده خوفناک و تشدیدکننده آلودگی پیش بینی و تدارک دیده نشده است. از همین رو، اینک گروهی از متخصصان سرگرم بررسی مجدد سازوکار و فرآیند پختن خوراکی های گوشتی، به ویژه به صورت کباب شده هستند: معضلی که شاید در هیچ جا به اندازه ایران که یکی از مشهورترین غذاهای ملی اش چلوکباب باشد، حاد نیست! هست؟

 

به عبارت دیگر، ستاده های جدید پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که فرآیند تولید مواد غذایی گوشتی در مقایسه با همتایان غذایی گیاهی، خطر جدیدتری افزون بر خطراتی که تاکنون کشف شده بودند هم ممکن است دربرداشته باشند. زیرا همان گونه که چند ماه قبل دانشمندان سوئدی در پژوهشکده بین المللی منابع آب در شهر استکهلم (SIWI) نشان دادند، نه تنها رژیم گوشتخواری می تواند تاراج اندوخته های آب شیرین جهان را شتاب بخشد: نه تنها سبب ساز انتشار ۵۱ درصد از کل گازهای گلخانه یی را فراهم می آورد و نه تنها نرخ فرسایش آبی و بادی و جابه جایی خاک را بیشتر کرده و بر وخامت پدیده یی چون ریزگردها در مناطق آسیب پذیری چون جنوب باختری آسیا می افزاید: بلکه اینک مشخص شده که به طور مستقیم، هر برگر زغالی می تواند بیش از دو برابر یک کامیون ۱۸ چرخ هوا را هم آلوده ساخته و نفس تنگی آدم ها را کامل کند!به دیگر سخن، هر چقدر که پروتیین حیوانی در سبد غذایی مردم، حضوری پررنگ تر داشته باشد، می توان انتظار داشت که منابع آب شیرین هم با تهدید جدی تری روبه رو شوند: شدت آب شدن یخ ها در جنوبگان و شمالگان هم افزایش یابد، فرآیند تغییر اقلیم و جهان گرمایی تسریع شود و کابوس خشکسالی بیش از گذشته مردم ساکن در مناطق آسیب پذیری چون نوار ۳۵ درجه عرض شمالی، مثل ایران را جدی تر تهدید کند. و اینها همه در حالی است که می دانیم از منظر شاخص های سلامتی و بدون توجه به معیارهای اخلاق در محیط زیست هم، حذف برگرهای زغالی و دیگر فست فودها از رژیم غذایی، به مراتب بر کیفیت زندگی، کاهش خدمات درمانی و افزایش طول عمر می افزاید.

بنابراین، اینک در شرایطی که مهم ترین و بزرگ ترین رویشگاه جنگلی کشور در باختر وطن موسوم به زاگرس با بدترین شرایط بوم شناختی اش روبه روست: در شرایطی که حدود ۳۰ درصد از گستره شش میلیون هکتاری آن با خطر خشکیدگی مواجه شده: در شرایطی که همچنان هزاران هکتار از این رویشگاه ها طعمه کوره های زغال می شود تا حرارتی متبوع برای به سیخ کشیدن گوشت حیوانات بیگناه را فراهم کند و در شرایطی که شمارش معکوس برای خشک شدن اندک تالاب های موجود در این منطقه مانند گندمان هم به صدا درآمده است: آیا بهتر و سزاوارانه تر نیست که بکوشیم تا مصرف گوشت، به ویژه گوشت قرمز را اگر نمی توانیم قطع کنیم، دست کم به کمینه برسانیم یا حداقل، کباب کردن گوشت را متوقف سازیم؟

 

 

**  روزنامه اعتماد، شماره ۲۵۲۳ به تاریخ ۲۹ / ۷ / ۹۱، صفحه ۱ (صفحه اول)

 

از همین قلم می توانید بخوانید:

 

نگرانی از دراز شدن پای پروانه

 

یوزپلنگ ایرانی ؛ کیست که بگوید: نداریم!؟

 

زلزله و لزوم توجه به بازسازی زادبوم

 

جنبش عدم تعهد و پیدایش قاره هفتم

http://zistboom.com/8082/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست جمهوری اسلامی ایران با وزیر محیط زیست و جنگل های هند در حیدر آباد مرکز ایالت اوتارپرادش این کشور دیدار کرد.

 

به گزارش زیست بوم و به نقل از ایرنا،ˈمحمد جواد محمدی زاده ˈ در حاشیه سفر سه روزه برای یازدهمین نشست وزرای کشورهای عضو کنوانسیون تنوع زیستی درهند،روز شنبه با خانم ˈجایانتی ناتراجانˈ همتای هندی خود دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار چارچوب همکاری های زیست محیطی سازمان مذکور و وزارت محیط زیست و جنگل های هند مورد توافق قرار گرفت.

