Environmentalist



به بهانه بیست و سومین سالگرد قتل جورج آدامسون (پدر شیرها)

“Baba ya Simba”

کریستین ساینس مونیتور: “هیچکس مانند جورج زبان و زندگی شیر ها را نمیشناخت و به اندازه او آنها را دوست نداشت”

جورج آدامسون,پدر شیرها

جورج آدامسون در سال ۱۹۰۶ در هند (که آن زمان هنوز مستعمره انگیس بود) بدنیا آمد. پدر او مشاور نظامی یکی از راجه های هند بود. در سن ۱۸ سالگی، جورج به کنیا رفت و درمزرعه قهوه پدرش آغاز به کارکرد. کار در مزرعه مناسبتی با روح ماجراجوی او نداشت. بارها شغل خود را تغییر داد تا اینکه در ۳۲ سالگی محیط بان یکی از ذخیره گاه های حیوانات در کنیا شد. این حرفه جدید با روحیه ماجراجویانه جورج کاملا سازگار بود!

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba

سالها بعد در سال ١٩۶٨ او به وضوح این ماجراجویی را در بیوگرافی جالب خود با عنوان “بازی Bwana” (عنوان اروپایی) و در ایالات متحده آمریکا با عنوان “یک عمر با شیرها” توصیف میکند. کتاب دوم او منتشر شده در سال ١٩٨۶ زندگی نامه اش است با عنوان: غرور و شادی من که به اندازه کتاب اولش جذاب و خواندنی است.

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba

جورج (سمت چپ) و برادرش که بسیار با هم صمیمی و نزدیک بودند و در آرامگاه ابدی شان نیز در کنار یکدیگر خفته اند.

در فوریه ١٩۵۶ سه توله شیر برای تیمار به خانه خود آورد. متاسفانه دو توله شیرها به باغ وحش منتقل شدند و کوچکترین آنها بنام السا نزد جورج ماند. السا، این شیر باهوش و قابل اطمینان نه تنها زندگی جورج و همسرش جوی را کاملا تغییر داد بلکه برای اولین بار کنجکاوی وعلاقه مردم جهان را نسبت به شیرها بر انگیخت.
هنگامی که السا سه ساله بود، جورج و جوی تصمیم گرفتند به او شکار بیاموزند تا بتواند درطبیعت آزادانه زندگی کند. آنها تمام کوشش خود را به کار گرفتند تا السا غرائز طبیعی خود را پرورش دهد. علی رغم سختیهای بسیار،السا موفق شد تا در طبیعت گرسنه نماند و به زندگی عادی و آزادانه ی خود ادامه دهد و در عین حال دوستی خود را با جورج و جوی حفظ کند. السا پس از چند سال به یک بیماری لاعلاج مبتلا شد و در حالیکه سر بر زانوی جورج نهاده بود، جان سپرد.
جورج و پیشآهنگانش پس از دفن السا ٢٠ تیر اطراف آرامگاهش شلیک کردند به امید اینکه جفت السا آنها را بشنود… جورج او را در ذخیره گاه ملی “مرو” دفن کرد و هنوزهم افراد زیادی به قبرالسا سرمیزنند.

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba

اعتماد، محبت و دوستی… جورج و السا در کنار یکدیکر استراحت میکنند

 

در سال ۱۹۶۱، جورج بازنشسته شد و پس از آن تمام وقت و انرژی خود را وقف شیرها کرد. جورج آدامسون کار خود را با شیرها سالها ادامه داد و به بسیاری از آنان کمک کرد که آزاد و مستقل در طبیعت زندگی کنند.
کتاب جوی آدامسون (همسر جورج) با نام “
BORN FREE” (آزاد بدنیا آمده) در مورد تجارب شان با السا، به سرعت در لیست پرفروش ترین کتابها درآمد و به زبانهای مختلف ترجمه شد.
بخش عمده ای از این کتاب با استفاده از یادداشت های گسترده جورج نوشته شده بود.از روی این کتاب پرفروش نیز فیلمی با همین عنوان ساخته شد که نامزد و برنده جوایز بسیاری از جمله ٢ جایزه اسکار شد. بازیگران این فیلم ” Bill Travers” و همسرش “Virginia McKenna ” بودند که بعدها از نزدیکترین دوستان جورج آدامسون شدند.
گفتنی است که بیشتر نزدیک به تمامی درآمد این کتاب ها ، سخاوتمندانه از سوی جورج آدامسون برای کمک به حیات وحش اهدا شد.
هنرپیشه، سناریست، کارگردان و فعال حقوق حیوانات بیل تراورز و همسرش ویرجینیا هر دو به حیوانات محبت و علاقه واقعی داشتند و در راه مبارزه برای کاهش درد و رنج حیوانات مبارزه میکردند. از جمله فعالیت های آنها سازماندهی و ایجاد
Born Free Foundation میباشد.

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba

دوستان از چپ براست: ویرجینیا مک کنا، جورج آدامسون، بیل تراورز و جوی آدامسون

جورج و کریستین – کریستین نام توله شیری بود که در سال ١٩۶٩ در لندن توسط John Rendall و Anthony “Ace” Bourke خریداری شد و در نهایت توسط جورج آدامسون آزاد شد. در سال ٢٠٠٨ ویدئو کلیپ کوتاهی از فیلم “کریستین شیری در انتهای دنیا” بر روی اینترنت به نمایش گذاشته شد که متاسفانه با عجله و شتابی که شرکتها و افراد ذینفع برای سودجویی و کسب درآمد از این فیلم سرشار از احساس و تاثر برانگیز داشتند، صحبت چندانی از قهرمان اصلی این فیلم یعنی جورج آدامسون، کسی که با صبر ، محبت و از خود گذشتگی فراوان به کریستین کمک کرد تا آزادی خود را باز یابد و به او آموخت چگونه در حیات وحش به زندگی آزادانه خود ادامه دهد، به میان نیامد!. فیلمهای کریستین را در ۵ قسمت در اینجا و اینجا و اینجا و اینجا و اینجا مشاهده نمایید.

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba
جورج میگفت : این روزها، از شادترین روزهای زندگی اش بودند.Kora در این زمان هنوز وحشی، دست نخورده و صلح آمیز بود با تعداد اندکی از انسانهایی که قصد نابودی اش را داشتند…

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba

جورج در حال قدم زدن با “پسر” در سمت چپ و “کریستین”

 

پیاده روی های روزانه جورج با شیرها، در این پیاده روی ها او با معرفی مناظر، صداها و بوهای مختلف شیرها، را با دنیای جدید آشنا میکرد.
جورج شلر، یکی از معدود دانشمندانی که جورج آدامسون را جدی گرفت و به کار او ارج نهاد، میگوید: اطلاعاتی که او به ما منتقل کرده در هیچیک از کتابهای بیولوژی پیدا نمیشود. تجربه او از باز گرداندن حیوانات به طبیعت، درسهای بی نظیری به ما آموخته است و جامعه ی مدافعان محیط زیست برای همیشه مدیون اوست…

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba

جورج با “دختر” و توله های او – “دختر” شیری بود که بطور آزاد و وحشی زندگی می کرد اما هنوز هم به دوست عزیزش اعتماد داشت و اجازه میداد جورج به توله هایش نزدیک شود و آنها را نوازش کند.

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba

جورج آدامسون با شیرهایی که به آنها عشق میورزید – این شیرها آزاد زندگی میکردند ولی با وجود این به دوستی با جورج ادامه میدادند. جورج رابطه ای باور نکردنی با شیرها حفظ کرده بود رابطه ای بر اساس عشق و اعتماد عمیق و دوستی پایدار و متقابل.

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba
هیچ انسانی تا به حال نتوانسته وفاداری ، دوستی و اعتماد شیر هایی را اینچنین جلب کند که در عین زندگی وحشی و آزاد، همچنان رابطه صمیمی و دوستانه خود را حفظ کنند.
این دو دوست، در آرامگاه نهایی خود نیز در کنار یکدیگر آرمیده اند.
متاسفانه ما دیگر شاهد چنین افرادی نخواهیم بود. جورج آدامسون در نوع خود منحصر بفرد بود. انسانی که نه تنها در صلح و صفا با شیرهای آزاد زندگی میکرد بلکه دوست آنها نیز بود.

پشت “پسر” به شدت بر اثر گاز گرفتگی مجروح شده بود اما با وجود درد شدید به دوست بسیار عزیزش اجازه میداد زخمهایش را درمان کند. “کریستین” به نظر می رسید این حرکت جورج را درک میکند و آرام و بیصدا از این کار جورج حمایت میکند.
جورج آدامسون به جهانیان نشان داد که چگونه با عشق و محبت میتوان با حیواناتی که برخی آنها را وحشی و ددمنش می نامند حتی پس از آزادی شان، رابطه و دوستی برقرار کرد.
و شیرهایی که به آنها عشق میورزید به ما نشان دادند که بر خلاف آنچه به تصویر کشیده شده اند، موجوداتی بی احساس و مکانیکی که فقط در پی دریدن و خوردن هستند، نیستند.

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba

جورج در کنار “پسر” و کریستین (بالا سمت چپ)

جورج آدامسون در حال تعمیر لندروور متوقف شده اش. مدت زمان زیادی میخواهد تا فردی واقعا منحصر به فرد به چنین مرحله ای از خودکفایی برسد که به تنهایی و با امکانات بسیار اندک و با اتکا به اعصاب پولادین و دانش خود،  ناهمواری ها و سختی های زندگی را بخاطر عشق و هدفش تحمل کند…

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba

متاسفانه در ٢٠ آگوست ١٩٨٩ جورج آدامسون در کنیا، هنگامی که برای نجات دستیار خود و یک جهانگرد اروپایی به پارک “کورا” رفت توسط شکارچیان غیرمجاز سومالیایی به ضرب گلوله به قتل میرسد…
او در پارک ملی کورا در کنار برادرش، توله شیری بنام “SuperCub”و دوست بسیار عزیزش، شیری بنام “پسر” به خاک سپرده شده است.
به دلیل نزدیکیش به شیرها، دوستانش همیشه نگران جان او و جوی همسرش بودند. اما او بدست بیرحمترین و خطرناکترین شکارچی، یعنی انسان، کشته شد.
یکی از دوستان نزدیکش میگوید :” بسیاری از ما بدلیل نادانی و قضاوت متعصبانه ، تصور میکنیم که چون حیوانات مانند ما حرف نمیزنند در رتبه پایین تری از انسان قرار دارند. جورج مانند دیگران نبود. او با تجربه و تیزبینی خود توانایی های حیوانات را تشخیص میداد و آنها را با خود برابر میدانست و تلاش میکرد حیوانات را از اسارت، رنج و مرگ نجات دهد. پایه رابطه اش با حیوانات عشق و درک آنان بود.
او همیشه میگفت: “حیوانات هیچ خطری برای انسان ندارند، ولی این انسان است که برای حیوانات و حتی کره خاکی مان بسیارخطرناک است.”

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba

جورج آدامسون همواره نگران آینده شیرها بود. چندی پیش از مرگش در کتابش نوشته بود:
اینک چه کسی مراقبت از حیوانات را بعهده خواهد گرفت، مراقبت از آنهایی که خود به تنهایی از پس این کار بر نمی آیند؟ آیا مردان و زنان جوانی هستند که آمادگی داشته باشند این بار را بدوش بکشند؟ آنگاه که باد صدای مرا با خود به دوردست ها ببرد، چه کسی صدای آنها خواهد بود تا به دفاع از آنها برخیزد؟
یادش گرامی باد

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba

به امید اینکه شما هم با الهام گرفتن از جورج آدامسون و شیرها، صدایی باشید برای بیصدایان، حیواناتی که خود نمیتوانند برای خویش صحبت کنند و تکیه شان بر ماست که از حقوقشان دفاع کنیم…
چند لینک برای کمک به شیرها و دیگر حیوانات:

 

http://www.lionrescue.org.za/projects.htm

http://www.tigerhaven.org

http://www.cannedlion.org

http://www.bornfree.org.uk

http://www.ad-international.org/adi_world

چند ویدئو از جورج آدامسون و دوستان شیرش
منبع:
http://www.fatheroflions.org/


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اینترپل با اعلام نتایج موفقیت‌آمیز عملیاتی که اخیرا با هدف نجات ببرهای در معرض انقراض و مصادره محموله‌هایی از پوست و سایر اعضای بدن این حیوانات کمیاب انجام شد، روز جهانی ببر را تبریک گفت.

به گزارش سرویس محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طی این عملیات گسترده حدود ۴۰ نفر از عاملان قاچاق این حیوانات ارزشمند، باشکوه و کمیاب، بازداشت و تمام محموله های‌ آنها که حاوی پوست و سایر اعضای بدن ببرها بودند،‌ مصادره شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اینترپل اعلام کرد: در این عملیات که تحت عنوان «عملیات شکار» در سراسر کشورهای بوتان، چین، هند و نپال اجرا شد، کالاهای قاچاق دیگری که از حیات وحش جمع آوری شده بودند، نظیر شاخ کرگدن، عاج فیل و اسبهای دریایی و نیز بسیاری از گونه‌های گیاهی حفاظت شده، مصادره شدند.

دیوید هیگینز از افسران پلیس بین الملل (اینترپل) در بیانیه‌ای تاکید کرد: قاچاقچیان، هر نوع جانور یا گیاهی را که بتوانند از آن سود ببرند، جمع آوری و خرید و فروش می‌کنند. واحد مقابله با جنایات محیط زیست در اینترپل، وظیفه هماهنگ سازی این عملیات را بر عهده داشته است. «عملیات شکار» در عین حال با همکاری نیروهای پلیس، ماموران گمرک، آژانس‌های محیط زیستی، مقامات حفاظت از جنگل‌ها و جمعی از بازرسان بین المللی انجام شد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

وضعیت اسفبار و زندگی سخت حیوانات در باغ وحش باغلارباغی تبریز/ تصویری

وضعیت اسفبار و زندگی سخت حیوانات در باغ وحش باغلارباغی تبریز را نشان می دهد.
 
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4586.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4587.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4588.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4589.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4590.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4591.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4592.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4593.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4594.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4595.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4596.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4597.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4598.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4599.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4600.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4601.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4602.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4603.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4604.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4605.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4606.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4607.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4608.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4609.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4610.jpg
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

بسیاری از رسانه ها در بخش حوادث، خاطیان اجتماعی را با تشبیه به حیوانات معروف می کنند و اسباب دشمنی ضمنی بشر و حیوانات را فراهم می آورند. در چنین شرایطی است که دیدن روباه در شهر باعث وحشت می شود و در روستاها باعث استفاده از تفنگ!

کارآگاهان پلیس آگاهی تهران بزرگ پیرمرد ۶۷ ساله‌ای را که قصد آزار واذیت زنی معلول را داشت دستگیرکردند.

به گزارش جام جم در ۲۲ اردیبهشت ماه سالجاری،زنی جوان با مراجعه به کلانتری ۱۴۱ شهرک راه آهن به مأموران کرد که از پایانه میدان‌ آزادی به سمت خلیج سوار یک دستگاه اتوبوس بنز قدیمی به رانندگی پیرمردی حدودا ۶۵ـ۶۰ ساله شدم اما در بین راه راننده اتوبوس قصد سرقت اموال و همچنین آزار و اذیت مرا داشت که خود را از اتوبوس به بیرون پرتاب کردم.

با تشکیل پرونده مقدماتی و به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای امور جنایی تهران پرونده برای رسیدگی تخصصی در اختیار پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

زن جوان پس از مراجعه به پایگاه دوم پلیس آگاهی در اظهارات خود به کارآگاهان گفت که از آنجائی که من دارای معلولیت جسمی حرکتی شدید از ناحیه دو پا هستم، راننده اتوبوس به بهانه کمک کردن مرا سوار اتوبوس کرد و در طی مسیر با معرفی خود به نام« اصغر یوسفی» مدعی شد که دارای چندین اتوبوس بین شهری است و…؛ هنوز مسیر زیادی را با اتوبوس در نکرده بودم که با شنیدن برخی از صحبت‌ها از سوی وی متوجه قصد راننده اتوبوس برای آزار و اذیت خود شدم؛ به همین علت قصد باز کردن در اتوبوس را داشتم که ناگهان راننده اتوبوس با چکش چندین ضربه به سرم وارد کرد و زمانیکه مقاومت مرا در برابر خود مشاهده کرد؛ مرا تهدید کرد که باید طلا و جواهرات خود را به او بدهم؛ با وجود سرقت تمامی طلا و جواهراتم شامل گردنبند، النگو و گوشواره، راننده اتوبوس مجددا تهدید کرد که مرا خواهد کشت که در یک لحظه موفق به باز کردن در اتوبوس شده و با پرتاب کردن خود به بیرون اتوبوس توانستم خود را از دست راننده اتوبوس نجات دهم و اتوبوس نیز به سرعت از محل متواری شد؛ من نیز پس از دقایقی و با کمک یکی از شهروندان که با خانواده‌اش در حال عبور از محل بود به کلانتری مراجعه و موضوع را به پلیس اطلاع دادم.

کارآگاهان با توجه به حساسیت موضوع، بلافاصله تحقیقات برای شناسایی و دستگیری متهم را در دستور کار خود قرار داده و با توجه به اظهارات زن جوان درباره ضربات محکم ناشی از اصابت چکش، بلافاصله وی را به پزشکی قانونی معرفی و پزشکی قانونی نیز اصابت جسم سخت به ناحیه سر و آثار به جای مانده از ضربات وارده را تأیید کرد.

کارآگاهان با توجه به مشخصات ارائه شده درباره اتوبوس بنز قدیمی و مراجعه به پایانه میدان آزادی و انجام تحقیقات، موفق به شناسایی خودرو اتوبوس بنز قدیمی شده اما صاحب آن پس از مراجعه به پایگاه دوم پلیس آگاهی، در اظهارات خود عنوان اشت که خودرو را به مدت چند ماه و برای مسافرکشی به فردی به نام«محمود »(۶۷ ساله) اجاره داده اما وی چند روز پیش اتوبوس را بازپس آورده و از آن زمان دیگر از وی اطلاعی ندارم.

در ادامه تحقیقات و برای بررسی صحت اظهارات صاحب اصلی اتوبوس، علاوه بر بررسی اسناد و مدارک متعلق به اجاره اتوبوس به محمود، مواجهه حضوری میان شاکی پرونده و صاحب اتوبوس انجام و زن جوان صراحتا اعلام کرد که این شخص راننده اتوبوس نیست.

با شناسایی «محمود»، کارآگاهان با بررسی سوابق مجرمان سابقه‌دار اطمینان پیدا کردند که متهم از مجرمان سابقه‌دار و با بیش از ۳۶ فقره سابقه دستگیری و زندان است.

بررسی سوابق متهم نشان داد که «محمود» از سال ۵۶ تاکنون و در سال‌های متعدد بارها به اتهام ارتکاب جرایم مختلف سرقت، رابطه نامشروع، تهدید با سلاح سرد، قدرت نمایی، شرب خمر، ایراد ضرب و جرح عمدی، قتل عمد در حین رانندگی، صدور چک بلامحل، ایجاد مزاحمت و… بارها دستگیر و روانه زندان شده است.

با شناسایی هویت و سوابق متعدد متهم در ارتکاب جرایم مختلف، تصاویر بدست آمده از «محمود»در برابر زن جوان شاکی پرونده قرار گرفت و به صورت کامل مورد شناسایی قرار گرفت که با شناسایی هویت متهم، کارآگاهان با بهره گیری از بانک اطلاعاتی مجرمان سابقه‌دار موفق به شناسایی آخرین مخفیگاه و محل سکونت متهم در استان قزوین شدند و با اخذ نیابت قضایی به مخفیگاه متهم رفته و پس از چندین روز مراقبت‌های پلیسی و نامحسوس، متهم را در زمان ورود به مخفیگاهش دستگیر کردند.

با دستگیری و انتقال متهم به پایگاه دوم، بار دیگر شاکی پرونده برای مواجهه حضوری و شناسایی متهم دعوت به عمل آمده و اینبار شاکی پرونده، متهم را به عنوان راننده اتوبوس بنز قدیمی مورد شناسایی قرار داد.