 

80379269-3308138

حفاظت از محیط زیست دریایی،مدیریت مناطق ساحلی، زیست بومهای طبیعی بکر، مدیریت حیات وحش، حفاظت از گونه های مهاجر، تبادل تجربه در تکثیر گونه های درمعرض خطر و مطالعات ژنتیکی گونه های گیاهی و جانوری محور همکاری های توافق شده دو کشور را تشکیل می دهد.

از دیگر محورها می توان به ارزیابی بوم شناختی محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی، احیاء زیستگاه های تخریب شده، همکاری برای مدیریت و توسعه ذخیره‌گاههای زیستی،توسعه فعالیتهای طبیعت گردی سازگار با طبیعت در مناطق حفاظت شده و همکاری های علمی ـ آموزشی برای برگزاری دوره های مشترک آموزشی و کارگاه های آموزشی اشاره کرد.
طرفین در خصوص بازیافت تجهیزات الکترونیکی مستعمل، مدیریت مواد زاید جامد، دفع ،بازیافت و تصفیه ضایعات صنعتی،استفاده از منابع انرژیهای تجدید پذیر ، حفظ کیفیت و مدیریت یکپارچه حوضه رودخانه ها،تبادل تجربیات و همکاری درزمینه مسایل زیست محیطی بین المللی ،کنترل و پایش بر آلودگی هوا نیز بحث و تبادل نظر کردند.

نشست سازمان ملل متحد در خصوص تنوع زیستی از ۱۷ مهر به مدت ۱۲ روز به صورت جلسات کارشناسی و نیز با حضور وزرا و روسای سازمان های محیط زیست کشورها درحیدر آباد هند برگزار شد.

نمایندگان ۱۶۰ کشور شرکت کننده در این همایش با تمرکز بر۲۰ هدف، درباره برنامه های راهبردی تنوع زیستی تا افق سال ۲۰۲۰ گفت و گو کردند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کروکودیل ها در آب های کم عمق شکارچیان بی رحم و قدرتمند هستند، اما یک عکاس ۴۵ ساله اهل چک تصاویر بی نظیری را از حمله اسب های آبی به یک کروکودیل ثبت کرده است که در نوع خود حیرت انگیزند. اسب های آبی که فک های بسیار قدرتمندی دارند وقتی حضور یک کروکودیل مزاحم در زیستگاه خود را حس کردند به او حمله کردند و باعث مرگش شدند!

 

* برای دیدن عکس ها در اندازه بزرگتر روی آن کلیک کنید.

 

کروکودیل - سایت زیست بوم

 

کروکودیل - سایت زیست بوم

 

کروکودیل - سایت زیست بوم

 

کروکودیل - سایت زیست بوم

 

کروکودیل - سایت زیست بوم

http://zistboom.com/8035/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

حفظ تنوع‌زیستی جهان مستلزم تلاش و مدیریت مالی گسترده‌تر استاتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در بیانیه جدیدی تاکید کرد: با وجود پیشرفت‌های مطلوب و امید بخشی که تاکنون در زمینه کاهش بحران «فقدان تنوع زیستی» حاصل شده اما تلاش‌ها در جهت حفاظت از طبیعت و نجات سیاره زمین بازهم باید گسترش پیدا کند.

 

 

به گزارش زیست بوم به نقل از ایسنا در این بیانیه تاکید شد که برای دستیابی به اهداف سازمان ملل در زمینه حفاظت و گسترش تنوع زیستی تا سال ۲۰۲۰ میلادی و نجات کل حیات بر روی زمین، تلاش‌های جدی‌تر و وسیع‌تر در زمینه حفاظت از طبیعت مورد نیاز است.

 

کنفرانس تنوع زیستی سازمان در «حیدرآباد» هند به پایان رسید و در طول این اجلاس بزرگ بر ضرورت مدیریت بیشتر و بهتر سرمایه‌ها به منظور دستیابی به اهداف ۲۰۲۰ سازمان ملل تاکید شد اما ظاهرا کشورهای حاضر در خصوص نیازهای بودجه‌ای دقیق برای اطمینان از اجرای موفق برنامه‌های مدیریتی خود به نتیجه مطلوب نرسیدند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، دبیر کل این اتحادیه خاطر نشان ساخت: عدم دستیابی به توافق در زمینه سرمایه گذاری‌های عمومی مورد نیاز برای حفظ تنوع زیستی و نجات طبیعت جهان در واقع تاییدی بر این نکته است که باید به روش‌های ابتکاری و خلاقانه برای دستیابی به حمایت از جانب سایر منابع مالی متوسل شد.

 

این مقام ارشد IUCN متذکر شد: ظرف دو سال گذشته ما به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه دست یافته‌ایم اما برای ادامه این روند موفقیت آمیز و پیشگیری از شکست احتمالی به سرمایه گذاری‌های فوری و گسترده‌تر از سوی تمام منابع، نیازمند هستیم.