سرهنگ کارآگاه مهرداد یگانه، رئیس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: در حال حاضر تحقیقات برای شناسایی دیگر جرایم ارتکابی متهم در مراحل مقدماتی قرار داشته و متهم با صدور قرار قانونی و برای شناسایی دیگر جرایم ارتکابی، در اختیار پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است ؛ لذا از کلیه شهروندان و شکاتی که بدین شیوه و شگرد مورد سرقت اموال بویژه طلا و جواهرات و یا تهدید، ضرب و جرح و… قرار گرفته‌اند دعوت می‌شود تا برای شناسایی متهم و طرح شکایات خود به پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان آزادی ـ خیابان زنجان شمالی مراجعه کنند.

http://arw.ir/wp-content/uploads/2011/08/Animal-Rights-Watch-ARW-1576.jpg

____________________________

تائید حکم اعدام عقرب سیاه در دیوان عالی کشور!/ تیتر های زرد و خبرنگاران…!

کیفرخواست «روباه پیر» به دادگاه انقلاب رفت/ معروف کردن جانیان با استفاده از نام حیوانات

اعدام روباه سیاه در ملأ عام/ درخواست کمک دیده بان از افراد صاحب نظر

این بار نگفتند پلنگ وحشی!

تجاوز حیات وحش به دختران خردسال/ اتفاقی که فقط در ایران رخ می دهد!

از دام عنکبوت برای پسران تا آزار و اذیت دختران توسط گرگ ها!

فارس: روباه پیر اعدام شد!

روباه، شیطان و دشمن آشکار شماست

انس با حیوانات معادل اعتیاد، خودکشی و لامذهبی!

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کارشناسان حفاظت از محیط زیست در استرالیا هشدار دادند که خشکسالی و کشتار کنترل نشده، جمعیت شترهای وحشی این کشور را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

 به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آمارها نشان می‌دهد که جمعیت شترهای وحشی استرالیایی طی سالهای اخیر حدود ۲۵۰ هزار نفر کاهش یافته اما هنوز صحرای دور افتاده و بایری که زیستگاه اصلی این شترها در استرالیا است، بیشترین تعداد گله‌های وحشی این حیوانات را در مقایسه با سایر نقاط جهان در خود جای داده است. کارشناسان پروژه مدیریت شترهای وحشی استرالیایی در این باره اظهار داشتند که در حال حاضر حدود ۷۵۰ هزار شتر در صحرایی واقع در مرکز استرالیا زندگی می‌کنند.

 خبرگزاری فرانسه گزارش داد، بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ میلادی، نزدیک به یک میلیون شتر وحشی در این صحرا می‌زیسته‌اند اما خشکسالی، تعداد قابل توجهی از این حیوانات را تلف کرده است. به گفته متخصصان حیات وحش، شترهای وحشی می‌توانند در طول یک روز مسافتی حدود ۷۰ کیلومتر و در ظرف یک هفته، صدها کیلومتر در بیابان سفر کنند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


لحظه وحشتناک یک عکاس/ تصویری

عکاسی از نیش ماری از نژاد استوایی جان سالم بدر برد.
به گزارش روزگار نو، مارک لایتا که حرفه اش عکاسی از حیات وحش است در حالی که سرگرم عکاسی بود، متوجه نیش مار بر پای خود نشد و بعدا از عکس های خود متوجه این اتفاق گشت. البته نیش این مار خالی از زهر بوده؛ وگرنه زهر این گونه مارها صد در صد کشنده است.
این عکاس در حال عکاسی برای پروژه ای است به نام «مار» با هدف جلب توجه به گونه های در حال انقراض این حیوان.

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

برخورد یک قایق مسافرتی با یک وال کله چکشی و بچه آن در بندر سیدنی به مجروح شدن بچه وال و مادرش منجر شد.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران‌ (ایسنا)، شاهدان عینی می‌گویند: بدن هر دو وال، جراحات قابل توجهی برداشته است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، این قایق مسافرتی به اسم «کولاری» که از منطقه Cicular Quay‌ به مقصد حاشیه شهر «مانلی» حرکت کرد در حوالی بندر سیدنی با این وال و بچه‌اش تصادف کرد. مقامات سازمان نظارت بر وال‌های سیدنی اعلام کردند: چون وال‌ها ناگهان در مسیر قایق ظاهر شدند، کنترل قایق تقریبا غیرممکن و این برخورد اجتناب ناپذیر بوده است.

مقامات این سازمان همچنین متذکر شدند: با وجودی که جراحت هر دو وال نسبتا جدی بوده اما آنها موفق شدند به راه خود ادامه دهند و خوشبختانه از حادثه جان سالم به در بردند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

امداد و نجات حیوانات در مناطق زلزله زده

دیده بان حقوق حیوانات: اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در سوانح طبیعی مورد پذیرش بی چون و چرای هموطنان عزیز دردمند و مسوولین زحمتکش منطقه واقع شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی دیده بان حقوق حیوانات به مناطق زلزله زده شمال غرب کشور، اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در سوانح مورد توجه عزیزان دردمندی قرار گرفته که برای اولین بار با چنین اقدامی مواجه شده اند. فعالیت منطقی و به دور از افراط و تفریط امدادگران حیوانات و یگان امداد و نجات در منطقه اطمینان مسوولین و مردم محلی را جلب کرده  و باعث شده با اتمام مرحله بحرانی امداد رسانی به مردم آسیب دیده، مردم و مسوولین دوشادوش این گروه به یاری دیگر جانداران منطقه اقدام کنند.

طبق اخبار واصله در روز دوم روستاهای ایزد صفرعلی، تخمدل، آغبلاغ سفلی، آقا بابا سنگ، سیدکلان، جوین دیرج، لاله بجان، برازین، سیدآباد، لیلی خانه، دوریق، گویجه سلطان، اره جان و خردملو مورد پایش قرار گرفته است.

در پایش روستاهای صدمه دیده و با توجه به مشکلات موجود، تیم های سه گانه اقدام به سم پاشی مناطق آلوده و کمک به اهالی سختی کشیده منطقه کردند. همچنین جمع آوری زباله ها و اجساد جانوران، پاکسازی مجاری آب جاری و جوی ها، دفع اصولی زباله ها، جمع آوری و دفن اصولی اجساد جانوران، معاینه احشام و درمان حیوانات اهلی نیازمند درمان و زخمی، رسیدگی به حیوانات بدون صاحب روستا و حومه از دیگر اموری است که توسط عزیزان انجام شده است. در بخش امور فرهنگی و برخورد با افراد محلی، فرهنگ سازی نحوه برخورد و پیش گیری از تقابل با حیات وحش، آموزش های اولیه امداد و نجات حیوانات مصدوم به صورت چهره به چهره انجام شده است.

پایش و مراقبت حومه روستاها در تاریکی شب برای جلوگیری از ورود وحوش به حیطه زیست بشر و پروژکتورکشی اطراف روستها انجام شده و هیچ نمونه ورود و تقابل حیات وحش به روستاها مشاهده نشده است.

لازم به ذکر است در اولین روز امداد رسانی ضمن بررسی ابتدایی امور و برآورد نحوه ورود به عملیات، تحویل ماشین آلات و تجهیزات و تجهیز منطقه اسکان، روستاهای میرزاعلی کندی، علی بیک کندی و زنگ آباد مورد پایش و امداد رسانی قرار گرفته بودند.

در پاسخ به درخواست انجام شده، چهار تیم از عزیزانی که اعلام آمادگی کرده بودند در آماده باش به سر می برند و در صورت لزوم فردا عازم منطقه خواهند شد.

پس از اتمام کامل عملیات، ضمن معرفی عزیزان، به نحو مقتضی از تمام یاریگران به صورت رسمی تشکر خواهد شد.

____________________________

اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در مناطق زلزله زده/ تصویری

اطلاعیه فوری یگان امداد و نجات حیوانات/ یاری رسان «اولین گروه امداد و نجات حیوانات در سوانح طبیعی» باشید

مورد مستند «حمله» گرگ و خرس تا کنون گزارش نشده است/ زخمی شدن یگ گراز در تقابل با بشر

اعزام یگان امداد و نجات حیوانات به مناطق زلزله زده/ درخواست کمک

حیوانات سرگردان در زلزله شمال غرب کشور/ تصویری

خطر تقابل بشر با گرگ ها در مناطق زلزله زده/ حیوانات هم نیازمند امدادرسانی هستند

لغو همایش حقوق حیوانات و حیوان آزاری ۲۰ شهریورماه/ هزینه برگزاری صرف امداد رسانی به هموطنان عزیز زلزله زده خواهد شد

بیانیه گروه های زیست محیطی در رابطه با «روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات»

به مناسبت ۲۰ شهریور ،روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات، خورشید سیاه می خواند

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

http://arw.ir/wp-content/uploads/2011/07/Animal-Rights-Watch-ARW-1418.jpg

با داشتن دستبند نارنجی در آزادی حیوانات مظلوم شریکید.

 دومین سری دستبندهای حمایتی مخصوص حامیان حیوانات در تعدادی محدود آماده تحویل به علاقمندان شد.

شما هم می توانید با دست کردن “دستبند حامی حیوانات” تفکر حمایت از حقوق حیوانات را گسترش دهید. “دستبند حامی حیوانات” علاوه بر اینکه نشان دهنده ایده و هدف قلبی شماست؛ بهانه بسیار موثری است برای شروع مباحث مربوط به حقوق حیوانات. “دستبند حامی حیوانات” هدیه ای ارزشمند برای عزیزانتان خواهد بود.

متعهدیم تمام عواید حاصل از فروش “دستبند حامی حیوانات” صرف هدف مشترکمان -حمایت از حقوق حیوانات- شود. به همین دلیل با داشتن “دستبند حامی حیوانات” دوشادوش هم از حیوانات حمایت خواهیم کرد، تنها به یک شرط: نیت خیر برای حمایت از حقوق حیوانات!

http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/04/Animal-Rights-Watch-ARW-3432Wrestband.jpg

نوشته روی دستبند

بر روی دستبند عبارت اشنای WE ARE THEIR VOICE نوشته شده است. این شعار معروف جهانی حامیان حیوانات است به این معنی که «ما صدای آنهاییم» یا «ما از زبان بی زبانان سخن می گوییم». این شعار اشاره به این دارد که حیوانات قدرت تکلم (به زبان بشر) را ندارند و برای احقاق حقوقشان در جوامع بشر نیازمند وکلایی هستند که از جانب انها سخن بگویند، از حقوقشان دفاع کنند و برای احقاق این حقوق تلاش کنند. این شعار به عنوان شعار رسمی «انجمن جلوگیری از ظلم به حیوانات آمریکا» که پیشروترین انجمن با این نام است استفاده می شود. در بخش پشتی ARW.IR در میان نقش دو پنجه دیده می شود.

http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/04/Animal-Rights-Watch-ARW-3429Wrestband.jpg

دلیل انتخاب رنگ نارنجی

رنگ نارنجی رنگ رسمی حمایت از حیوانات است که توسط انجمن جلوگیری از ظلم به حیوانات آمریکا (ASPCA)، جامعه جهانی حمایت از حیوانات (WSPA)، و شعب مختلف آنها به عنوان رنگ اصلی و غالب مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ از آغاز فعالیت دیده بان حقوق حیوانات به عنوان رنگ رسمی مورد استفاده قرار گرفته و تبلیغ می شود. رنگ نارنجی دستبند ها مشابه دستبندهای ASPCA بوده و در هماهنگی با برنامه GO ORANGE For Animals می باشد.

http://arw.ir/wp-content/uploads/2011/07/Animal-Rights-Watch-ARW-1418.jpg

عواید حاصل از فروش چگونه هزینه خواهد شد

تا کنون بخشی از هزینه های امداد و نجات، رهاسازی ها، درمان و تیمار حیوانات نیازمند از این منبع تامین شده است.

در حال حاضر تجهیز یگان امداد و نجات در اولویت اول است. بخشی از هزینه خرید یک دستگاه آمبولانس و وارد کردن تجهیزات ویژه یگان امداد و نجات از فروش این دستبند ها تامین خواهد شد.

روش خرید:

برای خرید «دستبند حامی حیوانات» می توانید هزینه لازم را به حساب دیده بان واریز کنید. مشخصات زیر را از طریق ایمیل یا تلفن ارسال کرده و منتظر بسته پستی ما باشید.

مشخصات لازم برای ارسال:

۱- مشخصات پرداخت کننده (نام و نام خانوادگی)

۲- مشخصات پرداخت (چهار رقم آخر کارت یا شماره پیگیری تراکنش اینترنتی یا شماره سریال فیش یا تصویر قبض)

۳- آدرس دقیق پستی دریافت کننده (در صورتی که پرداخت کننده و دریافت کننده یکی نیستند یا دستبند در قالب هدیه ارسال می شود نام و نام خانوادگی دریافت کننده لازم است.)

۴- کد پستی دریافت کننده (الزامی برای ارسال بسته پستی)

۵- تعداد و سایز دستبند(های) درخواستی (کوچک برای بانوان و جوانان/ بزرگ برای آقایان)

۶- ایمیل (برای ارسال مشخصات بسته و پیگیری تا زمان تحویل)

هزینه ها:

 قیمت هر دستبند ۱۰۰۰۰۰ریال معادل ده هزار تومان

هزینه پست پیشتاز ۲۶۰۰ تومان و پست معمولی ۶۵۰ تومان

سایز بندی:

دستبند ها در دو سایز کوچک (مناسب برای بانوان و جوانان) و بزرگ (مناسب برای آقایان) طبق اندازه های زیر موجوداست.

http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/04/Animal-Rights-Watch-ARW-3433Wrestband1-600x293.jpg

 برای دیدن تصاویر در اندازه بزرگ، روی آنها کلیک کنید.

 

______________________

برای اولین بار در ایران: دستبند حامی حیوانات

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کارخانه‌های خودروسازی بسیار معروف مانند فراری معمولاً کمتر خودروی های خاص تولید می کنند اما گاهی به سفارش مشتریان، خودروهای بسیار گرانقیمت را تولید می کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به تازگی فراری به درخواست یکی از مشتریانش دست به اقدامی جالب زد و یک خودروی تماما از چرم را تولید کرد.

این فراری مدل “F۴۳۰” به درخواست یک کلکسیونر فرانسوی ساخته شد و در ساخت بدنه و داخل آن از چرم سیاه استفاده شده است.
البته این کار برای فراری خیلی هم سخت نبوده است چرا که در گذشته یکی دیگر از ماشین هایش را با پوست وال تزئین کرده بود.
این مشتری میلیونر تاکید بر روی اصل بودن چرم داشته است و کارخانه نیز بیش از دو روز وقت صرف درست کردن و فراهم آوردن چرم این خودرو کرده است.این خودروی بسیار لوکس و منحصر به فرد ۱۶۵ هزار دلار قیمت گذاری شده است
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دیده بان حقوق حیوانات: کوسه وال کمیابی که به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم و معروف در فیلیپین تبدیل شده است، بر اثر اصابت پروانه یک قایق موتوری به صورتش، مجروح شد.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کوسه وال عظیم الجثه که «فرمین» نام دارد در منطقه توریستی «تان – اوان» یک شهر تفریحی در فیلیپین نگهداری می‌شود. در این منطقه از اقیانوس به قایق سواران اجازه داده می‌شود که به کوسه وال‌ها غذا بدهند و آنها را تا مجاورت قایق‌هایشان بیاورند تا گردشگران بتوانند از فاصله بسیار نزدیک این آبزیان بزرگ جثه را مشاهده کنند.

به نوشته مجله تخصصی لایوساینس، هر چند در حال حاضر این روش غذا دادن به کوسه وال‌ها در منطقه مزبور متداول شده اما بسیاری از زیست شناسان دریایی، نسبت به اقدام فوق، ابراز نگرانی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، یکی از این زیست شناسان دریایی به نام «سامانتا کراون» در این باره خاطر نشان ساخت: روش فوق باعث می‌شود که کوسه وال‌ها برای گرفتن غذای مجانی خیلی زیاد به قایق‌ها نزدیک و با چنین حوادثی مواجه شوند.هم چنین این کوسه‌ها فرصت مهاجرت‌های طبیعی خود را از دست می‌دهند و الگوهای مهاجرتی آنها در اقیانوس‌ها دچار اختلال می‌شود.

کراون تاکید کرد: در حال حاضر کوسه وال‌ها جزو فهرست گونه‌های در معرض انقراض اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت هستند. اگر این آبزیان کمیاب پس از بالغ شدن مهاجرت نکنند، از اجتماعات بزرگتر سایر همنوعان خود حذف شده و دیری نمی‌گذرد که از تنوع ژنتیکی گونه‌های آنها کاسته می‌شود.

___________________

کشته شدن یک دلفین به ازای هر هزار بازدیدکننده

قشم: نجات یک نهنگ گوژپشت

 استقبال دلفین های قشم از مسافران/ تصویری

سوگواری یک دلفین ماده بر جسد نوزادش در خور موسی/ تصویری

مجلس سوئیس نگهداری دلفین در باغ وحش ها را ممنوع کرد

سوت دلفین‌ها وسیله معرفی آنهاست

سونوگرافی از دولفین باردار/ تصویر

پوستر «دلفین های ایران» تهیه و توزیع شد.

سوگواری یک دلفین ماده بر جسد نوزادش در خور موسی/ تصویری

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


سه قطعه پرنده شكاری دلیجه پس از مداوا در دامن طبیعت ارومیه رها شدند

سه قطعه پرنده شكاری دلیجه پس از مداوا در دامن طبیعت ارومیه رها شدند

 مدیركل محیط زیست آذربایجان غربی از رها كردن سه قطعه پرنده شكاری دلیجه پس از مداوا در دامن طبیعت ارومیه خبر داد. 
 
 

حسن عباس نژاد گفت: این پرندگان مصدوم پس از اطلاع رسانی یك گروه دوستدار محیط زیست با همكاری یگان حفاظت این سازمان از دست شكارچیان غیرمجاز گرفته شده بود.
وی اضافه كرد: پرندگان مصدوم پس از درمان و تغذیه مناسب و حصول اطمینان از سلامت كامل توسط فعالان محیط زیست به طبیعت منطقه مرگور در دامنه كوه بزسینا بازگشتند.
عباس نژاد با اشاره به فواید این پرندگان در محیط زیست انسانی گفت: این پرنده كه در زیستگاه های مختلفی به سر می برد در از بین بردن جانوران موذی كه به محصولات كشاورزی، باغها و درختان آسیب می رسانند نقش مهمی دارد.
وی با تاكید بر مقابله جدی اداره كل محیط زیست آذربایجان غربی با اسیب زنندگان به محیط زیست اظهار كرد: با متخلفان در این خصوص به شدت برخورد می شود.
دلیجه با پرهای قهوه ای و خالهای تیره از پرندگان شكاری و از تیره شاهینیان به شمار می آید كه بالهای نوك تیز و دم باریك این پرنده را در زمره شاهین ها قرار می دهد.
اندازه كوچك و عادت در جا بال زدنهای طولانی نشانه دلیجه بودن آن است.
بالهای آن باریك و دراز و منقار آن كوتاه و قلاب مانند است و دم نسبتا بلندی دارد كه در انتها كمی گرد می شود



کد خبر:  1467592
فرستنده: westadoe.ir admin

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

روباه کوچک کويرهای ايران در پناهگاه حيات وحش عباس آباد

شاه روباه يکی از کوچکترين اعضای خانواده سگ سانان در مناطق کويری مرکزی ايران به شمار می رود که در ايران و همچنين ساير مناطق حوزه انتشار آن در آسيا، چندان شناخته شده نيست. نتايج مطالعه اخير در پناهگاه حيات وحش عباس آباد نشان از پراکنش گسترده اين روباه در بخشهای مختلف اين منطقه دارد. از ابتدای ارديبشهت ماه 1391، ايستگاه های متعددی در سرتاسر اين منطقه وسيع در مرکز ايران با استفاده از دوربين های تله ای درحال پايش می باشد که تصاوير متعدد از شاه روباه نشان از فراوانی نسبتا بالای اين گونه در مقايسه با ساير هم خانواده های آن در اين زيست بوم کويری می باشد.

از 4 گونه روباه که در ايران زيست می نمايد، 3 گونه شاه روباه، روباه شنی و روباه معمولی در پناهگاه حيات وحش عباس آباد و تنگل ها زيست می نمايد و حضور انواع مختلف از گوشتخواران در اين منطقه دال بر تنوع زيستگاه های متفاوت در سرتاسر منطقه می باشد. شاه روباه در مناطق کوهستانی پاکستان، افغانستان، ايران و کشورهای جنوبی روسيه زندگی می کند. مطالعات محدود صورت گرفته درباره اين گونه نشان داده اند که مواد گياهی و حشرات بخش عمده ای از نيازهای غذايی شاه روباه را تأمين می کنند. علی رغم پراکنش گسترده اين گونه در ايران، تابحال مطالعه ای در خصوص وضعيت يا نيازهای بوم شناختی آن در کشور صورت نگرفته است. مطالعه حاضر برای پايش جمعيت و پراکنش گوشتخواران منطقه عباس آباد به صورت مشترک توسط اداره حفاظت محيط زيست نايين و انجمن يوزپلنگ ايرانی با حمايت اداره کل حفاظت محيط زيست اصفهان و پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايی درحال اجرا بوده و تا اواسط تابستان ادامه خواهد داشت.