 

طبق تازه‌ترین اطلاعات در فهرست قرمز به روز شده IUCN در طول این کنفرانس،‌ از ۶۵ هزار و ۵۱۸ گونه ارائه شده در این فهرست ۲۰ هزار و ۲۱۹ گونه در معرض خطر انقراض‌اند و از جمله آنها ۸۳ درصد از گونه نخل‌های ماداگاسکار هستند که فقدان آنها معاش بسیاری از مردم این منطقه را به طور جدی به خطر می‌اندازد.

http://zistboom.com/8077/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

هرساله از بیستم شهریورماه تا پایان آبان ماه که فصل کواخی نام گرفته شده است متخلفین در مناطق ساحلی بخصوص دشت ها، تپه ها ماهورهای مناطق شهرستانهای جاسک، لنگه و پارسیان مبادرت به صید پرندگان ( بومی و مهاجر ) می نمایند. این پرندگان درمعرض خطرانقراض بوده و هر ساله در فصل پاییز به این منطقه  مهاجرت می کنند که متاسفانه توسط افراد سودجو در مناطق ذکر شده صید شده و برای فروش به  شیوخ حاشیه خلیج فارس قاچاق می شوند.

 

پرنده های قاچاق

 

پرنده های قاچاق

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان، در این راستا در تاریخ ۲۶ / ۷ / ۱۳۹۱ در شهرستان پارسیان توسط نیروی انتظامی از پاسگاه لاورچاهو این شهرستان از یک دستگاه خودرو سمند (ال- ایکس) تعداد ۴۰ قطعه هوبره و ۱۰بهله پرندگان شکاری در معرض خطر از قبیل بحری ، بالابان و شاهین کشف و ضبط گردید. همچنین در سال جاری تاکنون ۴۱ باب از کوخه های متخلفین تخریب شده و تاکنون جمعاً ۵۶ پرنده کشف و ضبط گردیده است. لازم به ذکراست تاکنون از آغاز فصل ۴ نفر  متخلف دستگیرشده و دو نفر نیز متواری شده اند.

 

پرنده های قاچاق

ضرر و زیان وارده تاکنون به محیط زیست بابت هرق طعه هوبره۸۰۰۰۰۰۰ ریال ، بابت هر قطعه دلیجه ۱۶۰۰۰۰۰۰ریال و پرندگان شکاری از نوع بحری و شاهین   120000000ریال می باشد. که جمعاً ۱۶۱۶۰۰۰۰۰۰ریال خسارت تاکنون به محیط زیست  واردشده است .

 

پرنده های قاچاق

این گزارش می افزاید در تاریخ ۲۸ / ۷ / ۹۱ تعداد ۳۵ قطعه هوبره و ۹ قطعه پرنده شکاری از نوع بالابان و شاهین که دو روز قبل طی عملیات توسط انتظامی شهرستان پارسیان کشف و ضبط گردیده بودند، پس ازمداوا در دشت های استان آزاد شدند. لازم به ذکر است تعداد این پرندگان عبارت بود از: ۴۰قطعه هوبره و ۱۰ بهله پرنده شکاری که به علت شرایط بد نگهداری متاسفانه تعداد ۵ قطعه هوبره و یک بهله از پرندگان شکاری تلف شدند.

http://zistboom.com/8062/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نسخه شماره 3039 - 1391/07/27 - http://www.mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=149015

 چه تعداد گرسنه در کشور داريم؟ 
 
نويسنده : ولي درويشي

 رييس پژوهشکده علوم و صنايع غذايي به تازگي اعلام کرد که طبق آمار، 5 درصد از جمعيت ايران از گرسنگي رنج مي‌برند.با اين حساب مي‌توان گفت که بيش از 3 ميليون و 750 هزار نفر در کشور از گرسنگي رنج مي‌برند. البته با توجه به کاهش قدرت خريد مردم و افزايش روزافزون قيمت محصولات غذايي در ماههاي اخير مي‌توان ادعا کرد که آمار واقعي، فراتر از ارقام مذکور بوده و با استمرار اين روند، فراتر از آن نيز خواهد رفت.

اگر طبق تعريف بانک جهاني امنيت غذايي را «موجود بودن غذا»، «دسترسي به غذا» و «پايداري در دريافت غذا» بدانيم، متأسفانه بايد پذيرفت که به لحاظ عدم مديريت صحيح بر منابع تأمين و توليد مواد غذايي و نيز فشارهاي وارده بر اقتصاد کشور درصورت استمرار روند فعلي، کشور به سمت کاهش امنيت غذايي پيش مي‌رود و کاهش امنيت غذايي، آمار فعلي گرسنگي را در جامعه به شدت افزايش خواهد داد. هر چند مفهوم جهاني «گرسنگي» عدم وجود غذا در معده فرد است، اما اگر گرسنگي به گونه اي تعريف شود که مفاهيمي چون «کمبود تغذيه‌اي» و «سوء‌تغذيه» را نيز در بر گيرد موضوع بسيار گسترده تر و آمار بسيار نگران کننده تر خواهد بود و نگراني‌ها، آنجا بيشتر روي خواهند نمود که توجه داشته باشيم، اگر فرد براي چند هفته‌ يا چند ماه، با غذاهايي سر کند که کمتر از 2100 کالري انرژي را براي او فراهم ‌آورند، بدنش براي جبران کمبود انرژي مورد نياز، از فعاليت‌هاي فيزيکي و رواني خود خواهد کاست و اين، به معناي آن است که يک ذهن گرسنه نمي‌تواند تمرکز کند. يک بدن گرسنه ابتکار و قريحه خود را از دست مي‌دهد. يک کودک گرسنه نمي‌تواند بازي يا مطالعه کند و از آنجا که گرسنگي موجب ضعيف شدن سيستم ايمني بدن مي‌شود، کسي که از حق تغذيه مناسب محروم‌است، در برابر بسياري از بيماري‌ها آسيب پذير بوده و ممکن است در اثر ابتلا به آن بيماري‌ها، جان يا سلامت خود را از دست بدهد.