 

Cana 4.jpg

Cana 3.jpg

 

Cana 1.jpg

منبع : http://www.wildlife.ir/ShowInfo.aspx?Lang=1&InfoId=367

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


شناسایی دوگونه جغد جدید در فیلیپین
نوع صدای جغدها در فیلیپین موجب شده که محققان دو گونه جغد جدید را شناسایی کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پام راسموسن جانورشناس دانشگاه میشیگان طی بیانیه ای اظهار داشت: بیش از 15 سال پیش ما دریافتیم که زیرگونه های جدیدی از جغدهای شکاری در فیلیپین وجود دارد اما تا سال گذشته نتوانستیم شواهد کافی از وجود آنها بدست آوریم، این شواهد جدید نشان می دهد که این جغدها تنها زیرگونه نبوده اند بلکه دو گونه جدید جغد هستند.

 

در حقیقت محققان در فیلیپن دریافتند که جغد شکاری (Ninox philippensis) دربرگیرنده هفت گونه است.

 

آنها همچنین یک زیر گونه را نیز شناسایی کرده اند. این دو گونه جدید تاکنون توصیف نشده و رسما نامگذاری نشده اند. یکی از گونه های تاره کشف شده جغد اکنون جغد شکاری کامیگوین نام دارد که تنها در یک جزیره کامیگوین سور زندگی می کند و صدا و ویژگیهای فیزیکی متفاوت آن با سایر جغدهای منطقه منجر به شناسایی آن شده است.

این جغد دارای چشمهای آبی – خاکستری است و یک نغمه طولانی تک نفری در هنگام شب سر می دهد که دارای تن خرناس است.

محققان که نتایج این کشف را در مجله پرنده شناسی آسیایی منتشر کرده اند یک جغد شکاری دیگر را تحت عنوان کبو شناسایی کرده اند که درحال حاضر ساخت و آواشناسی نغمه آن را درحال مطالعه قرار دارند.

راسموسن اظهار داشت: جغدها نغمه های خود را نمی آموزند بلکه آنها را همانطور که در DNA آنها قرار دارد اجرا می کنند تا سایر جغدها را به خود جلب کرده و یا از منطقه خود دفاع کنند.

وی افزود: وقتی ما برای اولین بار نغمه این دو جغد را شنیدیم بسیار شگفت زده شدیم چرا که این نغمه با تمام صداهایی که از جغدهای دیگر شنیده ایم متفاوت بودند.

 منبع خبر : http://www.mehrnews.com/Fa/newsdetail.aspx?NewsID=1676597

 


 امانت داری و اخلاق مداری

استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع  "خبرگزاری مهر"  مجاز است.


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نشنال


نشنال جئوگرافی در جستجوی زشت ترین ها
ایرن: "نشنال جئوگرافی" به تازگی به جمع‌آوری تصاویری از عجیب‌ترین و ترسناک‌ترین حیوانات دست زده که چهره بیشتر آنها را تنها مادرانشان دوست دارند.

این سایت خبری یک نمایش تلویزیونی جدید را با عنوان «عجایب و ترسناک‌ها» برای به تصویر کشیدن عجایب طبیعت آغاز کرده است. لوسی کوک، کاوشگر و جانورشناس سایت نشنال جئوگرافیک برای این نمایش به اطراف جهان سر زده است.
به گزارش ایسنا و به نقل از نشنال جئوگرافی کوک از قصد خود در این برنامه تلویزیونی برای پایان دادن به توجه عمومی به بچه‌گربه‌های بامزه خبر داده که قرار است از شبکه Nat Geo Wild با برنامه عجیب‌ترین میمون پخش شود. کوک، این برنامه را در سه قاره دنبال می‌کند که رقابت محبوبیت را در طبیعت کاملا تغییر داده است.
در این برنامه ماهی‌های عجیب و غریب، سوسکهای سرگین به سر و میمونهای دارای گونه‌های برآمده حاضر بوده در حالی که غیبت حیواناتی مانند کوالاهای کرکی و بچه گربه‌ها در آن کاملا مشهود است.
این مجموعه از آسیا تا استرالیا و آفریقا سفر کرده و به بازدید از قورباغه‌ای با دهان بزرگتر از پاهایش، تلاشهای کوک و تیم وی برای فرار از قایق در حال غرق شدن در آبهای پر از تمساح و نماهای نزدیک و شخصی از یک حیوان جوجه‌تیغی مانند پرداخته است.
هنگامی که کوک از میان جنگل‌های گرمسیری و بیابانها و در حاشیه خطوط ساحلی سفر می‌کند، با شیاطین استرالیایی و مخلوقات تاسمانیایی دیدار می‌کند.

 

منبع خبر // www.iren.ir //


کد خبر :7671   زمان مخابره: 20:6:0 -28/5/1391
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 29 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

قورباغه

اثرات تغييرات جوي
افزايش جمعيت قورباغه هاي بيمار
کارشناسان تغييرات جوي در يک مطالعه جديد هشدار دادند که نوسانات غير معمول دماي هوا بر اثر پديده گرمايش جهاني، جمعيت قورباغه‌هاي بيمار را افزايش مي‌دهد.

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين کارشناسان تاکيد کردند: تشديد پديده تغييرات جوي که از پيامدهاي گرمايش جهاني است، موجب شيوع بيشتر بيماريهاي قارچي کشنده در بين قورباغه‌ها مي‌شود.


به گزارش بي بي سي، مطالعات نشان مي‌دهد که وقتي دماي هوا با الگويي غير قابل پيش بيني تغيير مي‌کند، قورباغه‌ها خيلي بيشتر در معرض آلودگي با قارچ کشنده chytridiomycosis قرار مي‌گيرند. اين قارچ امروزه از قاتلان درجه يک دوزيستان در جهان محسوب مي شود.


به گفته جانورشناسان، ظاهرا تغييرات شديد دمايي باعث کاهش توان سيستم ايمني بدن قورباغه‌ها مي‌شود و آن‌ها را در برابر قارچ‌هاي بيماري‌زا آسيب پذيرتر مي‌کند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد اين قارچ کشنده که از سال 1998 ميلادي شناسايي شده، عامل انقراض تعدادي از گونه‌هاي دوزيستان بوده است.

 

 
کد خبر :7660   زمان مخابره: 10:54:0 - 26/5/1391
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 29 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

خطر نابودی پنگوئنها تا پایان قرن گروهی از دانشمندان بین المللی هشدار دادند که تا پایان قرن از هر ۱۸ پنگوئن ۱۰ پنگوئن نابود خواهند شد.۲۲ محققی که در کنفرانس بین المللی پنگوئن در بوستون آمریکا گردهم آمده بودند هشدار دادند که زندگی این پرندگان قطبی در معرض تهدیدات بسیاری قرار دارد.کمبود غذا، تغییرات آب و هوایی، صید بی رویه و نفتی که آبها را آلوده می کند از جمله این تهدیدات به شمار می روند.این دانشمندان با تاکید بر اینکه تا پایان قرن از هر ۱۸ پنگوئن ۱۰ پنگوئن نابود خواهد شد اظهار داشتند که پنگوئنهای "گالاپاگوس" و پنگوئنهای "هامبولدت" که در سواحل پرو و شیلی ساکن هستند به دلیل کاهش ماهی برای خوردن مجبور به مهاجرت شده اند. پنگوئنهای گالاپاگوس تا پایان قرن با ۳۰ درصد احتمال انقراض مواجهند. همچنین پنگوئنهای امپراتور که قهرمان اصلی فیلم مستند علمی "رژه پنگوئنها" هستند درصورتیکه نتوانند خود را با تغییرات آب و هوایی و تغییر فصول تولید مثل و مهاجرت سازگار کنند تا سال ۲۱۰۰ نابود خواهند شد. از سویی دیگر آلودگی مزمن آبها در اثر تخلیه غیرقانونی نفت توسط کشتیها از دیگر خطرهایی است که پنگوئنها را به شدت در معرض خطر قرار می دهد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 29 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

روشی نوین برای حذف رنگدانه های آلی از محیط زیست ارائه شد

محققان پژوهشگاه مواد و انرژی، به روشی برای تخریب رنگدانه های آلی مضر از محیط زیست دست یافتند. رنگ ها یكی از پرمصرف ترین مواد شیمیایی محسوب می شوند و همواره بخشی از آن وارد طبیعت می گردد. بنابراین باید به دنبال راه حلی برای از بین بردن آنها در محیط زیست بود. آذرمیدخت حسین نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مواد و انرژی در مورد هدف انجام كار پژوهشی خود گفت: هدف ما از انجام این كار پژوهشی این بود كه توانایی كاتالیزوری نانوپودر تیتانیم دی اكسید را نشان دهیم. حسین نیا افزود: لذا برای دستیابی به هدف خود، ابتدا نانوپودر تیتانیوم دی اكسید را با روش رسوبی یعنی با استفاده از تیتانیوم كلراید و محلول رقیق آمونیاك در ایزوپروپانول تهیه كرده و پس از صاف كردن رسوب آن به روش تقطیر آزئوتروپیك، با بنزن آبگیری نمودیم. پودر به دست آمده پس از كلسینه كردن، دارای نانوكریستال های تقریباً یكنواختی بودند. در ادامه شش نوع رنگ آلی با مركز رنگی مختلف را انتخاب كرده و محلول آنها در آب یا مخلوط آب و الكل را تحت تابش نور خورشید قرار دادیم و سرعت تخریب آنها را بررسی كردیم. نتایج این پژوهش حاكی از آن است كه رنگ های آلی با هر مركز رنگی در حضور نانوذرات TiO۲ با (اندازه ای كوچكتر از ۲۵ نانومتر)، با سرعت های متفاوت تخریب می شوند كه البته تابش نور خورشید برای این تخریب كافی است. وی در مورد كاربرد این كار تحقیقاتی در ایران گفت: متأسفانه در كشور ما خیلی برای بهبود محیط زیست هزینه نمی شود و كمتر ارگانی در این رابطه سرمایه گذاری می كند.