ذکر اين نکته نيز ضروري است که گرسنگي علاوه بر تهديد سلامت روح و جسم افراد، عواقب اجتماعي گسترده اي را نيز در پي خواهد داشت که مردم و دولتمردان هرگز نبايد از توجه به آنها غفلت ورزند.

اگر بپذيريم که داشتن تغذيه سالم، کافي و مناسب، حق تک تک افراد جامعه است، بايد وجود چند ميليون گرسنه در کشوري که از نظر منابع و سرمايه ها، بسيار غني است را نشانه يک سوء مديريت بزرگ در جامعه بدانيم. سوء مديريتي که هر چند مسئوليت آن بر عهده تمام نهادها و سازمانهاي مربوطه کشور، در همه دورانهاست، اما نقش دولتمردان، نمايندگان و ناظران سال‌هاي اخير کشور در آن بسيار بيشتر است. زيرا در همين سالها، با اينکه درآمدهاي سرشاري عايد کشور شد اما سهل‌انگاري‌هاي فراواني نيز به وقوع پيوست. دولت، عليرغم پول پراکني هاي بي نظير - و در عين حال بي‌برنامه - خود، نتوانست توليدات مواد و محصولات غذايي را افزايش دهد و حتي با سوءمديريت‌هايش در اين عرصه، برخي موفقيتهاي کسب شده دولتهاي پيشين را نيز، بر باد داد. مجلس، در برابر درخواست عمومي جامعه براي ساماندهي به افزايش شگفت‌آور قيمت گوجه فرنگي، به مسئولي که راه حل اين معضل را خريد آن محصول از محله اي خاص اعلام کرد، به لبخندي بسنده نمود، مبادا که رنجشي پيش آيد و باز وقتي که دولت، در رسانه ملي اعلام کرد که براي رفاه هموطنان! ماهانه 2 هزار تومان (قيمت خريد 2 قرص نان سنگک) را به يارانه سال‌جاري افزوده است، بي‌آنکه احساس حقارت را در نگاه موکلانش ببيند، فقط شنيد و گذشت. داستان دنباله دار پرواز بي بازگشت مرغ و گوشت و لبنيات و حبوبات و ... از سفره هاي مردم و عدم تأثيرگذاري متناسب با شأن مجلس بر اين روند نيز، غمنامه هايي از اين دست هستند. سازمانهاي حمايتي نيز در حمايت و تأمين حداقلي معيشت مددجويان خود، کارنامه اي که در خور شأن يک حکومت اسلامي باشد را ارائه نکردند. سازمان‌هاي نظارتي نه تنها مانع ادامه تصميمات غيرکارشناسانه اي که موجب هدررفتن بيت‌المال مي‌گرديد نشدند، بلکه نسبت به ويراني برخي زيرساختهاي کشاورزي و دامپروري کشور حساسيت قابل توجهي از خود نشان ندادند و اينگونه بود که همگان سهل انگاريها کردند تا مردم گرسنه تر شوند.

به هر حال علي‌رغم اينکه دولت و دولتمردان عنوان مي‌کند که حتي يک گرسنه در کشور وجود ندارد، اما آمار سازمانهاي جهاني از وجود حداقل 3 ميليون و 750 هزار گرسنه در کشور حکايت مي‌کند. همچنين آمارها نشان مي‌دهند که اين تعداد در سال 86 کمتر از 2 ميليون و 700 هزار نفر بوده است (به علت اينکه دولت فعلي نه تنها آمار را به طور شفاف اعلام نمي‌کند، بلکه بسياري از آمارهاي معتبر را نيز نمي‌پذيرد، نمي‌توان آمار دقيقي را ذکر کرد). ولي با استناد به همين آمار نيز مي‌توان به اين نتيجه رسيد که اگر منابع کم نظير طبيعي و سرمايه‌هاي سرشار مالي و انساني کشور به درستي مديريت مي‌شد، امروز دولت «به راستي» مي‌توانست اعلام کند که تعداد هموطناني که از گرسنگي رنج مي‌برند، بسيار کمتر شده است. به هر روي، ما آرزومند روزي هستيم که حتي يک نفر گرسنه در کشور وجود نداشته باشد و اعتقاد داريم حتي بسياري از ما که اين روزها از تأمين مخارج عمومي خود عاجز مانده ايم، در قبال گرسنگي هموطنانمان مسئوليم تا چه رسد به آناني که متولي گرسنه نماندن هموطنان عزيزمان هستند؛ متولياني که بايد از «تير آه محرومان» سخت بيمناک باشند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کرمان مهمترین منطقه زیستی خرس یقه دار در غرب آسیا
 
به گفته مسئولان رسمی در استان کرمان 20 قلاده از این حیوان منحصر به فرد وجود دارد اما منابع غیر رسمی از حضور 10 تا 15 قلاده از آن در گسترده استان کرمان که مهمترین زیستگاه خرس سیاه آسیایی در ایران است خبر می دهند، آنچه که مورد نگرانی دوستداران محیط زیست طی ماههای اخیر شده است خبر کشته شدن این حیوان توسط چوپانان در پناهگاه حیات وحش زریاب بم بود.
 
این امر نشان دهنده افزایش بیش از پیش تعارض این حیوان با انسان است و این دقیقا موردی است که در خصوص حیوانات در معرض انقراض دیده می شود بطوریکه حیوان به دلیل کمبود منابع زیستی به ناچار به محیط زندگی انسان نزدیک می شود، بیان این نکته ضروری است که قرار گرفتن نام خرس سیاه آسیایی در لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از منابع طبیعی یا "IUCN" نشان می دهد که جمعیت این حیوان طی 10 سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است و ذکر این نکته نیز ضروری است که درحال حاضر وضعیت زیستی این حیوان بسیار نگران کننده تر از 10 سال گذشته است.
 
 
مجاورت این حیوان در کنار انسان سبب شده است درگیریهای فیزیکی متعددی نیز بین این حیوان با انسان گزارش شود بطوریکه چندین درگیری در جنوب کرمان بین این حیوان با انسان روی داده است همچنین به دلیل نزدیک شدن توله های این خرس به محیط زیست انسان به خصوص در باغها برای تغذیه از میوه های درختان روستائیان و عشایر بنا به اعلام منابع مردمی اقدام به زنده گیری و نگهداری آنها می کنند.
 
در حالی این حیوان در خطر بالقوه انقراض قرار دارد که پناه گاه حفاظت شده مشخصی برای خرس سیاه آسیایی تعریف نشده است و شاید به همین دلیل هم باشد که یه قلاده از این حیوان در پناه گاه زریبا بم توسط چوپانان مسموم و کشته شده است.
 
هیچ منطقه حفاظت شده خرس در معرض انقراض در ایران وجود ندارد
 
به نظر می رسد با وجود افزایش چشمگیر تهدیدهای حیات این حیوان باید هر چه زودتر برنامه مدون و تعریف شده ای برای حمایت و محافظت از آن باید تدوین شود و در این میان آگاه سازی اهالی بومی مناطق زیستی این حیوان بسیار مورد اهمیت قرار دارد.
 
این فسیل زنده که بیش از 5 میلیون سال بر روی کره خاکی زندگی کرده است و یکی از مهمترین مکانهای اقامتش در ایران , پاکستان است امروز در آستانه انقراض قرار دارد و مرگ یک قلاده از این حیوان در بم بر نگرانیها افزوده است و نباید فراموش کرد که یوزپلنگ آسیایی که در مناطق شمالی کرمان زندگی می کند نیز طی سالهای اخیر شاهد همین سرنوشت بوده است و طی سالهای اخیر شاهد مسموم شدن و تصادف در جاده های کرمان بوده است در صورتیکه حفاظت از این گنجینه گران بها و منتقل کردن این امانت به آیندگان مورد بی توجهی قرار گیرد به این ثروت خدادادی از بین خواهد رفت.
 
محمد صدوقی، فعال محیط زیست در گفتگو با مهر اظهارداشت: گونه خرس سیاه آسیایی در طبقه حفاظتی آسیب پذیر قرار دارد و به دلیل عدم حمایت صحیح این حیوان در غرب آسیا در لیست قرمز IUCN قرار دارد و در ایران در رده گوشتخواران خرس سیاه آسیایی و یوزپلنگ در این رده قرار دارند.
 
وی افزود: بسیاری از مکانهای زیستی این حیوان طی سالهای اخیر به مزرعه و باغ تبدیل شده است و این حیوان مجبور به مهاجرت از زیستگاه اصلی خود شده است و ساخت زیر ساختهای انسانی از جمله جاده نیز به دیگر تهدیدهای ادامه حیات این حیوان تبدیل شده است.
 
صدوقی ادامه داد: طی سالهای اخیر نیز به دلیل کمبود تغذیه این حیوان و نزدیک شده منطقه زیستی حیوان و خرس درگیریهای متعددی گزارش شده است و در نتیجه امکان شکار حیوان افزایش یافته است.
 