برگرفته از: www.aftab.ir


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 26 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

7تالاب در فهرست سايتهاي تخريب شده ايران

 

متخصصان محيط زيست ارزش اکولوژيک تالابها را 10 برابر جنگلها و دويست برابر زمينهاي زراعي برآورد مي کنند اين در حالي است که از 33 تالاب ثبت شده ايران در فهرست کنوانسيون جهاني رامسر هفت سايت به دليل تنشهاي شديد اکولوژيک سر از ليست مونترو درآورده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، تالاب‌ها و درياچه‌هاي ايران مانند اروميه، انزلي، گاوخوني، پريشان، هامون، چغاخور، شادگان، طشک، گندمان، هورالعظيم و... يا خشک شده اند و يا با بحران کم آبي مواجه‌اند. در واقع وضعيت تالاب‌هاي ايران در حالي موجب نگراني بسياري از حاميان محيط‌زيست کشور شده که در آستانه برگزاري چهلمين سال شکل گيري کنوانسيون رامسر در همين شهر، تعدادي از تالابهاي ايران در حال خارج شدن از ليست کنوانسيون و تعدادي در حال ورود به اين ليست هستند.33 تالاب در ليست کنوانسيون رامسرکارشناس امور تالابهاي معاونت محيط طبيعي سازمان محيط زيست در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: 33 تالاب در ليست کنوانسيون رامسر با 22 عنوان ثبت شده اند به طوري که گاهي سه تالاب با يک عنوان ثبت شده که مي توان به تالابهاي اقماري يادگارلو، درگه سنگي و حسنلو در حاشيه درياچه اروميه اشاره کرد.ايران به عنوان بنيانگذار کنوانسيون رامسر از ميان 158 کشورهاي عضو، کشور نوزدهم به سبب ثبت تعداد سايتها است که در اين فهرست بيشترين تالابهاي ثبت شده به ترتيب متعلق به انگليس، مکزيک و استراليا است. از سوي ديگر اما ايران بعد از يونان بيشترين تالاب در معرض تغيرات شديد اکولوژيک را براي خروج از ليست کنوانسيون دارد.

  منبع: http://erijd.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=1202&Itemid=1


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 26 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

 

 


ترجمه: حامد صوفی


 

از بمبئی خبر می رسد: وزارت مؤتلفه محیط زیست و جنگل های هندوستان1 MoEF)) آزمایش بر روی حیوانات زنده را در مؤسسات آموزشی و پژوهشی (به استثنای تحقیقات مولکولی)، ممنوع اعلام نمود.

وزارت مزبور، به موجب قانون پیشگیری از ظلم به حیوانات2 و به منظور خاتمه بخشیدن به زنده شکافی حیوانات در دانشگاه ها، دانشکده ها، مؤسسات تحقیقاتی، بیمارستان ها و آزمایشگاه ها، دستورالعمل هایی را به کمیسیون اعطای کمک های مالی دانشگاهی، وزرات بهداشت و رفاه خانواده و شوراهای داروسازی و پزشکی هند، صادر نموده و از آنها خواسته است نسبت به استفاده از جایگزین هایی از قبیل شبیه سازهای کامپیوتری مبادرت بورزند.

بر طبق اظهار نظر MoEF، دولت مرکزی موظف است به منظور اجتناب از اعمال درد و رنج های غیرضروری به حیوانات، جایگزین های آزمایش روی حیوانات را به کار ببندد؛ هم اکنون جایگزین های مؤثری در قالب سی دی ها، شبیه سازهای کامپیوتری و مانکن ها در دسترس بوده و نه تنها به طور کامل می توانند جایگزین آموزش آناتومی و فیزیولوژی گردند، بلکه ابزارهایی به مراتب بهتر در آموزش داروسازی و علوم پزشکی نیز محسوب می شوند.

دستورالعمل های مربوطه، بر پایه وظایف کمیته کنترل و نظارت بر تحقیقات و حیوانات3 (CPCSEA) تنظیم  شده اند؛ این کمیته، بر پایه مفاد بند 15 قانون پیشگیری از ظلم به حیوانات شکل گرفته است و هفت نماینده را در بر می گیرد که سه نفر از آنها توسط CPCSEA تعیین شده و چهار نفر دیگر، مربوط به مؤسسات آموزشی می شوند.

منگل جین4، نماینده کمیته رسمی اخلاق حیوانی5 (IAEC) و منصوب شده توسط CPCSEA، بیان می دارد: صرف نظر از تحقیقات مولکولی نوین، لازم است انجام آزمایش های حیوانی در کلیه مؤسسات متوقف شود. حیوانات، قربانی حجم بالایی از تحقیقات تکراری در آزمایشگاه ها می باشند ... می توان در دانشکده های پزشکی و دارسازی، از اعمال ظلم های ناخواسته  نسبت به حیوانات جلوگیری به عمل آورد. دستورالعمل های تنظیم شده، دوره های 5 ساله حبس و مجازات های مالی را در بر می گیرد.

 

 

هوشنگ بیلی موریا6، دیگر نماینده منصوب شده توسط CPCSEA، از این دستورالعمل ها با عنوان یک تغییر خوشایند یاد نموده و می افزاید: نمایندگان CPCSEA بایستی قادر به انجام بازرسی های سرزده از حیوانات مستقر در مؤسسات آموزشی، مراکز پژوهشی و لابراتورهای تخصصی بوده و حق بررسی های متقابل نیز بایستی برای دیگر نمایندگان، محفوظ باشد.



منبع :
indiatimes.com



[1] The Union ministry of environment and forests

[2] The Prevention of Cruelty to Animals Act,1960

[3] the Committee for the Purpose of Control and Supervision of Experiments and Animals

[4] Mangal Jain

[5] Institutional Animal Ethics Committee

[6] Hoshang Bilimoria

 


 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 26 مرداد 1391برچسب:هند, ممنوعیت آزمایش روی حیوانات, قانون پیشگیری از ظلم به حیوانات, کمیته اخلاقی حیوانات, جایگزین های آزمایش روی حیوانات, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


ترجمه : باهر طالاری


در روند تولید و پشت پرده محصولات آرایشی و زیبایی حقیقتی زشت نهفته است :

آزمایش بر روی حیوانات جان هزاران حیوان مثل خرگوش ، خوکچه هندی ، موش و موش صحرایی وحیوانات دیگر را برای تست هایی مثل سم شناسی (Toxicology) به مخاطره انداخته و زندگی آنها را پر از درد و رنج کرده است، مثل مرسوم ترین آنها که آزمایش سوزش پوست می باشد و هر ساله برای محصولات بهداشتی و نظایر آن ها بر روی هزاران حیوان صورت می گیرد.

حرکت جدید سازمان کمیته پزشکان برای پزشکی مسئولانه (
PCRM) با نام COME CLEAN از شرکت های آرایشی می خواهد که اگر از این آزمایشات استفاده می کنند به آنان اطلاع دهند تا بتوانند به این شرکت ها در جایگزین کردن راه کارهای برتر و عاری ازظلم کمک کنند .



نمونه ای از پلیدی های پشت پرده برخی شرکت های آرایشی در مورد آزمایشات حیوانی که می تواند به سادگی با روش های غیر حیوانی جایگزین شود :

ماده شیمیایی که بر روی تیغ های اصلاح به کار برده می شود

پوست خرگوش یا دیگر حیوانات را برهنه و آغشته به مواد شیمیایی می کنند و به مدت چهار ساعت برای آزمایش تحریک پوستی یا جوش ، التهاب ، زخم و یا دیگر علائم آسیب پوست منتظر می مانند . سپس به مدت بیش از 14 روز برای تست آسیب های قابل برگشت و یا غیر قابل بازگشت پوستی مورد مشاهده قرار می گیرد .


در حالی که این آزمایشات دردناک روشی موثر و قابل قبول برای آزمایش محصولات آرایشی و بهداشتی نیستند ، و موجودات مختلف واکنش های متفاوتی در مقابل مواد از خود نشان دهند .

بنابراین آزمایش های حیوانی به طور درست و دقیق پیش بینی نمی کند که این مواد شیمیایی چه تاثیری بر پوست انسان خواهد داشت . روش های آزمایش غیر حیوانی برای سلامت عمومی بسیار ضروری است ، چون آنان می توانند نحوه واکنش و پاسخ انسان ها به محصولات و ترکیبات آن ها را دقیق تر پیش بینی نمایند .


ما در مورد این قضیه چه کارهایی می کنیم ؟

جنبش COME CLEAN از شرکت های آرایشی و محصولات بهداشتی می خواهد تا تضمین کنند که از حیوانات برای هیچ یک از آزمایشات محصولات و یا ترکیبات محصولات خود استفاده نمی کنند .

کارشناسان PCRM با شرکت هایی که از آزمایشات حیوانی استفاده می کنند کار خواهند کرد و به آنان آگاهی داده و توصیه خواهند نمود که روش های غیر حیوانی را در برنامه های خود وارد کنند تا هم محصولاتی سالم تر برای انسان ها فراهم سازند و هم حیوانات را از درد و رنج خلاص کنند .

قانون هیچ شرکت آرایشی و بهداشتی را ملزم به استفاده از آزمایش های حیوانی نکرده است . اتحادیه اروپا آزمایش های حیوانی برای این گونه محصولات را ممنوع نموده است . و بیشتر آمریکایی ها خواستار توقف آزمایش های حیوانی برای این محصولات می باشند .

یک نظرسنجی مستقل از PCRM که در سال گذشته انجام گرفت نشان می دهد که 61 درصد آمریکایی ها بر این عقیده می باشند که نباید به شرکت ها اجازه داده شود تا محصولات آرایش صورت ، کرم های اصلاحی و دیگر محصولات آرایشی و همچنین بهداشتی را بر روی حیوانات آزمایش کنند . 72 درصد از مردم آمریکا گفته اند که آزمایش محصولات آرایشی و بهداشتی بر روی حیوانات غیر اخلاقی می باشد .


-------------------------------------------------
Dr.Bernard , June 21, 2012

http://noanimaltesting.ir

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 26 مرداد 1391برچسب: COME CLEAN, نیل برنارد, آزمایش روی حیوانات, شرکت های آرایشی بهداشتی, PCRM, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پرنده
تحقیقات جدید نشان داد که پرندگان با تغییر کردن آب و هوا آوازهای مختلف سر می‌دهند.