 
این فعال محیط زیست اضافه کرد: اما آنچه که جالب است این است که با وجود تمام این تهدیدها و قرار گرفتن در معرض انقراض هیچ مکانی در ایران به عنوان منطقه حفاظت شده این حیوان وجود ندارد این درحالی است که استان کرمان با 20 قلاده خرس مهمترین منطقه زندگی خرس سیاه آسیایی در غرب آسیا محسوب می شود.
 
وی گفت: طبق بررسی های صورت گرفته به نظر می رسد جیرفت، بحر آسمان و دلفارد مهمترین منطقه زندگی این حیوان در استان کرمان است که به همین دلیل پیشنهاد منطقه حفاظت شده خرس در این مکانها داده شده است که هنوز به نتیجه نرسیده است.
 
فاجعه ای که بر خرس می رود
 
صدوقی در خصوص وضعیت این حیوان در پاکستان نیز گفت: متاسفانه افراد دوره گرد در این کشور از خرس برای معرکه گیری استفاده می کنند که نسل حیوان را بیشتر در معرض تهدید قرار داده است.
 
وی افزود: گونه هایی از این حیوان در شرق آسیا زندگی می کند که شاهد تراژدی وحشتناکی هستند بطوریکه مردم محلی این مناطق تصور دارند که کیسه صفرای حیوان خاصیت درمانی دارد و به همین دلیل با استفاده از نصب سوند و اتصال به کیسه صفرای حیوان اقدام به خروج ماده صفرا می کنند و حیوان به مرور زمان ضعیف شده و مرگ دلخراشی خواهد داشت.
 
وی گفت: این حیوان در ایران شاهد رفتارهای غیر انسانی اینگونه نیست و این جای خوشبختی دارد با این وجود به نظر می رسد باید آگاه سازیهای لازم در خصوص ضرورت حفاظت افراد بومی از این حیوان انجام شود زیرا این حیوان در حالت عادی سعی دارد که از محیط زندگی انسان فاصله گیرد اما وقتی در محیط زندگی این حیوان کشاورزی انجام می شود درنهایت شاهد برخی تعارضات بین خرس و انسان خواهیم بود.
 
وی گفت: در گذشته نیز در ایران خرس را اکسیر جوانی می دانستند و از اعضای بدن حیوان برای رفع بیماریهای مختلف استفاده می شد اما در نهایت با اقداماتی که صورت گرفت این امر در ایران به صفر رسیده است.
 
اما از سوی دیگر وضعیت تعارض این حیوان با انسان نگران کننده است بطوریکه تعارضات طی سالهای اخیر بسیار شدیدتر از گذشته شده است گفته می شود همه چیز خواری خرس سیاه آسیایی که مهمترین تشابه انسان و خرس است موجب بروز این تعارضات می شود.
 
افزایش حمله خرس به مردم بومی
 
خسارات وارده توسط خرس به باغها و مزارع و عدم حفاظت از مراکز زندگی این حیوان و همچنین نگهداری سلاح گرم توسط عشایر منطقه و استفاده از آن در مقابل خرسها از مهمترین مشکلات موجود در محل زنگی حیوان است.
 

 
همچنین در بررسی میدانی که توسط پرسشگران انجام شده است مدارک غیر قابل انکاری از حملات مکرر خرس به ساکنان بومی گزارش شده است اما این موارد در سالهای اخیر کاهش یافته که به احتمال فراوان به دلیل کاهش جمعیت خرس است.
 
اما باید به این نکته نیز توجه کرد که خرس حیوان تهاجی نیست بلکه رو در رویی ناگهانی افراد بومی در محل زندگی حیوان موجب دفاع حیوان و در نهایت صدمه دیدن انسان شده است.
 
همین حملات بر حساسیت مردم محلی افزوده است و نگرانیها را در خصوص صدمه جدی به ادامه نسل حیوان افزوده است شاید اوج این تعارضات حمله شبانه خرس به خانه ای چوبی در جنوب کرمان است که در این حادثه خرس پوست سر یک پیرمرد را که درخواب بوده می کند و موجب مرگ این مرد می شود.
 
در حال حاضر این تعارضات موجب تغییر دیدگاه مردم نسبت به احترام به این حیوان و بی آزاری آن شده است و همین مسئله ضرورت آگاه سازی مردم بومی را از طریق برگزاری کارگاههای محلی بیشتر کرده است.




خبرگزاری مهر
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

قطع دم پلنگ ایرانی با تبر و سپس تدارک برای سوزاندن

 

 

 

گفته می شود پلنگ دور از مناطق جمعیتی به دام شکارچی یا شکارچیان افتاده و مورد اصابت گلوله های تفگ شکاری قرار گرفته است. طبق شنیده ها در ۱۵۰ سال گذشته در این منطقه عشایری همیشه خبرهایی از کشتار پلنگها گزارش شده است. منطقه پشتکوه جلیل که منطقه ای کوهستانی و پوشیده از جنگلزاران زاگرسی است در طول سالیان گذشته هرگز مورد توجه سازمان حفاظت از محیط زیست نبوده و هر چند وقت یکبار خبر کشتار پلنگ در این منطقه به گوش می رسد.

 

 

 

منطقه پشتکوه واقع در ممسنی فارس و در مجاورت استان کهگیلویه و بویراحمد منطقه ای عشایر نشین است که شغل اصلی مردم آنجا دامداری و کشاورزی در زیر اشکوبهای جنگلهای بلوط است. زندگی سخت در مناطق صعب العبور، نبود برنامه های آموزشی از سوی سازمانهای متولی به خصوص سازمان محیط زیست و آموزش و پرورش باعث شده کشتار گونه های جانوری در این مناطق به رویه ای برای مردم بدل شود چرا که گونه های وحشی حیات دامهایشان را تهدید می کنند.

کشتار پلنگها و دیگر گونه های ارزشمند جانوری پیشتر طبق سنن ایرانی همیشه باعث افتخار مردم بوده است که این افتخار ناشی از نبود آگاهی و دانش عمومی در مورد اهمیت حفاظت از گونه های جانوری و گیاهی در مناطق مختلف ایران است. انتشار تصاویر گرفته شده از سوی مردم البته این کشتارها را برای رسانه ها ملموس تر کرده است اما طبق شنیده ها کشتارهای زیادی در مناطق عشایر نشین زاگرسی وجود دارد که از دوربین شهروند خبرنگاران محفوظ مانده است.

دم پلنگ جدا شده و روی هیزم خشکیده انداخته شده است

به گفته معاون پیشین محیط طبیعی سازمان محیط زیست ایران سالانه ۱۰ تا ۱۲ پلنگ در کشور به دلایل متعدد کشته می شوند که عمده این کشتارها در مناطق زاگرس نشین که زیستگاه اصلی پلنگ ایرانی است گزارش شده است.

محمد باقر صدوق جمعیت پلنگ ایران را برابر آمار گروه گربه سانان “IUCN” (اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت) نزدیک به ۹۰۰ قلاده دانسته و گفته است” این آمار بسیار خوبی است اما کشتار پلنگها نشان می دهد این گونه ها در معرض خطر هستند و اصول ایمنی و حفاظتی در موردشان به اجرا درنیامده است.”

همچنین محمد صادق فرهادی نیا عضو انجمن یوزپلنگ ایرانی در باره کشتار پلنگها به قانون می گوید: پلنگ کشته‌شده ماده و تقریبا بالغ بوده که این حقیقت؛ موضوع را بسیار ناگوارتر می‌کند. پلنگها در بیش از صد نقطه از ایران زندگی می کننند و بیش از نیمی از آنها در مناطق حفاظت شده نیست. این گونه هم در زاگرس و هم در کوهستانهای البرز زندگی می کند به این دلیل که منابع آبی بیشتری در این مناطق هست.

به گفته این جانور شناس، مناطق زاگرسی برای زندگی پلنگها منطقه خطرناکی است و کشتار زیادی در این مناطق گزارش شده اما در البرز زندگی آنها امن تر است ولی با این حال هر منطقه ای را هم نمی توان مورد حفاظت قرار داد چرا که مناطق زندگی پلنگها  گاهی در مجاورت زندگی هزار ساله انسانها بوده و امروز حیاتشان به خطر افتاده و نمی توان مردو دام را از منطقه دور کرد.

چشم پلنگ بر اثر ضربات بعد از گلوله از حدقه درامده است

وی با تاکید بر اینکه تاکنون نام منطقه پشتکوه ممسنی را نشنیده است و هرگز مشاهده پلنگ در این منطقه گزارش نشده گفت: مسئله کشتار گونه ها فقط مختص به پلنگ نیست و در مودر یوزپلنگ و دیگر گونه ها هم وضعیت همین است. چون در زیستگاههای کویری مشکلات کمتری برای حفاظت وجود دارد تمام زیستگاه‌های یوز مورد حفاظت واقع شده اند. اما به دلیل تعارضات بالا در مناطق زاگرسی حفاظت کمتر است.

فرهادی نیا با اشاره به اینکه حیوانات وحشی در گشت و گذار روزانه گاهی از مرزها و قلمروی تحت حاکمیت خود خارج می شوند و به دست انسانها کشته می شوند تاکید کرد: ۵۰ هزار هکتار مرز قابل توجهی برای زیستگاه یک پلنگ است اما در ایران این مرز رعایت نمی شود. چون هم دام وجود دارد و هم انسانها در تردد میان این قلمرو هستند. طبیعتا اتفاقاتی که می افتد نیاز به آموزش مردم دارد.