 

محققان در تازه ترین تحقیقات خود دریافتند که پرندگان شمال آمریکا که دارای آب و هوایی مرطوب مایل به خشک زندگی می کنند، بیش از سایر پرندگان می‌خوانند. در بارشهای بسیار شدید چهچه زدن پرندگان بسیار پیچیده تر می‌شود.
محققان دانشگاه ملی کانادا در کانبرا و نیز مرکز ملی سنتز تکاملی در شهر دورهام گفتند: این انعطاف پذیری در خواندن به پرندگان کمک می‌کند تا تماس خود را - بدون توجه به شرایط پیش رو و یا شنیده شدن صدایشان- برقرار کنند.
به گزارش فارس و به نقل از ژورنال Biology Letters، فرانسیس کلینتون، از مرکز ملی سنتز تکاملی در تحقیقاتی مشترک گفت: پرندگان ممکن است نکات مهم را کاملاً بلند یا کاملا آرام بخوانند و یا ممکن است آنها سرعت و صدایشان را تنظیم کنند.
در چارچوب این تحقیقات، محققان آوازهای بیش از 400 پرنده نر را بررسی کردند. صداهای ضبط شده شامل 44 گونه از جمله اوریولس، طرقه، چکاوک، گنجشک ها، کاردینالها، فنچ بودند.
محققان صوت ضبط شده از آواز پرندگان را با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری به گراف تبدیل کردند.
این برنامه محققان را قادر کرد که پیچیدگی الگوی آوازها را ببینند و ویژگی‌های آن مانند بلندی آواز، بالا و پایینی نت ها و اینکه آوازشان چه تعداد نت و در چه فاصله‌ای از آنها را در بر دارد، اندازه‌گیری کنند.
محققان همچنین در الگوی آب و هوایی، شاخص جغرافیا را نیز در نظر گرفتند.
این محققان به این نتیجه رسیدند پرندگانی که دارای بیشترین تفاوت در آواز خواندن به هنگام بارش باران دارند از آوازهای بسیار پیچیده تری نسبت به فنچ های خانگی برخوردارند.
لیانا از دانشگاه ملی استرالیا درباره این تحقیقات مشترک گفت: بارش به شدت متناسب با تراکم پوشش گیاهی محیط است.
فرانسیس گفت: آوازهای پرندگان با انواع پوششهای گیاهی متفاوت است. آوازهای پرندگان در بهار متناسب با میزان رویش گیاهان تغییر می کند.
نویسندگان گفتند: تنوعات آب و هوایی تنها فاکتوری نیست که در این عامل موثر باشد بلکه اختلافهای شدید رنگ بین نر و ماده نیز بر تفاوت آهنگها تاثیر زیادی دارند.

http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7641
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

فلامينگو

مدیر کل محیط زیست فارس گفت: در بررسی‌های انجام شده، تعداد 260 لانه فلامینگو در اطراف دریاچه مهارلو مشاهده شده است.

حسین‌علی ابراهیمی‌کارنامی با بیان این مطلب افزود: این اقدام در راستای بررسی میدانی جوجه‌آوری فلامینگوها در کشور انجام شده است.
وی با بیان این‌که در این بررسی میدانی، این موضوع در دریاچه‌ها و تالاب‌های کمجان، طشک، درودزن و مهارلو در استان فارس نیز بررسی شده است، گفت: خوشبختانه کلونی جوجه‌آوری فلامینگو مشتمل بر 260 لانه در تالاب مهارلو یافت شده است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: یکی از زیست‌گاه‌های مهم و ارزشمند استان فارس، تالاب مهارلو است که فلامینگوها آن را برای زمستان‌گذرانی و جوجه‌آوری انتخاب می‌کنند.
وی با بیان این‌که در گذشته دو تالاب ارومیه و بختگان به‌عنوان زیستگاه اصلی جوجه‌آوری گونه فلامینگوی بزرگ در ایران بوده است، عنوان کرد: در پی خشک شدن این دو تالاب، مدتی این گونه فلامینگو در ایران جوجه‌آوری نداشته و اکنون اولین گزارش جوجه‌آوری در فارس بسیار موثق اعلام شده است.
به گزارش ایسنا ابراهیمی‌کارنامی تصریح کرد: وجود این کلونی‌‌های جوجه‌آوری در مهارلو نشان‌دهنده امنیت زیستگاه یاد شده و ثمربخشی تلاش‌های محیط‌بانان در تامین این امنیت است.
وی خاطرنشان کرد: مهمترین اقدام حفاظتی برای حفاظت از این گونه ارزشمند، ارتقای سطح حفاظتی منطقه و تهیه و اجرای طرح مدیریت تالاب با رویکرد اکوسیستمی و مدیریت فعالیت‌های انسانی در محدوده این تالاب است.
ابراهیمی‌کارنامی گفت: انتظار داریم مردم و دستگاه‌هایی که فعالیت‌ آنان با اکوسیستم‌ تالاب مهارلو مرتبط است، تداوم حیات این زیستگاه را به‌عنوان یک اصل مهم مد نظر قرار دهند تا شاهد احیای کامل این تالاب در آینده‌ای نزدیک باشیم.http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7642  



 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کرگدن


مسوولان حفاظت از محيط زيست به تازگي لاشه هفت کرگدن ديگر را در يک پارک خصوصي و يک حفاظتگاه طبيعي در آفريقاي جنوبي پيدا کرده‌اند.

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مقامات اين کشور اعلام کردند: با کشف لاشه‌هاي جديد، آمار کشتار غيرقانوني کرگدن‌ها در سال جاري ميلادي (2012) در اين منطقه به بيش از 300 مورد رسيده است.

به گزارش شينهوا، لاشه پنج کرگدن در پارک خصوصي «زيراست بوراکالالو» و لاشه دو کرگدن ديگر در حالي که شاخ‌هايشان بريده شده بود در منطقه ماريکانا کشف شد. ويشو نايدو، سخنگوي واحد ويژه مقابله با جرايم حيات وحش موسوم به Hawks‌ در آفريقاي جنوبي تاکيد کرد که جستجو براي پيدا کردن عاملان اين جنايت آغاز شده است.


بر اساس اين گزارش، آفريقاي جنوبي هم اکنون زيستگاه 22 هزار کرگدن سياه و سفيد است که تقريبا 93 درصد از کل جمعيت کرگدن‌هاي زنده دنيا را شامل مي‌شود.

http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7655

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

رودخانه کشکان
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اظهارکرد: بالا بودن دمای هوا و وقوع پدیده خشکسالی سبب کاهش اکسیژن رودخانه کشکان شده و شرایط نامناسبی را برای آبزیان به وجود آورده است.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به دستگیری اکیپ 9 نفره صیادان غیرمجاز رودخانه سیمره، گفت: طی دو ماه اخیر دو موتور برق و بیش از 200 تورغیرمجاز از متخلفین ثبت و ضبط شده است.
مهندس بازگیر افزود: رودخانه کشکان نیز در حال حاضر کمترین دبی آب را دارا است که این پدیده در50 سال گذشته بی‎سابقه بوده است.
وی با اشاره به تلفات بیش از 6000 قطعه ماهی در رودخانه کشکان، اظهارکرد: بالا بودن دمای هوا و وقوع پدیده خشکسالی سبب کاهش اکسیژن این رودخانه شده و شرایط نامناسبی برای آبزیان به وجود آورده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان درگفت‌وگو با ایسنا با تأکید براینکه آبزیان رودخانه کشکان در وضعیت اضطراری هستند، اظهار کرد: هرگونه تنش و مخاطره در آب این رودخانه سبب چند برابر شدن تلفات آبزیان خواهد شد.
بازگیر ادامه داد: جابه‏‌ جا کردن آب رودخانه کشکان به وسیله پمپ های مجاز و غیرمجاز و ورود انواع آلودگی اعم از فاضلابهای خانگی، کشاورزی، و کودهای شیمیایی تهدید جدی برای زیست موجودات رودخانه کشکان محسوب می‌شود.
وی با اشاره به روشهای غیراخلاقی برخی از افراد سودجو برای صید ماهی در آب این رودخانه، اضافه کرد: بهره‎برداری از مصالح این رودخانه توسط برخی از کارخانه‎داران، استفاده از موتور برق، شوکر و...، سالانه تلفات بسیاری را در آبزیان رودخانه کشکان به وجود آورده است.


 www.iren.ir
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شکار ماهي
مأمورين اجرايي اداره کل حفاظت محيط زيست خوزستان در حين گشت و کنترل در مناطق استان تعداد 3 نفر متخلف شکار و صيد را در سطح استان دستگير نمودند.

 

اين متخلفين بدون داشتن پروانه صيد ماهي از طرق غير مجاز وبا استفاده از روشهاي غير قانوني( دستگاه شوک الکتريکي) اقدام به صيد ماهي نموده اندکه اين روش علاوه بر فلج نمودن ماهيان ، ساير آبزيان منطقه نيز تحت تاثير قرار گرفته اند .پس از دستگيري متخلفين دو دستگاه شوک الکتريکي ودوعدد باطري خودرو نيز کشف وضبط گرديد.
لازم بذکر است تعداد 565 قطعه ماهي کشف و ضبط گرديد و متخلفين نيز به مراجع قضائي استان معرفي شدند . بر اساس بند ج ماده 11 قانون شکار و صيد و ماده 689 قانون مجازات هاي اسلامي جمعاً بمبلغ 9072000 ريال جريمه در نظر گرفته از متخلفين اخذ خواهدشد.


 www.iren.ir
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

روز جهانی‌ حیوانات بی‌ خانمان

S-Homeless-Animals-Day-Farsi-2

سومین شنبه از ماه آگوست به حیوانات بی‌ خانمان اختصاص یافته است.این روز، ۲۱ سال پیش توسط انجمن جهانی‌ حقوق حیوانات بنیان گذاشته شد. هدف از این روز نشان دادن وضع غم انگیز میلیون‌ها حیوان بی‌ سرپرست در سراسر دنیاست.

در این روز همه انجمن‌های حمایت از حیوانات به آگاهی‌ دادن در رابطه با علل ازدیاد جمعیت حیوانات ولگرد و راههای مقابله با آن می‌‌پردازندعقیم سازی، مهمترین و کارامدترین روش در کنترل زاد و ولد حیوانات بی‌ سرپناه شناخته شده و امروزه در سراسر دنیا تلاش همگانی بر این اصل استوار است که:

  • دارندگان حیوانات خانگی را تشویق کنند تا آنها را عقیم کنند و به تکثیر آنها نپردازند
  • دولت‌ها را وادارند که به جای کشتن این حیوانات روی عقیم سازی آنها سرمایه گذاری کنند
  • به مردم بفهمانند که با قبول سرپرستی یک حیوان پناهگاهی در اصل دو حیوان را نجات میدهند: یکی‌ حیوانی‌ که به خانه می‌‌برند و یکی حیوانی‌ که به جای او به  پناهگاه آورده میشود

لطفا به اشاعه این فکر کمک کنید و اگر مایلید حیوان خانگی داشته باشید آن را از پناهگاه‌ها انتخاب کنید و جداً از خرید آن از مراکز فروش حیوانات خوداری فرمائید. موقع انتخاب، شرایط خود را در نظر بگیرید و حیوانی‌ که با آن شرایط تطبیق می‌کند در نظر بگیرید تا احتمال برگرداندن او به پناهگاه از بین برود. و فراموش نکنید که از هر طریقی میشود کمک کرد، حتی اگر ترتیب دادن یک میهمانی چای به منظور جمع آوری کمک برای برنامه عقیم سازی یک پناهگاه، چاره جویی‌ برای گربه‌های ولگرد کوچه خودتان که سالی‌ دوبار میزایند، توله سگی‌ که به تازگی آن دوروبر پیدا شده و نیاز به عقیم سازی و مراقبت دارد...باشد. فکر می‌کنید بتوانید در کوچه خودتان اولین نفر باشید؟؟؟

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 25 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

راکون خوش شانس

بچه راکون خوش‌اقبالی که سرش داخل یکی از درپوش‌های فاضلاب گیر کرده بود توسط یک مرد نجات پیدا کرد.

به گزارش همشهری آنلاین آقای بیل‌زیمر ناجی این بچه‌راکون درباره آن می‌گوید: به‌طور معمول کسی از کنار این درپوش‌های فاضلاب عبور نمی‌کند، بنابراین، این بچه‌راکون خوش‌اقبال بود که من به‌طور تصادفی آن‌را دیدم. برای بیرون کشیدن آن از همکارانم کمک گرفتم و به وسیله روغن‌ سر حیوان را چرب کردیم و آن‌را بیرون کشیدیم. گفتنی است راکون‌ها حیوانات کنجکاوی هستند و ساکنان مناطق محل زندگی آنها مجبورند بیشتر سوراخ‌ها و منفذ‌های منزل و محل کار خود را بپوشانند.1391/5/21 ----- http://arw.ir/?p=32213

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:خوش‌اقبال, راکون, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

به دلیل صید غیر مجاز و تهدید زیستگاه سمور آبی گیلان در خطر انقراض قرار دارد

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان گیلان،‌سمور آبی یا شنگ پستانداری است بسیار زیرک و متاسفانه اخیرا به دلیل به دام افتادن در تورهای ماهیگیری تعبیه شده در تالابهای استان و از طرفی توسعه پرورش ماهی و اقدام به مبارزه صاحبان مراکز پرورش با این جانور (به عنوان آفت) با خطر جدی تری روبه رو شده است.
این گزارش می افزاید: صید غیر مجاز در تالاب ها علاوه بر ضربات موثری که بر جمعیت آبزیان وارد می نماید، مفهومی را با عنوان صید ضمنی یا ( Beaching) به دنبال دارد در این خصوص دام های پهن شده گاهی صید های ناخواسته ای را در خود جا می دهند که از جمله آنها این پستاندار بسیار زیبا و نادر می باشد.
گاهی نیز دیده می شود که استخرهای پرورش ماهی و علی الخصوص ماهیان سرد آبی برای جلوگیری از عدم ورود این پستاندار به حوضچه های پرورش در ورودی مزرعه استخری را تعبیه می نمایند که متاسفانه جریان برق به آن وصل می شود. در این رهگذر پستاندار به محض تماس با آب استخر به دلیل برق گرفتگی جان خود را از دست می دهند و یا گاهی با اسلحه با این جانور مبارزه می شود.
در صورتیکه اگر نگاه منصفانه ای وجود داشته باشد اغلب استخرهای سرد آبی در کناره های رود خانه ها و مماس بر زیستگاههای این گونه بی نظیر ساخته می شود که حیوان جهت دستیابی به غذا گاهی(به دلیل کمبود مواد غذایی) از استخرهای پرورش ماهی استفاده می نماید.
از طرفی چنانچه در مهندسی سازه های شیلاتی ارتفاع سطح آب از لبه حوضچه ها را افزایش دهند حیوان به دلیل تشخیص اینکه پس از پریدن در استخر توانایی برگشتن به سطح استخر را نخواهد داشت وارد حوضچه ها نمی شود . کما اینکه در کشور آلمان هم اکنون این امر اجرا می شود و این راه حل نیز توسط پژوهش گر برجسته آلمانی(هایدمن) ارائه شده است. شنگ یا سمور آبی تاکنون در ایران از تهران، گیلان، مازندران، گلستان، اصفهان، فارس، خوزستان، آذربایجان و لرستان گزارش شده است . این پستاندار بسیار محتاط است و به همین دلیل بسیار کم دیده می شود. فعالیت این حیوان عمدتا در شب بوده و غذای اصلی آن ماهی است و این جانور علی الخصوص ماهیهای کوچک و متوسط و مریض را شکار می کند. علاوه بر آن شنگ از حیوانات دیگر نظیر قورباغه، خرچنگ و جوندگان مخصوصا موش آبی تغذیه می نماید که این امر نقش موثر آن را در تنظیم جمعیت جوندگان نشان می دهد.
قابلیت این گونه از منظرزیست شناسی در محیط آبی و دویدن در محیط خشکی از او شکارچی بسیار ماهری ساخته است. این جانور دارای بدنی دراز و نسبتا باریک و دم بلند است طول بدن تا ۷۵ سانتی متر و طول دم آن ۵۰ سانتی متر است سر مسطح و پوزه کوتاه و رنگ قهوه ای بدن از دیگر مشخصات شنگ بشمار می رود. این گونه منحصر به فرد به دلیل ذهنیت منفی صیادان و استخر داران و گاهی به دلیل پوست آن که به قیمتهای بسیار ناچیز به فروش می رسد و حتی گاهی به خارج از کشور فرستاده می شود، در معرض خطر انقراض قرار گرفته است هم اکنون این گونه در فهرست کتاب سرخ موسسه I.U.C.N (اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت) در طبقهء در معرض تهدید قرار می گیرد.http://arw.ir/?p=32417      -------21/5/91

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:خطر انقراض, سمور آبي, گيلان, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نخستین حضور گونه نادر لک لک سیاه در منطقه شکار ممنوع بزمای در در رشتخوار مشاهده شد.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی، چندی پیش محیط بانان منطقه شکار ممنوع بزمای نخستین مشاهده از حضور گونه نادر لک لک سیاه را در منطقه اعلام کردند و به فاصله زمانی بیست روز از نخستین مشاهده   لک لک سیاه دراین منطقه گزارش مصوری  دیگر مبنی بر جوجه آوری این گونه واصل شد.

این گزارش می افزاید: این موضوع بیش از آنکه غنای تنوع زیستی را درمنطقه به تصویر میکشد حاکی از شرایط زیستگاهی امن ومستعد برای حضور این گونه نادر و جوجه آوری آن بوده است .

از آنجا که وضعیت مناطق زیستی و محل های تولید مثل این پرنده، اهمیت بسزایی در بقای آن دارد، توجه به منطقه شکار ممنوع بزمای بالاسر نیز به منظور حفظ اکوسیستمهای طبیعی و استمرار پایش اهمیت بیشتری میبابد.

گفتنی است: لک لک سیاه با نام انگلیسی  Black Stork از پرندگان زمستان گذر و تابستان گذر کمیاب از راسته لک لک سانان و خانواده لک لکهاست.
لک لک های سیاه نر و مادۀ همشکل دارند و عمدتا از ماهی و گاهی از حشرات، ملخ ها، سمندرها و نیز از جوندگان و پستانداران کوچک، مارها و مارمولک ها تغذیه می کند.

شایان ذکر است این پرنده در نواحی آب های شور و شیرین، رودخانه ها کم عمق با ساحل شنی، کانال ها، جزایر، اراضی سیلابگیر و نواحی پر درخت کنار دریاچه ها به سر برده و معمولا روی درختان آشیانه می سازد.

این پرنده در ایران، به تعداد کم و مهاجر و در مناطق جنوبی کرمان وفارس و نیز در مناطق شمال غرب، به صورت گروه های کوچک مهاجر دیده می شود .

بدین طریق پس از تأئید حضور این گونه توسط کارشناسان امر ، منطقه شکار ممنوع بزمای دراستان خراسان رضوی نیزبه فهرست پراکنش گونه نادر لک لک سیاه افزوده میگردد.

منطقه شکار ممنوع بزمای در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان تربت حیدریه واقع شده  و نام بزمای از بلندترین قله موجود در ارتفاعات منطقه گرفته شده است.

لازم به ذکر است وسعت منطقه ۴۹ هزار و ۷۶۵ هکتار و دارای موقعیت جغرافیایی  ۵۹/۲۴-۵۹/۳۷ طول شرقی و ۳۵/۰۵-۳۵/۱۶  عرض شمالی می باشدو وضعیت توپوگرافی منطقه کوهستانی – تپه ماهور و دامنه تغییرات ارتفاع بین ۲۰۰-۴۰۰ متر می باشد.- 20/5/1391 - http://arw.ir/?p=32413

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:رشتخوار, لك لك سياه, مشاهده, گونه, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

گورخر
معاون محيط طبيعي اداره کل حفاظت محيط زيست يزد از تولد چهار راس گورخر در سال جاري در منطقه گوراب شهرستان مهريز- يزد خبر داد.

 

حسن اکبري با اعلام اين خبر افزود: با توجه به انتقال مولد از اين سايت به ساير سايت‌هاي کشور جمعيت آن طي سالهاي قبل کاهش داشته است.
به گزارش ايسنا وي افزود: اميدواريم با زادآوري مجدد گور و اصلاح ساختار جنسي و اجتماعي گورها، امکان رشد جمعيت اين گونه به همراه تقويت ژنتيکي جمعيت مزبور فراهم شده و زمينه انجام پروژه‌هاي بعدي (معرفي مجدد گونه)‌ که از اهداف اوليه سايت بوده است فراهم شود.


 www.iren.ir
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 ... 9 10 11 12 13 ... 15 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com