وی تاکید کرد: در هیچ جای ایران تا اکنون هیچ گاه پلنگی انسانی را نکشته است و گزارشی در این باره داده نشده است اما پلنگها گاهی از قلمرو مادری رانده می شوند و یا دام و انسان بی اندازه به آنها نزدیک می شوند و گاهی دست به شکار دام اهلی می زنند و مردم نیز آنها را از بین می برند. با این حال وقتی پلنگ کشته می شود قلمرو برای پلنگ بعدی آماده می شود و این چرخه ادامه دارد.

به گفته این پژوهشگر حیات وحش چند کار باید نجات حیات وحش انجام شود  که مهمترین آنها آگاهی دادن به مردم است و بعد اگر هزینه های وارده از سوی حیات وحش به مردم بالا است خسارت آن از سوی دولت پرداخت شود. اگر مردم بدانند این چرخه حیات با رعایت الزامات زیست محیطی و حفاظت از دامشان روند مساعد تری برای زندگی خودشان است هرگز دست به کشتار پلنگها نمی زنند.

گلوله، تبر و آتش؛ سرنوشت دلخراش پلنگ ایرانی

گلوله، تبر و آتش؛ سرنوشت دلخراش پلنگ ایرانی

گلوله، تبر و آتش؛ سرنوشت دلخراش پلنگ ایرانی

گلوله، تبر و آتش؛ سرنوشت دلخراش پلنگ ایرانی

گلوله، تبر و آتش؛ سرنوشت دلخراش پلنگ ایرانی

آیا اینان ایرانی اند ؟؟؟

به کدامین گناه کشته شده است؟؟؟

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 28 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تقویم تاریخ شمسی : امضاء قراداد پتروشيمي ميان‌ ايران‌ و ژاپن‌ . . .
تقویم تاریخ شمسی : قيام‌ مردم‌ مسلمان‌ مصر عليه‌ اشغالگران‌ فرانسوي‌ 1177/7/28
تقویم تاریخ شمسی : ورود وليعهد هلند به‌ ايران‌ براي‌ ديدار از نقاط زلزله‌ زده‌ 1341/7/28
تقویم تاریخ شمسی : ممنوعيت‌ کتک‌ زدن‌ دانش‌ آموزان‌ مدارس‌ در ايران‌ 1354/7/28
تقویم تاریخ شمسی : خريد 25 درصد سهام‌ شرکت‌ عظيم‌ کروپ‌ آلمان‌ توسط ايران‌ 1355/7/28
تقویم تاریخ شمسی : اعتصاب‌ کارمندان‌ وزارت‌ دارائي 1357/7/28
تقویم تاریخ شمسی : اعتصاب‌ کارمندان‌ وزارت‌ دارايي 1357/7/28
تقویم تاریخ شمسی : برگزاري‌ نخستين‌ نمايشگاه‌ مطبوعات‌ ورزشي ايران‌ 1373/7/28
تقویم تاریخ شمسی : برگزاري‌ ميزگرد عکاسي به‌ عنوان‌ رسانه‌ در سمينار عکاسي ايران‌ 1374/7/28
تقویم تاریخ شمسی : نخستين‌ جلسه‌ شوراي‌ عالي آفريقا توسط هاشمي رفسنجاني 1375/7/28
تقویم تاریخ میلادی : پيروزي‌ قبيله‌ ژاپني " توگوگوا " در جنگ‌ " سکي گاهارا " و حاکميت‌ بر ژاپن‌ به‌ مدت‌ 265 سال‌ 1600/10/19
تقویم تاریخ میلادی : روشن‌ شدن‌ نخستين‌ لامپ‌ برق‌ در حضور مردم‌ توسط " توماس‌ اديسون‌" 1879/10/19
تقویم تاریخ میلادی : درگذشت‌ " ارنست‌ روتر فورد "، فيزيکدان‌ انگليسي و برنده‌ جايزه‌ فيزيک‌ نوبل‌ 1908/10/19
تقویم تاریخ میلادی : تولد " واسکوپراتوليني "، نويسنده‌ ايتاليايي 1913/10/19
تقویم تاریخ میلادی : اشغال‌ شهر بيت‌ المدس‌ توسط سربازان‌ انگليسي 1938/10/19
تقویم تاریخ میلادی : درگذشت‌ " فانگ‌ يي "، انقلابي معروف‌ چين‌ و معاون‌ پيشين‌ نخست‌ وزير اين‌ کشور 1996/10/19
تقویم تاریخ میلادی : درگذشت‌ " عادل‌ چرچاني "، نخست‌ وزير پيشين‌ واستالينسيت‌ کشور آلباني 1997/10/19
تقویم تاریخ هجری قمری : ورود " عمر بن‌ سعد " با سپاهش‌ به‌ کربلا 61/12/3
تقویم تاریخ هجری قمری : انتصاب‌ " محمد حسن‌ صنيع‌ الدوله‌ "( معروف‌ به‌ ) " اعتماد السلطنه‌ ( به‌ سمت‌ وزير انطباعات‌ ) 1300/12/3
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 28 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 ... 10 11 12 13 14 ... 39 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com